Audi S8 - Operation Bi-turbo!

Effekt, vrid och komfort, svårare än så är det inte! ;)

Manick

  • 263 Följare
  • 121 871 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 10:01
wadde Tryck och pys-åka
7 mars 2017 · 884 Inlägg
#301

Växellådan kan det hända att jag är skyldig till.
MatsaBusen vet nog till vilken bil den kan tänkas sitta.
Men vi kan se den som övning till att justera in lagerspel till den växellådan som kommer få smaka ordentligt i denna blivande s8 som tråden berör.

MatsaBusen
7 mars 2017 · 486 Inlägg
#302

hehe mm hade mina misstankar men vet ju att någon i sällskapet fixar lådor på löpande band wink

wadde Tryck och pys-åka
8 mars 2017 · 884 Inlägg
#303

Ja det har hunnit passera ett par drev på bänken nu faktiskt.
Vi börjar få rutin å bli rätt samspelta på det i verkstan. Höh.

Till och med mod nog att öppna en saablåda för att fixa. Nånting jag verkligen drog mig för innan.
(ja fifan, saab åker man fortfarande)

Manick
19 mars 2017 · 299 Inlägg
#304

Lite småpyssel har jag hunnit med i helgen, dock inte fortsatt mosa in maskinen under huven utan såg till att göra klart lådan jag ska köra med.

Quaife-diffen har legat på hyllan och väntat länge, nu var det dags att shimsa in den i lådan vilket tog sin lilla tid. jämfört med originaldiffarna så behövdes bra mycket mer shims i "Locket" än de gjorde i andra änden av diffen, antar att det skiljer några tusendelar där.

Nya lager monterades såklart på:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-532537e7548e3a1186622da626f0c1f4.jpg

Hemmagjort mätverktyg, gjort med en bit plattjärn och en gammal avkörd axeldel från en medbringare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-42c682feeabcb48bb91c55491bda8e4e.jpg

Inmätning av total shimstjocklek:
https://youtu.be/RswJmHadWIU

Och sen skulle glapp mellan pinjong och krondrev shimsas in:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-7c1b832afff63e5d56563626aa8bfd1f.jpg

Slutresultatet?
Audi specar 0,12-0,22mm glapp mellan pinjong och krondrev, jag landade på 0,14mm på framdiffen och 0,13mm på bakdiffen. Helt klart godkänt smile

Senast redigerat av Manick (19 mars 2017)

Cuefa Kungen av dagspendlande.
22 mars 2017 · 1 829 Inlägg
#305

Grymt jobbat!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Manick
18 februari 2018 · 299 Inlägg
#307

Saknat mig? big_smile

Har stått lite still på senaste, eller ja, har i alla fall inte haft så mycket att skriva om..

Plats för turbos finns äntligen, nu drar vi igång och får ihop "resten" innan maskinen hängs i provisoriskt för att köras iväg till grenrörsbyggarn.

Så! Idag började jag riva isär bakvagnen. Allt ska blästras, allt som kan tänkas rosta ska pulverlackas och nya bussningar ska svarvas.
Någon med tips på vart man kan köpa polyuteran på lösmeter? big_smile


Biljäveln är i aluminium men tydligen kunde de rosta på vissa delar ändå..

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-984344c0b702d93d5187c465873e7a83.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-8f40c9c4038ad9e07df7c24e212f16ea.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-c4b60f80aae045ca5ce758b88c44f2d3.jpg

Bussningarna är nu ur och grejerna är klara för blästring, more or less. Mer bilder kommer när blästerskåpet är i bruk (under omkonstruktion) och såklart från svarven när bussningar ska tillverkas.

Putteliten
18 februari 2018 · 8 639 Inlägg
#308

Ja lite! smile Någon som är sugen på att få ut bilen i sommar?

En liten detalj bara, aluminium rostar inte, det oxiderar!

Manick
18 februari 2018 · 299 Inlägg
#309

Putteliten skrev:
Ja lite! smile Någon som är sugen på att få ut bilen i sommar?

En liten detalj bara, aluminium rostar inte, det oxiderar!

Jo, lite sugen är jag allt men den lär nog inte gå för egen maskin förens mot slutet av sommarn skulle jag tippa..

Nä jag vet men bakaxelbalk och subframe är i stål, inte aluminium, därav rost wink

Manick
30 november · 299 Inlägg
#310

Har varit dåligt med uppdateringar här, av diverse olika anledningar.. Men det går framåt, sakta men säkert smile

Bakvagnen är klar, sånär på att den ska blästras och pulverlackas innan den ska tillbaks i bilen. Det är inte det lättaste att få tag på bussningar till dom här pulkorna så en del fick tillverkas i Delrin:

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-e2efc012df253cc766bdd90532ea41fd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-52cc8fb419f1f1c3e8dd68e62717dfd4.jpg

Och en del fick ryssarna hjälpa till med:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-b53993b9a3f73959a103fb0f363d5f58.jpg

Provmonterat, more or less i alla fall, redo för blästringen och lack (isärtaget efter den här bilden alltså)
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-370e3fcc9ce27a84ee69a39449f90d08.jpg


Sen är det dags för soppasystemet. Nya bränslerör under bilen är dragna (vart inte så bra bilder på det så dom slipper ni se), köpte på mig en drös AN-kopplingar och så från staterna under mitt senaste besök där som förhoppningsvis under morgondagen ska hitta på plats...

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-dc94d2281742dc07fc4a169fa7c6729b.jpg


Fuelcell har hittat hem med, även den ska passas in i bilen snarast:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-5b443e8f9e13033490e3182ec56c7dbe.jpg

Fortsättning följer.. börjar få upp ångan lite här igen.. smile

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
30 november · 795 Inlägg
#311

Kul att se att det händer nåt igen :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Manick
1 december · 299 Inlägg
#313

Vart lite pyssel idag med.

Sopparören har kommit in i bakluckan (detta var gjort tidigare men hade ingen bild på de hela..)

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-2b715d0711dcba2eb49272bb6436c9f2.jpg

AN-anslutningar på rören monterat, provade dessutom att göra ordning en slang för returen. Vart en vinkel bakom rören för att stabilisera dom, göra det lite enklare att lossa/dra åt om grejerna behöver servas:

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-fe3f308b7f9785a8caeda4373f4a3182.jpg

Cuefa Kungen av dagspendlande.
2 december · 1 829 Inlägg
#314

Nice! Det här bygget har jag saknat smile
Kul att Du kommer igång igen!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Berglund_89
torsdag 01:57 · 1 049 Inlägg
#315

åh dra mig baklänges... big_smile
Följer!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Manick
lördag 18:20 · 299 Inlägg
#316

Insåg att bränsletrycksregulatorn jag beställde för länge sen är felbeställd, retursidan är bara AN6 och min tanke är att köra AN10 all the way. Så det vart en beställning från Summit i staterna efter rekommendation av en vän där.

Denna är gjord för bensin/E85 och till och med Metanol, specad för soppaflöde för över 3000hp, borde räcka alldeles lagom för mig smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-9a6a1b8e2a15347822e5dfcfb5d18013.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-0dbc91ba6b9f2c572bdc057b9af94174.jpg

Kommer nog en liten uppdatering i morgon med när vi hunnit klart med mer av soppagrejerna i bakluckan. På återseende!

Manick
söndag 19:16 · 299 Inlägg
#317

Snickrade vidare idag och har fått fuelcellen helt monterad bak i bilen samt gjort monteringsplatta i reservhjulsbaljan för pump och filter.

Har lite beslutsångest hur konfigurationen ska se ut, antingen med slangar mellan filter och pump som här (slangarna är såklart inte monterade men ni fattar..):

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-c0e5556b0fdebcc871edaa2a4c2ccf79.jpg


Eller såhär där filter sitter skruvade direkt i pumpen. Fördelen med det här är att det blir mindre kopplingar som kan läcka och krångla, nackdelen är ju att det blir knepigare att serva när det är dags..

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-a0bd03de966fdd667b29e6a532e90fbe.jpg

Någon med erfarenheter/åsikter som kan hjälpa mig ur beslutsångesten?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
Igår 09:51 · 1 829 Inlägg
#318

Ser ruskigt snyggt ut i alla fall!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
znabb
för 16 timmar sedan · 51 Inlägg
#319

Manick skrev:
Snickrade vidare idag och har fått fuelcellen helt monterad bak i bilen samt gjort monteringsplatta i reservhjulsbaljan för pump och filter.

Har lite beslutsångest hur konfigurationen ska se ut, antingen med slangar mellan filter och pump som här (slangarna är såklart inte monterade men ni fattar..):

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-c0e5556b0fdebcc871edaa2a4c2ccf79.jpg


Eller såhär där filter sitter skruvade direkt i pumpen. Fördelen med det här är att det blir mindre kopplingar som kan läcka och krångla, nackdelen är ju att det blir knepigare att serva när det är dags..

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-a0bd03de966fdd667b29e6a532e90fbe.jpg

Någon med erfarenheter/åsikter som kan hjälpa mig ur beslutsångesten?

Alt Nr.1 , kör med det så att du precis som du säger kan byta filter vid behov. Du kommer ångra dig den dagen det är dags att byta filter eller en av pumparna .

Manick
för 12 timmar sedan · 299 Inlägg
#320

znabb skrev:
Alt Nr.1 , kör med det så att du precis som du säger kan byta filter vid behov. Du kommer ångra dig den dagen det är dags att byta filter eller en av pumparna .

Tack, det lutar mer och mer åt det hållet även om det känns lite slöseri med AN-kopplingar mellan grejerna. Var ut och grejade lite igårkväll i garaget och konstaterade att det blir alldeles för bängligt med Alternativ två..
Kör bara (till en början) med en pump, men med dubbla filter, men det går ju fort att bygga ut med mer om så skulle behövas smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang