Baksmäll med hjälp utav varvtalsregulator

AffeSwAn
1 oktober 2019 · 6 Inlägg

Tjena!

Är inte så kunnig med motorer osv, men vet att med hjälp utav en varvtalsregulator på en motor utan förgasare ska man kunna få den att baksmälla men fattar inte bara hur. Någon som kan förklara?

Xebers76
1 oktober 2019 · 2 269 Inlägg

Skjuter man gnistan ca 20 grader efter övre dödpunkt och har exakt rätt bränslemängd och exakt rätt pwm på tomgångsventilen vid givet vartal så kan det låta bra häftigt.

Det du försöker göra att att tillfälligt stänga av gnistan och sedan aktivera den igen. Oförbränd bensin säger då "poff". Detta kan förstöra både motor och avgasystem så jag rekomenderar att du låter det vara.

AffeSwAn
1 oktober 2019 · 6 Inlägg

Har hört att om man gasar upp med motorn och sen typ slår i varvreggen så baksmäller de eller snurrar jag i nattmössan?

Xebers76
1 oktober 2019 · 2 269 Inlägg

Jo du är rätt på det. Bryter man gnistan så flödar det fortfarande bensin in i motorn som inte blir förbränd, detta kan antändas när gnistan återkommer igen. Dock krävs det att allt verkligen blir rätt för att det ska bli en smäll, rätt bränsle/luft-blandning.

Det blir samma som i en gammal förgasarbil där man vrider av tändningen vid motorbromsning och sedan slår på den igen. Det dödar avgassystemet dock, men kan låta kul om man får till tajmingen helt rätt tongue

Vad är det för stackars bil du tänkt utsätta detta för?

AffeSwAn
2 oktober 2019 · 6 Inlägg

Bygger a-traktor och ska ändå ut med den gamla motorn sen (b230f) och tänkte byta till fulltryckare

Xebers76
2 oktober 2019 · 2 269 Inlägg

Sätt en knapp på plus-kabeln till tändspolen, förläng kablarna och dra in i kupen. Nu kan du själv bestämma när du vill bryta gnistan och sedan slå på den igen.


Är inte turbo lite onödigt på ett fordon som bara går i 30km/h?

Sorry för off topic men jag undrar verkligen

Senast redigerat av Xebers76 (2 oktober 2019)

AffeSwAn
2 oktober 2019 · 6 Inlägg

siktar inte på att köra i 30 hah, mer tänkt som en lekbil fast reggad som a-traktor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang