Köpråd BMW E90 330d-09

Slim
6 november · 192 Inlägg
#1

Nu har jag ev snubblat över en bil efter alla turer och köprådstrådar...

En kollega ska sälja sin BMW 330d -09. Det är en lci, touring med automat och i mitt tycke vettig spec. Tyvärr inte M-sport, men Nav och skinn...
Har inte kikat ännu, men den ser vettig ut på bilderna.

På minussidan är att den rullat 23000mil som kanske känns lite långt och sedan har jag fattat det som att N57an har samma kamkedjeproblem som N47an om än i mindre omfattning?

Hur illa är det med kedjorna? Finns andra fel att se upp för på en E90 och hur brukar dessa nyare BMW hålla ihop vid dessa miltal?

Vad kan den vara värd förresten? Bilpriser säger 60-65k och blocket spretar satan...

panda666
6 november · 3 182 Inlägg
#2

Slim skrev:
Nu har jag ev snubblat över en bil efter alla turer och köprådstrådar...

En kollega ska sälja sin BMW 330d -09. Det är en lci, touring med automat och i mitt tycke vettig spec. Tyvärr inte M-sport, men Nav och skinn...
Har inte kikat ännu, men den ser vettig ut på bilderna.

På minussidan är att den rullat 23000mil som kanske känns lite långt och sedan har jag fattat det som att N57an har samma kamkedjeproblem som N47an om än i mindre omfattning?

Hur illa är det med kedjorna? Finns andra fel att se upp för på en E90 och hur brukar dessa nyare BMW hålla ihop vid dessa miltal?

Vad kan den vara värd förresten? Bilpriser säger 60-65k och blocket spretar satan...

Hejsan!

Skulle skippa den motorn totalt om ja var du, n57 är typ samma motor som n47 och har kedjan bakom motorn där skiten behöver lyftas för att kollas eller bytas osv. sen har den lite andra problem också lite diverse som bränslepump osv och lite annat skit. Skulle akta mig speciellt om denne har gått så himla mycket det skriker bara om problem. Sen nummer 2 skulle jag aldrig köpa av en kollega eller en kompis eller familj osv, det skriker bara problem och man blir ovänner till slut och tom hatar varandra tro mig jag har varit där och aldrig mer. Finns massor med bilar på blocket så kolla där istället. Jag skulle kolla istället på m57 motorerna istälet som sitter i några år innan n57 alltså 325d-330d fast innan 2009 kolla på dom som är max till 2007 tex då har du m57 motorn som håller mycket bättre och egentligen enda problemet är virvelspjällen/swirl flaps som du ska kolla på, sugs in i motorn osv och kan bli totalhaveri så har du koll på den så borde allt funka bra.

https://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_E90

kolla här vilka årsmodeller har m57 och välj en sån istället och för helvete köp inte från nån kollega eller bekant eller familj. wink lycka till;)

Slim
7 november · 192 Inlägg
#3

Har köpt 5-6 bilar av kollegor och vänner så det känns rätt lugnt:)

Har sökt en lite och det verkar mycket mindre vanligt med rasade N57or om man jämför med N47. Har inte hittat nån i Sverige som skrivit nåt om det. Är det vanligare på N57 än andra moderna bilar? Även om det är samma kedjekonstruktion som N47 lever den ju ett lugnare liv pga jämnare gång i 6an och större oljevolym...

Det är ett vettigt ex i övrigt. 3 ägare, gått som tjänstebil i början och svensksåld. Men är det en tickande bomb, vill man ju akta sig:)

panda666
7 november · 3 182 Inlägg
#4

Slim skrev:
Har köpt 5-6 bilar av kollegor och vänner så det känns rätt lugnt:)

Har sökt en lite och det verkar mycket mindre vanligt med rasade N57or om man jämför med N47. Har inte hittat nån i Sverige som skrivit nåt om det. Är det vanligare på N57 än andra moderna bilar? Även om det är samma kedjekonstruktion som N47 lever den ju ett lugnare liv pga jämnare gång i 6an och större oljevolym...

Det är ett vettigt ex i övrigt. 3 ägare, gått som tjänstebil i början och svensksåld. Men är det en tickande bomb, vill man ju akta sig:)

gammal bil som har gått mycket, inte nån liten motor heller så troligtvis har den gått lite hårt här o där, tror inte man köper en 330d för att slököra och låta agneta och bosse köra om en på motorvägen precis. Tror nog dessa ägare som haft bilen  har nog pressat på då o då. Pajar nått allvarligt på den kärran så var beredd med plånboken då du för stå för allt sj pga ingen garanti osv och ingen försäkring. Men ut och kolla på den så får du en bättre uppfattning om vilken skick bilen är på. Lyssna efter rassel och skrammel ifrån motorn och provkör ordentlgit. Sen passa på och pruta då bilen har gått mycket. Men som sagt med all info som du har fått och läst på forums så vet du ungefär hur bra dessa håller och ta även med hur gammal den är coh hur mycket den har gått så vad som helst kan ju hända men den kan väl även gå kanske 10.000mil utan ett enda fel. Slutligen är det bara du som kan bestämma om det är värt det eller inte^^

MrEngineer
7 november · 17 Inlägg
#5

En 330d går mjuk och fint, vilket är anledningen till att många köper en... man köper inte en diesel för att busköra. Sen är det absolut inte farligt att låta motorn sträcka ut då och då, det är snarare nyttigt.

Kör själv en e91 318d, som ska vara en tickande bomb enligt många... min har gått 22.500 nu vilket visserligen inte är långt, men har inte haft några bekymmer ännu. Har några vänner som kör bilar med samma motormodell, inte heller där har det vart några som helst bekymmer.

Slim
7 november · 192 Inlägg
#6

panda666 skrev:
gammal bil som har gått mycket, inte nån liten motor heller så troligtvis har den gått lite hårt här o där, tror inte man köper en 330d för att slököra och låta agneta och bosse köra om en på motorvägen precis. Tror nog dessa ägare som haft bilen  har nog pressat på då o då. Pajar nått allvarligt på den kärran så var beredd med plånboken då du för stå för allt sj pga ingen garanti osv och ingen försäkring. Men ut och kolla på den så får du en bättre uppfattning om vilken skick bilen är på. Lyssna efter rassel och skrammel ifrån motorn och provkör ordentlgit. Sen passa på och pruta då bilen har gått mycket. Men som sagt med all info som du har fått och läst på forums så vet du ungefär hur bra dessa håller och ta även med hur gammal den är coh hur mycket den har gått så vad som helst kan ju hända men den kan väl även gå kanske 10.000mil utan ett enda fel. Slutligen är det bara du som kan bestämma om det är värt det eller inte^^

Alla bilar har ju sina fel och risker, så det svåra är att veta vad som är lagom risk:)  Glöm inte att jag även kikat en del på Passat och då antar jag att du menar att en 330d är ett bättre val?smile

Slim
7 november · 192 Inlägg
#7

MrEngineer skrev:
En 330d går mjuk och fint, vilket är anledningen till att många köper en... man köper inte en diesel för att busköra. Sen är det absolut inte farligt att låta motorn sträcka ut då och då, det är snarare nyttigt.

Kör själv en e91 318d, som ska vara en tickande bomb enligt många... min har gått 22.500 nu vilket visserligen inte är långt, men har inte haft några bekymmer ännu. Har några vänner som kör bilar med samma motormodell, inte heller där har det vart några som helst bekymmer.

Ja, visst går de fint! Bra förbrukning också...

Jag har bara haft äldre BMW, typ e34 och e39 och de käkade ju mil bra utan att strula för mycket.

panda666
7 november · 3 182 Inlägg
#8

Slim skrev:

panda666 skrev:
gammal bil som har gått mycket, inte nån liten motor heller så troligtvis har den gått lite hårt här o där, tror inte man köper en 330d för att slököra och låta agneta och bosse köra om en på motorvägen precis. Tror nog dessa ägare som haft bilen  har nog pressat på då o då. Pajar nått allvarligt på den kärran så var beredd med plånboken då du för stå för allt sj pga ingen garanti osv och ingen försäkring. Men ut och kolla på den så får du en bättre uppfattning om vilken skick bilen är på. Lyssna efter rassel och skrammel ifrån motorn och provkör ordentlgit. Sen passa på och pruta då bilen har gått mycket. Men som sagt med all info som du har fått och läst på forums så vet du ungefär hur bra dessa håller och ta även med hur gammal den är coh hur mycket den har gått så vad som helst kan ju hända men den kan väl även gå kanske 10.000mil utan ett enda fel. Slutligen är det bara du som kan bestämma om det är värt det eller inte^^

Alla bilar har ju sina fel och risker, så det svåra är att veta vad som är lagom risk:)  Glöm inte att jag även kikat en del på Passat och då antar jag att du menar att en 330d är ett bättre val?smile

jag skulle behöva veta din budget först och sen skulle ja kunna säga vad jag kan rekommendera. Vilka årsmodeller av passat är du intresserad av? javvist dom har också sina svagheter. Personligen försöker ja hålla mig till så nya modeller som möjligt, har sj haft en hel del bilar som har krånglat så sj orkar ja inte med gamla och långmilare då mina erfarenheter är att dom pajar ganska ofta. Försöker hålla mig till så nya modeller som möjligt som har gått så lite som möjligt och ser alltid till att ha försäkring maskin och elektronik. Skulle rekommendera bmw bensinare motorerna m54 som sitter på e39-e46-e60 fast e60 tidiga modeller. Ska du ha diesel kolla på bilar i bra skick me typ m57 motorn 325d-330d osv. Annars en så ny och lågmilad modell att eventuella reparationer täcks av din försäkring^

Slim
8 november · 192 Inlägg
#9

panda666 skrev:
jag skulle behöva veta din budget först och sen skulle ja kunna säga vad jag kan rekommendera. Vilka årsmodeller av passat är du intresserad av? javvist dom har också sina svagheter. Personligen försöker ja hålla mig till så nya modeller som möjligt, har sj haft en hel del bilar som har krånglat så sj orkar ja inte med gamla och långmilare då mina erfarenheter är att dom pajar ganska ofta. Försöker hålla mig till så nya modeller som möjligt som har gått så lite som möjligt och ser alltid till att ha försäkring maskin och elektronik. Skulle rekommendera bmw bensinare motorerna m54 som sitter på e39-e46-e60 fast e60 tidiga modeller. Ska du ha diesel kolla på bilar i bra skick me typ m57 motorn 325d-330d osv. Annars en så ny och lågmilad modell att eventuella reparationer täcks av din försäkring^

Det är rätt rörigt när det kommer till budget. Lägger gärna inte så mycket på bil i nuläget pga andra utgifter, men 60-100 är väl plan. Dock kan jag sträcka mig till 130 om det ger rätt bil.

Jag vill gärna ha fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift pga drar båt en del(behöver kunna dra 1700minst). Kombi eller SUV pga småbarn med allt vad det innebär.
Sen vill jag ha vettig komfort och hyfsat med motor för att orka dra släpet och göra lite säkra omkörningar;)

Kikar jag runt hamnar man ofta på Passat, V70 eller BMW 3, 5 serie.

panda666
8 november · 3 182 Inlägg
#10

Slim skrev:

panda666 skrev:
jag skulle behöva veta din budget först och sen skulle ja kunna säga vad jag kan rekommendera. Vilka årsmodeller av passat är du intresserad av? javvist dom har också sina svagheter. Personligen försöker ja hålla mig till så nya modeller som möjligt, har sj haft en hel del bilar som har krånglat så sj orkar ja inte med gamla och långmilare då mina erfarenheter är att dom pajar ganska ofta. Försöker hålla mig till så nya modeller som möjligt som har gått så lite som möjligt och ser alltid till att ha försäkring maskin och elektronik. Skulle rekommendera bmw bensinare motorerna m54 som sitter på e39-e46-e60 fast e60 tidiga modeller. Ska du ha diesel kolla på bilar i bra skick me typ m57 motorn 325d-330d osv. Annars en så ny och lågmilad modell att eventuella reparationer täcks av din försäkring^

Det är rätt rörigt när det kommer till budget. Lägger gärna inte så mycket på bil i nuläget pga andra utgifter, men 60-100 är väl plan. Dock kan jag sträcka mig till 130 om det ger rätt bil.

Jag vill gärna ha fyrhjulsdrift eller bakhjulsdrift pga drar båt en del(behöver kunna dra 1700minst). Kombi eller SUV pga småbarn med allt vad det innebär.
Sen vill jag ha vettig komfort och hyfsat med motor för att orka dra släpet och göra lite säkra omkörningar;)

Kikar jag runt hamnar man ofta på Passat, V70 eller BMW 3, 5 serie.

Tänkte du ta lån? Det är svårt att hitta bil som ska dra släp som ska ha lite motor i och endå vara så ny som möjligt och lågmilare så att även maskin och elektronik täcks av försäkringen. Alla tyskarna eller egentligen alla bilar börjar få lite problem allt eftersom dom blir lite gamla och har gått några mil. Så igen skulle rekommendera att köpa nått som är så ny som möjligt och gått så lite som möjligt. Sj kollar jag ofta på mercor eftersom många körs vid taxi yrket och att hört från många att dom ska hålla bra speciellt dieslarna, dom brukar inte strula så ofta. Ofta e klass är inte ungdomskörda och välservade så alltid bra.

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … 1/87129192

nått sånt kanske för dig? kolla bara att den är välservad och att luftfjädringen bak funkar för kombin brukar ha luftfjädring bak^^

Slim
9 november · 192 Inlägg
#11

Det är väl just det... Det blir sannolikt inte en nyare bil med maskinskada, utan en äldre med fler mil.

Att lägga 170 känns inte rätt i nuläget, utan tanken är att köra en billigare bil i ca 2år pga studier.

Så tänkbara kandidater är bla V70 AWD, Passat 2.0tdi 4M eller BMW(exvis 330d) och då är frågan vad som blir bäst allround. Självklart är ju hållbarheten viktig och där tror jag Personligen ordningen är Volvo, BMW och sist Passat.

När jag räknar på de fasta kostnaderna såsom skatt, försäkring och bränsle är Volvon dyrast(räknade på D5). Bmwn är i mitt räkneexempel 4000kr billigare per år och Passaten är 1200kr billigare än BMWn.

Sen är det såklart att en brusten kamkedja på BMWn eller rasad DSG eller haldex på Passaten käkar upp allt försprång ekonomiskt. Men där har ju även Volvon haldex och dåliga ventilpaket i automaterna, multirem som kan trassla in sig i kamremmen mm.

Det svåra är alltså främst att bedöma hur vanliga dessa fel är och därmed kunna kalkylera risken.

Vad finns det för typfel på BMWn utöver kamkedjan att ta hänsyn till?

Senast redigerat av Slim (9 november )

panda666
9 november · 3 182 Inlägg
#12

Slim skrev:
Det är väl just det... Det blir sannolikt inte en nyare bil med maskinskada, utan en äldre med fler mil.

Att lägga 170 känns inte rätt i nuläget, utan tanken är att köra en billigare bil i ca 2år pga studier.

Så tänkbara kandidater är bla V70 AWD, Passat 2.0tdi 4M eller BMW(exvis 330d) och då är frågan vad som blir bäst allround. Självklart är ju hållbarheten viktig och där tror jag Personligen ordningen är Volvo, BMW och sist Passat.

När jag räknar på de fasta kostnaderna såsom skatt, försäkring och bränsle är Volvon dyrast(räknade på D5). Bmwn är i mitt räkneexempel 4000kr billigare per år och Passaten är 1200kr billigare än BMWn.

Sen är det såklart att en brusten kamkedja på BMWn eller rasad DSG eller haldex på Passaten käkar upp allt försprång ekonomiskt. Men där har ju även Volvon haldex och dåliga ventilpaket i automaterna, multirem som kan trassla in sig i kamremmen mm.

Det svåra är alltså främst att bedöma hur vanliga dessa fel är och därmed kunna kalkylera risken.

Vad finns det för typfel på BMWn utöver kamkedjan att ta hänsyn till?

Alla dessa i din budget kommer såklart vara gamla och gått några mil så vad som helst kan ju gå, allt från topp till tå, Sen kanske dom rullar flera tusen mil utan ett öre i reparation. Eftersom du ska ju plugga varför köper inte du bara nått billigt och slitstarkt typ som en toyota eller nått sånt? så slipper du problem under plugg tiden o sen när du har jobb så skaffar du nått roligare, köper du tex en passat me dsg och du behöver pengar till att renovera dsg då kanske är inte bästa för din ekonomi som student? Eller så jobbar du extra medans du pluggar för att ha en buffert ifall nått pajar. Men ingen av dessa låter särskilt bra för din ekonomi. Skulle rekommendera nått simpelt istället. Varför inte kanske en vanlig v70? med vanliga 2.4t eller 2.5t för runt 30.000kr eller e39 bmw 523-525-528 kanske. Nått sånt skulle ja kunna kika på som student men allra bäst typ en toyota corolla eller honda accord kanske.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang