9 november 2019
Trådstartare
Det är väl just det... Det blir sannolikt inte en nyare bil med maskinskada, utan en äldre med fler mil.
Att lägga 170 känns inte rätt i nuläget, utan tanken är att köra en billigare bil i ca 2år pga studier.
Så tänkbara kandidater är bla V70 AWD, Passat 2.0tdi 4M eller BMW(exvis 330d) och då är frågan vad som blir bäst allround. Självklart är ju hållbarheten viktig och där tror jag Personligen ordningen är Volvo, BMW och sist Passat.
När jag räknar på de fasta kostnaderna såsom skatt, försäkring och bränsle är Volvon dyrast(räknade på D5). Bmwn är i mitt räkneexempel 4000kr billigare per år och Passaten är 1200kr billigare än BMWn.
Sen är det såklart att en brusten kamkedja på BMWn eller rasad DSG eller haldex på Passaten käkar upp allt försprång ekonomiskt. Men där har ju även Volvon haldex och dåliga ventilpaket i automaterna, multirem som kan trassla in sig i kamremmen mm.
Det svåra är alltså främst att bedöma hur vanliga dessa fel är och därmed kunna kalkylera risken.
Vad finns det för typfel på BMWn utöver kamkedjan att ta hänsyn till?
Senast redigerat av Slim (9 november 2019)