Mgb Gt 1966

MGB GT 1966 Ett stycke engelsk rosthög, väldokumenterad men helt slut. En kul quick-fix renovering blir en längre dyrare historia..... ingen skräll där kanske. Lite korkad som skriver detta men planen ser ut enligt följande: - Första start sedan ca 2002, slutet feb 2019 - Fulbesiktning slutet april 2019 - En mer äkta besiktning början av juli 2019 - Klappat och klart slutet juli början aug 2019 DET är planen
  • 35 Följare
  • 37 727 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 oktober 2019
SvarreE
17 oktober 2019 · 239 Inlägg

_Budda_ skrev:
Satan så snygga stolarna blir! big_smile

har du mer info hur man bygger ett vattenfilter till blästerskåpet? jag har en blästerskåp som bara står just pga att det dammar så jäkligt så man inte ser något

Tackar, jag är väldigt nöjd med dem faktiskt.

Nja alltså
Det finns säkert bra design på nätet men jag är lite lat så byggde efter eget huvud med prylar jag hade liggande.
Men visst jag gjorde såhär:
Skåpet kom med en fläns vid utsuget, den tog jag bort och tätade mellan skåp och fläns, satte en Biltema GUMMINIPPEL 50-40 Art. 86-9004 (finns nog bättre saker men hade 2 sådana liggande) med silikon mot flänsen.
På den en 90 graders böj, syns väl på bilden med en bit 50mm rör ner i en spann (jula har dem billigt just nu så hade köpt 3st för att det är bra att ha) Borrade hål i locket med hålsåg, 52mm har väl alla då det är standard till små mätarhus...

Eftersom jag vill kunna byta vatten i spannen satte jag inte fast röret i locket utan klippte till en bit skum som sluter tätt mot röret.
Röret sticker ner en bit, 15cm eller så ner under locket, så mycket nedstick som möjligt vill man nog ha och ändå fortfarande ganska enkelt kunna trockla ut spannen utan att dra allt för mycket i delarna. Längden på mitt rör är inte vetenskapligt uträknad utan sågade utan att tänka och det fick duga.

Ytterligare ett hål i locket där en böj sattes med silikon (våtrumssilikon för det var det som fanns på hyllan) Här finns nog lite utvecklingsmöjligheter och man får prova sig fram. mer om det längre ner.

Tanken är iaf att jag fyllt vatten i spannen så röret kommer under ytan, blir väl så att ju häftigare/bättre dammsugare man har destå mer kan hamna under vattenlinjen. Min dammsugare suger (jepp, pun intended) men inte så bra så har väl röret kanske 2-3cm under ytan. 

Kopplade dammsugaren till kröken, tätade invändigt i böjen med samma typ av skum som tidigare för en tätare anslutning. Detta är min enda dammsugare så behöver den till annat också. Det är inte heller en våtdammsugare vilket såklart varit bättre där av röret som sitter på kröken för den drog in lite vatten från början, kanske kan man bygga en vattenfälla eller nåt där. (detta var alltså utvecklings potentialen)
Planen är såklart att damm och partiklar fastnar när de tvingas genom vattnet

Men efter att ha testat så samlas det iaf gott om skit i vattnet och många gånger bättre sikt i skåpet.
Kör med helt öppen tilluft, det är alltså bara ett hål rakt in i skåpet och det dammar inte alls i garaget, ev kan man nog laborera med storleken på det hålet för att få ännu bättre drag.
testade med dammsugaren direkt till skåpet först såklart men den satte ju igen på 4min och slutade suga sedan, vilket väl var ganska väntat.

Nästa problem är väl värre, att det är svårt att bli av med dammet som fastnar på glaset, än så torkar jag bara av det med ett papper när jag stoppar in nya delar, och försöker låta bli att rikta pistolen rakt ner i blästermedlet så det dammar mer än det måste.

SvarreE
17 oktober 2019 · 239 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Vattenfilter, fasen det har jag missat. Vad använder du för bläster och blästersand?

Hehe jag också men tröttnade på att stålborste på vinkelslipen var det effektivaste sättet att rengöra saker med. Speciellt när det står ett oanvänt skåp i ett hörn.

Det är Pelas billigaste skulle jag tro. Letade begagnat men fanns ju ingenting, inte inom rimligt avstånd iaf.
När jag köpte den så var det för att fixa ekerfälgar så mitt enda krav var att de skulle gå in genom luckan, dessutom så är det redan trångt i garaget av all skit så ett stort skåp var inte att tänka på.

Har dock inte kommit till fälgarna än...

Kör med soda när jag tokrenoverat 2st su-förgasare (detta var innan filtret dock)
och skenorna nu är körda med glaskulor.
Ev får det bli nåt lite vassare till nya golfen och grovt rostiga delar aluminiumnitrat eller så, men man är ju lite snål också så får väl först märka att detta är för klent big_smile
Men lite mer tryck så tycker jag att det tar riktigt bra ändå. kör 6-7 bar nu ungefär tror jag.

SvarreE
17 oktober 2019 · 239 Inlägg

vw_audi skrev:
bläster är ju i princip et måste för det ska bli riktigt bra :-)
grattis till nya projektet !

Ja men att det blir SÅ mycket bättre vill man ju inte erkänna för sig själv riktigt....
Du kanske har lite bra idéer till golfen....?

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
17 oktober 2019 · 1 373 Inlägg

SvarreE skrev:

vw_audi skrev:
bläster är ju i princip et måste för det ska bli riktigt bra :-)
grattis till nya projektet !

Ja men att det blir SÅ mycket bättre vill man ju inte erkänna för sig själv riktigt....
Du kanske har lite bra idéer till golfen....?

Idéer finns det alltid ;-) det beror på åt vilket håll du vill göra den? Styling? original? lite modd eller bottsänkt med massor av poppys ( hoppas inte det alternativet)
Jag har haft några golfar genom åren.
Du hittar lite bilder på mina äldre på www.ksimotorsport.se och välj vw sedan under "mina fd. bilar " i vänstertablån
Där finns även lite enkla tips till bla golf 2

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
SvarreE
17 oktober 2019 · 239 Inlägg

vw_audi skrev:

SvarreE skrev:

vw_audi skrev:
bläster är ju i princip et måste för det ska bli riktigt bra :-)
grattis till nya projektet !

Ja men att det blir SÅ mycket bättre vill man ju inte erkänna för sig själv riktigt....
Du kanske har lite bra idéer till golfen....?

Idéer finns det alltid ;-) det beror på åt vilket håll du vill göra den? Styling? original? lite modd eller bottsänkt med massor av poppys ( hoppas inte det alternativet)
Jag har haft några golfar genom åren.
Du hittar lite bilder på mina äldre på www.ksimotorsport.se och välj vw sedan under "mina fd. bilar " i vänstertablån
Där finns även lite enkla tips till bla golf 2

Mmm poppys.......
aller ja, nja kanske. trodde inte man fick ha det efter man fyllt 23, med undantag om man är singel så kan det vara upp till 27-årsdagen.
Planen får nog vara mer i stil med original-stylad.
Få lite liv i motorn igen, komma tillbaka till 75 häst minimum men sikta på kanske 90-95.
Sedan clean original look, men sånt som gör den lite bättre, lätt sänkt, några graders toning, "rätt" fälgar.
Det som gör att man tänker, snygg bil, men för ett otränat öga är det svårt att säga varför den ser lite bättre ut än de andra helt originalbilarna.
Svårt att förklara min plan bättre än så.

Ska in och kolla igenom dina bilar till kaffet sedan!

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
17 oktober 2019 · 1 373 Inlägg

Mmm poppys.......
aller ja, nja kanske. trodde inte man fick ha det efter man fyllt 23, med undantag om man är singel så kan det vara upp till 27-årsdagen.
Planen får nog vara mer i stil med original-stylad.
Få lite liv i motorn igen, komma tillbaka till 75 häst minimum men sikta på kanske 90-95.
Sedan clean original look, men sånt som gör den lite bättre, lätt sänkt, några graders toning, "rätt" fälgar.
Det som gör att man tänker, snygg bil, men för ett otränat öga är det svårt att säga varför den ser lite bättre ut än de andra helt originalbilarna.
Svårt att förklara min plan bättre än så.

Ska in och kolla igenom dina bilar till kaffet sedan!




Ok vad bra då blir jag lugn ;-)
Alla får så klart göra som man vill med sina bilar...
Jag gör mina i förfinat, milt custom, orginal look
Typ förfinat original med modernare fälgar och andra saker som smälter in...
Om du vill göra nåt kul med motorn så har jag en ovanlig crossflow topp från en 4 cyl USA golf som ligger,
Den var tänkt till mitt banbilsbygge på min gamla röda GTE, men den sålde jag.
Det är en som kört med 2,0 L block från en Passat och en sådan topp med 4 mc förgasare och fick ut 107 Hk på hjulen.
Alltså Sughästar :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang