Mercedes 190 w201 1987 Tänd flöde

SimonT96
måndag 09:00 · 2 Inlägg
#1

Tjenare har en Mercedes 190 w201 1987.  Har lite problem med tänd flödet, nu står det i ordning 1,2,3,4 från fördelarlocket till tändstiften (det var så när jag köpte den) Men nu har jag sätt på ventilkåpan på bilen ska det vara 1,3,4,2. Men har jag det i ordning 1.3.4.2 så starta inte bilen och kommer puffar från förgasaren. Har jag det däremot i ordning 1,2,3,4 så startar bilen men går ojämnt och stinker bensin?? Någon som vet vad felat kan vara? Mvh Simon

Senast redigerat av SimonT96 (måndag 09:09)

M123
måndag 09:10 · 830 Inlägg
#2

Nolla motorn och kolla första cylindern så kolven verkligen är rätt.

Gissningsvis har någon plockat ur fördelaren och satt denna på nollan på fel varav, om så är fallet tänder den på fel ställe vilket kan förklara ditt fenomen.

Om så är fallet får du nolla motorn på rätt varv och sätta fördelaren rätt.

Men observera att det verkligen är så innan du river något, det kan även vara relaterat till kamdrivingen med.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Xebers76
måndag 15:58 · 1 532 Inlägg
#3

Bra sätt att veta om veven är på rätt varv är att ta ut tändstift på ettan och hålla tummen över medans man vrider dem sista 180 graderna till nollan, blir det övertryck så är man rätt på det

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang