Fördragen högtalarkabel som lågnivåkabel?

andreasringstad
1 oktober 2019 · 26 Inlägg

Hej!

Jag har monterat eftermarknadsstereo i min Saab ng9-3 -03. Just nu sitter 2 stycken högtalare i panelen fram och 2 stycken 4" i hatthyllan bak. Jag har tänkt byta ut högtalarna i hatthyllan bak mot nya 6x9:or för att få ut lite mer bas. Det finns redan tomma platser att montera dessa på.

Jag har preliminärt tänkt testa driva dessa direkt från bilstereon (alltså med originalkablarna som nu sitter i 4"-arna) och se hur det låter. Om det inte blir tillräckligt bra tryck så har jag ett slutsteg ligger som jag kan koppla in. Min fråga då är:

Kan jag använda de redan fördragna högtalarkablarna som lågnivåkablar till slutsteget? Finns det några nackdelar med att göra detta isåfall?

Alltså tänker jag att jag sätter dit RCA-kontakter på vardera ände av dessa kablar så jag kan koppla in de i lågnivåutgångarna på stereon samt lågnivåingångarna på slutsteget. Om detta skulle fungera så slipper jag dra ny lågnivåkabel till bakluckan.

Mvh
Andreas

Senast redigerat av andreasringstad (1 oktober 2019)

andreasringstad
1 oktober 2019 · 26 Inlägg

Min egen gissning att det lär bli problem med brus.

Tillägg: Jag vet ej om högtalarkabeln ligger dragen intill några andra kablar som ström-, antennkablar

Senast redigerat av andreasringstad (1 oktober 2019)

mb_pucken
1 oktober 2019 · 5 087 Inlägg

Skaffa ett slutsteg med högnivå ingång. Dvs du kan koppla högtalarkablarna direkt från stereon till slutsteget.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
andreasringstad
1 oktober 2019 · 26 Inlägg

Slutsteget har både låg- och högnivåingångar. Men är inte lågnivå att föredra för signalkvalitetens skull? Men det är visserligen sant att jag kan testa högnivåingången först.

Oavsett så skulle jag tycka det är intressant med svar på ursprungsfrågan

Senast redigerat av andreasringstad (1 oktober 2019)

rcy
1 oktober 2019 · 1 705 Inlägg

Lite ironiskt att du vill köra lågnivå för signalkvalitetens skull, men du vill köra den i vanlig kopparkabel vilket förstör allt vad signalkvalitet heter.

Ja, det går givetvis att köra lågnivå i kopparkabel, men det är inte en bra ide. Lågnivåkablar existerar av en anledning.

andreasringstad
1 oktober 2019 · 26 Inlägg

Jag förstår att det finns nackdel med både högnivå till slutsteg och lågnivå i vanlig kopparkabel, men inte självklart vilka nackdelar som väger tyngst. Men på tonen av svar hittills så antar jag att högnivå till högnivåingången är självklart tills jag dragit riktig lågnivåkabel till skuffen.

Vad förklarar att en högnivåsignal behåller bättre kvalitet i en vanlig högtalarkabel jämfört med en lågnivåsignal?

Senast redigerat av andreasringstad (1 oktober 2019)

rcy
1 oktober 2019 · 1 705 Inlägg

andreasringstad skrev:
Vad förklarar att en högnivåsignal behåller bättre kvalitet i en vanlig högtalarkabel jämfört med en lågnivåsignal?

Det gör den egentligen inte, skillnaden är att störningarna inte märks på samma sätt.

Ska försöka mig på en förklaring på enkel nivå här, säg till om det blir helt obegripligt. smile

En lågnivåsignal kommer direkt från ljudenheten i stereon, det är alltså bara en väldigt låg signal som beskriver hur ljudet låter. Den går inte igenom förstärkaren i din bilstereo utan kommer direkt från ljudkällan. Tänk dig den som en viskning, inte särskilt hög men ljudet är rent och fint. Ditt slutsteg plockar upp denna signal och förstärker den för att kunna driva högtalarna.
"Högnivå" om man nu ska kalla det för det är vanlig högtalarkabel. Ljudet i "högnivån" är förstärkt redan i stereon. Det är mer som att någon ropar eller skriker, det blir lite distorsion och störningar i ljudet men det är såpass högt att man ändå hör vad som sägs.

Förstärker du en högnivåsignal så förstärker du även störningarna som finns där, men eftersom signalen är minst lika stark som störningarna så märks det inte så tydligt.
I lågnivå finns knappt några störningar, så den kan du förstärka utan att kvalitén märkbart försämras. Anledningen att lågnivå är känsligare för störningar är just för att minsta lilla störning hörs tydligt över "viskningen" och kommer att förstärkas mer än själva signalen. Därför är lågnivåkablar oftast av betydligt bättre kvalitet och dessutom avskärmade för att inte plocka upp störningar.

andreasringstad
1 oktober 2019 · 26 Inlägg

rcy skrev:

andreasringstad skrev:
Vad förklarar att en högnivåsignal behåller bättre kvalitet i en vanlig högtalarkabel jämfört med en lågnivåsignal?

Det gör den egentligen inte, skillnaden är att störningarna inte märks på samma sätt.

Ska försöka mig på en förklaring på enkel nivå här, säg till om det blir helt obegripligt. smile

En lågnivåsignal kommer direkt från ljudenheten i stereon, det är alltså bara en väldigt låg signal som beskriver hur ljudet låter. Den går inte igenom förstärkaren i din bilstereo utan kommer direkt från ljudkällan. Tänk dig den som en viskning, inte särskilt hög men ljudet är rent och fint. Ditt slutsteg plockar upp denna signal och förstärker den för att kunna driva högtalarna.
"Högnivå" om man nu ska kalla det för det är vanlig högtalarkabel. Ljudet i "högnivån" är förstärkt redan i stereon. Det är mer som att någon ropar eller skriker, det blir lite distorsion och störningar i ljudet men det är såpass högt att man ändå hör vad som sägs.

Förstärker du en högnivåsignal så förstärker du även störningarna som finns där, men eftersom signalen är minst lika stark som störningarna så märks det inte så tydligt.
I lågnivå finns knappt några störningar, så den kan du förstärka utan att kvalitén märkbart försämras. Anledningen att lågnivå är känsligare för störningar är just för att minsta lilla störning hörs tydligt över "viskningen" och kommer att förstärkas mer än själva signalen. Därför är lågnivåkablar oftast av betydligt bättre kvalitet och dessutom avskärmade för att inte plocka upp störningar.

Jättebra förklarat! Störningarna som går in i den dåligt skärmade högtalarkabeln förstärks lika mycket som själva ljudsignalen i sig och märks därför tydligt vid lågnivå. Samma störningar läcker in när det går högnivå i kabeln men förstärks inte lika mycket i och med att den redan starka signalen inte behöver förstärkas i samma grad.

Alltså, om jag tycker att ljudet är "bra och störningsfritt" utan förstärkare så kommer jag inte märka mer störningar när jag förstärker den signalen. Detta eftersom "förhållandet" mellan signal och störningar inte förändras.

(Fun fact att jag alldeles nyss var på en laboration om förstärkare i en el-kurs på skolan)

Senast redigerat av andreasringstad (1 oktober 2019)

Bassiehof
2 oktober 2019 · 1 777 Inlägg

Förutom det du redan fått veta är det så att lågnivå i en stereoanläggning  är av en förutbestämd signalstyrka, tänk från cd till förstärkare. Men i en bilstereo anpassar du systemvolymen med hjälp av signalstyrkan också (höjer och sänker volymen), därför måste du anpassa gain på slutsteget så den matchar stereons. Egentligen ska du se stereon som en förförstärkare när du kopplar in ett slutsteg, så googla på förförstärkare om du vill lära dig mer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang