Nissan Skyline R33 GTST - Första äkta JDM-bilen ska fräschas upp över vinter för att köras i sommar

Min första riktiga JDM:are. Målet är just nu att få den i bra fungerande bruksskick, men beroende på om allt går som jag vill så blir målet att trycka ut lite mer hästkrafter ur bilen! Hade gärna sett en fin rund siffra, såsom 400, men en pojke kan drömma :) Följ gärna tråden, jag är långt ifrån årets bilbyggare eller ens lägenhetshuset, men jag försöker göra mitt bästa och ser detta som ett sätt att lära mig! :)

iFerz

  • 18 Följare
  • 1 284 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 09:57
iFerz
23 oktober · 173 Inlägg
#1

Hej!

Blir mitt tredje projekt på garaget, men detta kanske blir första jag uppdaterar frekvent och faktiskt genomför hela vägen smile Audin jag hade tidigare såldes för att öppna upp parkeringsplatsen till en vinterbil, den är fortfarande kvar i familjen vilket känns bra!
Då jag bestämde mig för att införskaffa mig en Skyline så kunde jag inte fortsätta bruka Subarun på samma sätt, så för att Skylinen skulle kunna få den kärlek den förtjänar så fick Subarun gå vidare till en ny ägare. Ett sorgligt hejdå, men den är i goda händer nu smile

Så, till detta projekt. Jag köpte bilen med följande fel jag vetat om:
Växellådan skrapar på 3:an och 4:an, jag misstänker syncroringar då växlarna går i och inte låter när växeln är i.
Hastighetsmätaren över 60-70 "pendlar", detta är vad jag förstått ett fel med hastighetsgivaren som sitter i lådan.
Varvräknaren i mätarhuset fungerar inte, men har använt sprutet för att visa varvtalen. Antingen någon kontakt som lossnat, eller så har det skitit sig med el.
Grenrörspackningen och grenröret var dåligt.
Tomgången går upp och ner.

Bilen köptes söderut och efter en helvetes tågresa (Tack Isak för sällskapet på resan!) och en sjukt seg bilresa (regn, regn och regn) så kom bilen hem till Östersund. Vi drog ut och körde en del med den hemma, och märkte ett svagt men knackade ljud som följde med vid gaspådrag. Rädslan var hög kan jag säga. Bilen ställdes då in i garage då misstankarna gick mot vevlager-ras.

Nu i helgen så hade jag en vän upp som är betydligt bättre på bilar än mig och vi tog en titt på gobiten, det låter och pekar mot avgasläckage och inte vevlager-ras. Vad var då det knackande ljudet?

I måndags så började jag riva och det gick, inte lika snabbt som jag hoppats men keep in mind att jag aldrig pillat på "prestanda" bilar såhär förut. Mot kvällen fick vi loss grenröret och packningen är totalt asbajs. Ser ut som att packningen återanvänts, men inget vi kan bekräfta. Detta är nog anledningen till det knackade ljudet. Vi tömde även oljan för att hålla utkik efter eventuella glitterspån som skulle peka vidare mot vevlagerras, men oljan var så fin så. Så med en massiv sten lyft från axlarna så öppnade molnen och visade solen och framtiden såg ljusare ut! (Läs: inte behöva slänga närmare 30k på ny motor...)

Hittils har inte allt för mycket gjorts, men jag ska nog till garaget idag eller imorgon och siktar då på att ta bilder på hur det ser ut och vad som är gjort än så länge!

Har ni tagit er igenom denna wall of text så kan ni gärna fortsätta läsa då jag har lite mer smile

Det som då har gjorts är:
Monterat ner grenrör, turbo och slangar m.m.
Tömt oljan
Tagit bort alla pinnbultar förutom en (som sitter så inåthelvete)
Beställt hem grejor

När vi demonterade så tog vi även bort bredbandslambdan som satt nå jävulskt, så jävulskt att den t.om. pajade i gängorna så lär behövas en ny sensor.

Så vad har beställts då?
Avgasbandage - Svart
Bränslepumpsfäste
Grenrörspackning - Cometic Stål RB25
Driftknapp handbroms (varför inte hehe)
K&N Gold Oljefilter
Mishimoto Magnetisk Oljeplugg
T3 Flerlagrad stålpackning
Rattnav
Moccaratt från Mr Tuning
T3/T3 Oljereturspackning

Det som ska beställas också nu i veckan är
V-Band 2st
Ny lambdasensor
T3 Twinentry Turbofläns
RB25 Grenrörsfläns

De två nedre ska beställas då en grabb i båset bredvid kommer svetsa nytt grenrör åt mig (Tack till Gabbe om du nu har garaget.org). Grenröret som satt på var i hemskt skick och dåligt svetsat, riktigt dåligt.

Uppdaterar tråden när godisbitar faller ner i brevlådan och jag fått iväg mig till garaget! Hoppas ni vill läsa och säg till mig om jag är dum! big_smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Bennybira
23 oktober · 411 Inlägg
#2

Denna kan bli skoj att följa.
Lite bilder kanske? big_smile

iFerz
23 oktober · 173 Inlägg
#3

Bennybira skrev:
Denna kan bli skoj att följa.
Lite bilder kanske? big_smile

Kul att höra! Lite uppdatering och lite bilder kommer nu smile Har inga bra helhetsbilder på bilen just nu, men slänger upp de jag har!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så, dagen började med paket! Alltid lika roligt, fast man vet vad som ligger smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-43faef4bc9189ce076b1b919e63b3845.jpg
MrTuning med grejerna som jag nämnt beställt i första inlägget. De var även snäll och skickade inte en, utan tre +5hp luftfräschare. Står jag ut med att bilen luktar citron-rengöring så har jag ju tjänat in 15hp där! big_smile

Efter vi tagit en sväng till Isaks garage så drog vi till Skylinen. Enda planen jag egentligen hade för kvällen var att montera upp en hylla och städa upp lite i garaget, men blev lite mer pill än så!

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-50294d7f61dd3ea9f826650908585d89.jpg
Vi tog av huven för att enklare komma åt och pilla samt släppa in mer ljus. Lossade även på ventilkåpan vilket är varför slangarna flyger i Elias hand på bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-3d349b113d1537489a397541ab647d8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-49690d92e5ce44325a41b538bd023442.jpg
Jag lyckade också få ut den sista jävla pinnbulten, verkar som att någon tidigare dragit åt den lite för hårt och att det var därför den satt. Lite 5-56 och försiktig men bestämt snurrande på nyckeln så lossande den. Kändes kul! Aldrig tagit ut pinnbultar förut smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-6b4537f626002d3b3ac520f0783fd32f.jpg
Sen började vi lossa på ventilkåpan, min gud vad idiotiska skruvar som använts. Inte nog med att det är neo-chrome, det är också stjärna varav vissa var åtdragna med Guds vrede.

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-fddea563e3fdeca201361d13fd85d5ec.jpg
Sen åkte hyllan upp och städningen påbörjades, ett provisoriskt litet hörn med samlade prylar tills vi får loftet på plats. Tog ingen bättre bild på det, men ville highlighta kung-uppsättningen av hushållspappret big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-d8d2ace03ccb27fd514b8da4eb142380.jpg
Vidare lossning av ventilkåpa. Flera neo-chrome mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-f438223ca01afc35e2ff8cea1ee7a01d.jpg
Usch, neo-chrome :-@

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-ed3598307316f65e472a808aa6d620e6.jpg
Och där var han av! Såg fint ut under, ser ut som att oljebytena är gjorda korrekt. Lite osäker om det faktiskt sitter Tomei-kammar i, såg ingen markering. Hur kan jag säkerställa på bäst sätt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-e9e95394081da9513b6737887564e29b.jpg
Sen en liten bild, mest för mig själv, men för att minnas placeringen ifall markeringar skulle försvinna längre fram.

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-0b4ddfa1b36464bbad6aeef987f25fb4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-817990bc0d7d4c336139ce4d61d69038.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-e90903b828f293372fae78ea102e68db.jpg

Här är då sonden som gick paj, man kan se lite av gängan och hur körd den är. En ny sensor behövs med andra ord. Jag lyckas inte hitta rätt sensor, verkar vara tre kablar men endast två stift, och hittar ingen rackare med två stift. Gamla grejer? Behövs en helt ny bredbandslambda? Tips mottages tacksamt! big_smile

Satte även i en magnetisk oljeplugg från Mishimoto men glömde ta en bild på den ^^

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-f52f81572d6c994de993af22aabbe556.jpg

Och sist men inte minst, en bild på årets värsta svetsning av grenrör. Kanske syns att ett nytt behövs wink

Det är då vad som gjorts idag! Ventilkåpan åkte av då jag vill fräscha upp den lite, lär inte bli något galet men lite finare kan det alltid bli! smile

Försökte även dra på sportratt, men verkar vara någon sorts insjunken torx.. Får gräva vidare lite i det!

Mottager gärna tips på lambdasondensensorn så jag beställer rätt grej, tänker att jag kör en beställning med v-band, packningar och sånt i samma veva så slipper jag fraktkostnaderna. Ropa gärna till om det är något jag glömmer!

Men nästa inköpssväng ser ut såhär:
V-Band 2st 3"
Ny lambdasensor
T3 Twinentry Turbofläns
RB25 Grenrörsfläns
Ventilkåpspackning
Pinnbultar och muttrar
Nya skruvar/bultar för ventilkåpan

Ställ gärna frågor om ni har något på hjärtat. Annars, på återseende! big_smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Bennybira
24 oktober · 411 Inlägg
#4

Älskar grenröret, avgasläckage sa du? wink

iFerz
24 oktober · 173 Inlägg
#5

Bennybira skrev:
Älskar grenröret, avgasläckage sa du? wink

Haha stämmer! Tror dock att det riktigt läckaget kom från 6:an, packningen där var redigt paj och två eller t.om. tre bultar saknades. Tror att det här grenröret faktiskt håller tätt, men lär inte göra det länge till big_smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
zzr9409209
24 oktober · 173 Inlägg
#6

Du måste även ha en ny svetsmutter till lambdan,

iFerz
24 oktober · 173 Inlägg
#7

zzr9409209 skrev:
Du måste även ha en ny svetsmutter till lambdan,

Det påpekade Bengtsson åt mig förut! Glömde nämna det i inlägget. smile Lär kanske t.om. behövas ny downpipe beroende på hur grenröret hamnar...

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
iFerz
27 oktober · 173 Inlägg
#8

Halloj!

Nu har lite saker beställts! Hoppas på snabb leverans så det blir iväg och pilla big_smile
Imorgon ska sportratten och navet på, har längtat alldeles för länge. Må lösa torx med centrumhål bara!

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-a1c7c3fc85d3c5a05c8f7c8818d84303.jpg

Har beställt en extra grenrörspackning då jag vill plana det nuvarande grenröret och montera på nytt för att se om det knackande ljudet och avgasläckaget försvinner smile I värsta fall så har jag en extra packning på hyllan!

Lambdasensor blir av, har hittat en på kl-racing, universal 3-kablar, men ska kolla med en kompis om han kan få hem en original genom företaget. Annars blir det en ny beställning med universal lambdasensor för att peta in.

Siktar på en till uppdatering imorgon! smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
iFerz
29 oktober · 173 Inlägg
#9

Lite nytt gjort!

Igår behövde kompisen hjälp med att byta bromsskivor på sin S40 så vi körde på i garaget och plockade på mig en Torxnyckelsats med centrumhål från Jula så kunde jag ge mig på att byta ratten i Linen!

Lägger först in en bild på original cockpit:
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-1dd196f174c2e1f1d26bd054fa238b19.jpg

Sen var det dags att börja helt enkelt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-f75fc99bdba8aebc89e8a11262dafd68.jpg
Börja med att ploppa loss plastkåporna och använd sen en T50 Torx med centrumhål för att lossa. Det sitter två skruvar, en på vardera sida. När de är loss så kan airbagen börja lossas på.

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-3b416020275f215a3b40b476a03066be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-1d5abd576a539e42eaaacc47bb1d32e2.jpg
Airbagen sitter med en fruktansvärt jobbig clips som krävdes lite lirkande för att få ut. Läs: trycka sönder fingertopparna tills skiten lossnar big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-51b30d00a86292ad9f9d0e3b1c3c1c25.jpg
Sen ska stora rattmuttern (?) tas loss. Minns jag rätt är detta en 20s hylsa. Jag använde mutterknack för att lossa och det gick riktigt smidigt! Glöm inte bort att innan detta tas loss så se till att ratten är rak och hjulen rak. När muttern lossnade så skruvade jag på den lite löst och ryckte sen för att få loss ratten. Jag tog även hjälpen av en gummihammare så jag slapp rycka sönder axlarna. Sen var det bara att lossa muttern och ta huvudhuset av ratten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-5ea856394891931dc72bc6fcc67ab246.jpg
Denna gula airbagplatta måste loss, sitter med tre st små stjärnskruvar. Den sitter även med två kontakter i ratten som ska lossas på men även en liten vit strömremsa (?) som syns tydligare på bilden nedan. Den gick sönder för mig utan särskild kraft, osäker vad det är. Vet ni så får ni gärna säga till!
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-fad64799b44c84165fb26ea6acffd351.jpg
Sen lossade jag på plasten som sitter runt nattnavet och tändning/blinkers spakar. Här satt det inga skruvar alls, så det får åka in på inköpslistan sen! Sen ska de fyra stjärnskruvarna skruvas ur och du är snart i mål.

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-62e2d7589d6fecee2c75a0823806ba67.jpg
När den fyrkantiga plattan är loss sitter den med en kontakt på undersidan som var ett helvete att få loss, men den clips man lyfter uppåt (fick ingen bra bild) samt två kontaktstycken. Jag misstänker att den är gula är till för airbag, men vad är den vita till för? Tuta?

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-9c5e7ddfafc7c9503a28a73af734a267.jpg
Sen monteras det nya rattnavet med samma 20s bult som satt med originalratten, dra åt denna hårt men se till att du behåller allt rakt. Det finns markeringar på rattnavet, dessa ska peka uppåt och sen är det bara att skruva i nya ratten!
Så ser då cockpiten ut nu. Iofs en MrTuning ratt, men kommer nog funka klockers! Känns bra och är helt rätt storlek. Man ser även lite hur inredningen ser ut, kontrollenheten för sprutet ska sättas fast på nå bättre sätt. Den blåa lilla boxen är vad jag förstår en Apexi Elektronisk laddtrycks-controller, tycker den ser hemsk ut så hade velat koppla ur den, men den kanske har bra funktioner? Någon med erfarenhet? smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-abcfbaf14f8a2a831b3f77439dfd96d6.jpg
Sen så drog på jag ventilkåpan igen. Den ska av igen längre fram för att fräschas upp, men jag hade velat test-starta bilen innan Bengtsson åker hem söderut så vi siktar mot det på fredag förutsatt att jag hinner få det jag beställt i tid.

Och det är vad som gjorts än så länge!

I tidigare inlägget lade jag upp vad som är beställt så hoppas det kommer i tid. Har jag tur så har jag kanske lyckats hitta mig en växellåda också! Hade vart riktigt najjanbajjan!

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
iFerz
30 oktober · 173 Inlägg
#10

Uppdatering big_smile

Lite kortare bilduppdatering, men lite saker har gjorts iallafall.
Dagen började med paketuthämtning från MrTuning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-6f6086d9905f45e6e00727f917044868.jpg

Det som fanns i paketet var ju då ett v-band set 3", grenrörspackning RB25 och pinnbult + muttrar. Jag beställde även ett till v-band men det kom inte med, så ska kika med MrTuning imorgon varför det är så. Inget akut så ingen stress smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-dacc204a42f138e58619d97f4d2b3b0b.jpg
Sen påbörjades arbetet med att peta in pinnbultarna. Började med att testmontera alla pinnbultar och smörjde in de med keramikpasta. Drog åt de fingertight för att kika så att alla passar och är hela och fina.

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-f1f262ebc0dc6dbbd31291c4b3fc3b72.jpg
Lade sen på muttrarna och kollade så allt där lirade som det skulle. Som ni ser på bilden så är två pinnbultar olika än resterande, detta verkar vara att tidigare ägare har gängat om hålen till samma diameter men annan gäng, och det verkar inte gå att fixa, så än så länge kör jag på de gamla.

Drog sen åt alla pinnbultar, samma process som att lossna pinnbultar fast åt andra hållet. Lite pilligt var det men gick bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-a6f8d363af237cba761df59ae9cceabd.jpg
Nu sitter det som det ska och det känns bra! Imorgon hämtar jag förhoppningsvis ut grenröret och kan påbörja tillbakamonteringen inför uppstart. Kan bli en sen kväll imorgon så kanske inte kommer en uppdatering, beroende på när jag blir färdig.

Och där är status just nu! Känns lite som man trampar vatten för tillfälligt, men jag får god erfarenhet så jag klagar inte.
Läser ni tråden får ni gärna kommentera! Allt kul med lite feedback för att se om man gör helt fel eller om man gör rätt! smile

På återseende!

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
iFerz
1 november · 173 Inlägg
#11

Får bli en textuppdatering då jag glömde bort att ta bilder och var lite halvless igår..
Men det blev lite skruvande iallafall!

Ringde MrTuning på dagen rörande det saknade V-Bandet och de skickade ut ett nytt direkt. SuperB service, big up till MrTuning!

Iallafall, till skylinen. Grenröret hade blivit planat, hela 1mm så det var jävligt skevt. Tänkte jag skulle börja testmontera grenröret, men det sitter ju screampipe med wastegate på, där var jag lite dum och tänkte att jag skulle flytta ett v-band så grenröret gick ner bättre, men dum som jag var så lossade jag då på wastegate hatten. Det satt dubbla fjädrar och hur mycket jag än tog i så lyckades jag inte komprimera bägge fjädrar.

På uppmaning från en vän så satte jag endast i den ena fjädern och fick då igen wastegaten. Detta ska fixas framöver för att vara säker så allt är korrekt, men inför uppstart så får jag nöja mig med detta.

Passade sen in grenröret med nya packningen, och med lite lirkande och justering av v-bandet till screampipen så gick grenröret in. Märkte när packningen skulle på att en av pinnbultarna (en av de "nygamla") är gängad sne så den fick tas ut och får stoppas in senare. Undrar fortfarande vad det är för folk som pillat på denna RB tidigare...

Med det monterat så var klockan för mycket så jag åkte hem och ska fortsätta på lördag. Ska försöka få i så många bilder jag kan på lördag för då blir det en heldag i garaget. Målet med uppstart idag blir svårt då jag har AW på nya jobbet så jag siktar på lördag istället. Jag borde hinna klart, men är inte helt säker...

Det som är kvar är egentligen inte mycket (iallafall inte för en uppstart) men det är pilligt och jag har endast demonterat, av egen erfarenhet inom andra områden är det alltid svårare att få tillbaka saker än att lossa på det. smile

Men jag hoppas på att det går korrekt! Håll alla tummar, tår och kolvar för mig. big_smile


På en liten annan punkt, jag märker sakta men säkert att jag är underutrustad på verktygsfronten, än så länge är det:
Domkraft
En till sats blocknycklar
Skruvdragare med bits och borrar
Spännband eller liknande

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
iFerz
3 november · 173 Inlägg
#12

Åh goda lycka!

Skulle blivit en uppdatering igår, men var så jävla sliten så jag orkade inte big_smile

Så, det första som gjordes var att dra åt muttrarna på grenröret
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-c6b3fe44f6515298cc4f8401ac942b03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-3a395bc886e5f7d220f858311f102d91.jpg
De var någorlunda lätta att komma åt, och det är första gången jag skruvat fast ett grenrör. Fick rekommendationen att börja från mitten och jobba mig utåt för att se till att allt skruvades fast tight.

Vi märkte ett par saker när detta grenrör monterades tillbaka, vilket gör mig lite gladare att jag har ett nytt grenrör påväg, den högra översta pinnbulten för turbomonteringen är 12.5mm medan de andra är 11mm samt att den är lös. Riktig tur att inget gått sönder tidigare, men för uppstartens-skull så såg jag förbi detta. Det som var intressant igår var ju att se om avgasläckaget har slutat.

Runt detta steg tömde jag även ur oljan och dum som jag är slog det mig att jag glömt köpa olja. Det blev en sväng till Jula och köpte https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar … ja-624104/ för uppstartens skull. Verkar dugligt, men detta tömdes ut igen senare på kvällen för att se till att rejäl olja åker in i vinter.

Sen var det egentligen en process att montera tillbaka allt, jag var lite dålig att ta bilder här men jag var så spänd att montera ihop allting.
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-a2c3214041580680cd3b4d844f68070a.jpg

Som ni ser är en del slangar till turbo och wastegate inte kopplat samt att downpipen inte sitter på. Detta är av två anledningar, 1. för uppstartens skull och lyssna efter avgasläckaget behövde det inte monteras och 2. v-bandet som satt mellan turbo och downpipe var helt sönderkört och det 3" jag hade på hyllan var för stort.

När allt var ihop var det dags för uppstart (får se om jag hittar nå klipp), nyckeln vreds runt och ... den startar inte. Testade igen men märkte att jag inte hörde bränslepumpen. Blev lite fundersam och testade igen, då hördes pumpen och sen vreds monstret igång! Utan downpipe och allt annat skoj så lät den som en traktor på tomgången, och jag tänkte inte lägga mig på launchcontrol då inte allt var monterat, men jävlar vad fint det lät ändå! Inge avgasläckage, inget knackade ljud, ingenting hemskt alls faktiskt! T.om. tomgången lät bra trots att inte en lambdasensor var på plats. Så det var helt underbart smile

Efter ett par lyckoskrik, och en till uppstart bara för att fyfan vad najs så stängdes bilen av och påbörjning av demontering igen. Nu kan projektet verkligen ta fart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-c59abae9369ac8d2acb63b8ee8e30991.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216602/216602-c6b3fe44f6515298cc4f8401ac942b03.jpg
För någon med ett skarpt öga kan ni se att pinnbulten längst ner på 1:an inte sitter där, det visar sig, eller ser ut som, att någon tidigare försökt gänga om det hålet och inte gjort ett bra jobb. När vi drog åt muttern för grenröret så började pinnbulten snurra, sepåfan, gängsallad delux. Lite segt, men på det stora hela är 10 av 12 pinnbultar hela och fina. Har ju dock en hel vinter på mig att fixa det!

Där står projektet nu, jag kommer ta några dagar i veckan och lugna ner mig och spendera lite tid med sambon då jag vart borta så mycket på senaste, men sen är det bara upp i hästen igen!

Närmast nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, men har en del saker att göra. Det jag kan komma på just nu är:

* Städa motorutrymmet
* Försöka fylla i repor och liknande i motorutrymmet för att ge en lite finare look
* Byta ut slangar som inte är på topp, både vanliga vakuum och stålomspunna
* Fixa de två pinnbultarna
* Fräscha upp ventilkåpan och byta packningar
* Göra en bultgenomgång och byta ut de som är trötta
* Polera upp lite metalldetaljer
* Byta ut slangklämmor runtom
* Flytta bak avgasröret lite så det sticker ut mer (eventuellt även ny downpipe)
* Fixa inredningen i bakluckan
* Fixa interiören i bilen, både uppfräschning men också mätarinstallation och nya stolar
* Ta hand om två rostblämmor innan det blir för mycket
* Laga och lämna in front på lackning
* Byta växellåda eller byta syncroringar (Har ni någon som säljer en hel och ren växellåda, manuell till RB25DET, hojta till!)
* Göra en översyn av bussningar ifall något behövs bytas
* Höja coilsen lite
* Lyfta upp avgasröret lite så det inte hänger så jävligt
* Måla om bromsoken

Tror det just nu är allt. Lär fyllas på med mer framöver, men jag är exalterad att komma igång rejält nu. smile

På återseende vänner!

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Rikard_Persson NISMO <3
3 november · 577 Inlägg
#13

Är du osäker på om de sitter Tomei kammar i så ska märkningen se ut så här! Detta är från min förra bil med Tomei Poncams smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-5125bb44b596baa29bf3db511ad903c8_large.jpg

De är en intressant modell du hittat. Stämmer de att de är en 1996? Du har 94ans framlampor.

Senast redigerat av Rikard_Persson (3 november )

Kolla gärna projekttråden om min 370z NISMO
Har du en JDM bil så kolla även JDM Life Sweden på facebook!
Instagram @ricard_jdm
iFerz
3 november · 173 Inlägg
#14

Rikard_Persson skrev:
Är du osäker på om de sitter Tomei kammar i så ska märkningen se ut så här! Detta är från min förra bil med Tomei Poncams smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180137/180137-5125bb44b596baa29bf3db511ad903c8_large.jpg

De är en intressant modell du hittat. Stämmer de att de är en 1996? Du har 94ans framlampor.

Hm, får kika igen men känner inte igen att en sån märkning satt på! Får kolla när kåpan åker av igen smile
Sägs 96 från regnumret så antar det! Sitter även elektrisk taklucka på smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
iFerz
för 14 timmar sedan · 173 Inlägg
#15

Nu var det ett tag sen jag lade en update, och får bli en liten stund till! Förra veckan var skön att slappna av lite, spendera tid med sambon som jobbat massa natt och jag i garaget. Sen kom första riktiga snön här i Östersund så jag har vart ute med vinterhärken och försökt fräscha upp den rackaren lite.

Men, förhoppningsvis så blir det någon beställning ikväll! Närmaste projektet just nu är att hissa upp bilen bak också och börja lossa på växellådan smile

Om du drar åt saker alldeles för hårt, helt i onödan, så gillar jag inte dig :(
Gillar JDMare, kramar och kaffe!
Kika gärna min projekttråd på min Nissan Skyline R33 GTST!
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang