Spricka i blocket. Laga med kemisk metall?

Perkaan Kaktus
24 maj 2013 · 65 Inlägg

Hejsan!

Jag har en Volvo v70 T5 (B5234T3) -98 och har fått en liten spricka i blocket så att det läcker ut kylarvätska.

Och jag tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet av att detta. Och om det går att laga med kemisk metall?
Eller om det bara är att glömma det och försöka att svetsa sprickan istället?

(Tänker att man kan ju alltid ge det ett försök och se om det håller)

Jag lägger upp en bild på vart det läcker.

http://i.imgur.com/KsBXhpS.jpg

Ungefär där jag har markerat med en röd ring läcker det och kanske inte det lättaste stället att svetsa på.
Det är alltså "bakom" motorn mot torpedväggen.

Alla tips och tricks är välkomna!!

Ha en trevlig dag.
//Perkaan

Senast redigerat av Perkaan (25 maj 2013)

Volvo V70 T5 "RedDevil 2.3" (1998)
engolf
25 maj 2013 · 3 235 Inlägg

Kemisk metall eller epoxy, det viktigaste är att få det helt rent och få limmet in i sprickan.

schnauz
25 maj 2013 · 1 758 Inlägg

En bekant hade en liknande läcka som han lagade med kemisk metall medan han letade efter ett nytt block. Det höll i över fem månader, sen fick han tag i ett nytt block och bytte för säkerhets skull.
Som engolf säger är det viktigt att det är torrt och rent för att det ska fästa bra.

Perkaan Kaktus
26 maj 2013 · 65 Inlägg

Jag tackar så mycket för informationen! Ska testa det nu i veckan och får se hur det blir! smile

//Perkaan

Volvo V70 T5 "RedDevil 2.3" (1998)
B14sK
26 november 2019 · 41 Inlägg

Perkaan skrev:
Jag tackar så mycket för informationen! Ska testa det nu i veckan och får se hur det blir! smile

//Perkaan

Halloj! Länge sedan du skrev det här men jag undrar om du fick iordning på sprickan? Jag har nämligen också en liten spricka på min 960. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang