530 - 531 topp volvo 940 turbo

Volvo_turbo_944
19 december 2019 · 16 Inlägg

Tjena blivigt dags att byta topp på 944an
Och fåt tag på både std 530 och std och portad 531, så min fundering är då vilken som lämpar sig bäst är v-kam som kommer sitta i. Övrig setup:
15G turbo 1,0bar ladd.
Öppetfilter.
3" system från turbo till slut med 100cell kisse.

Så inte värsting trimm än men har väll planer på större snurra och annat grenrör i framtiden.

Så frågan är då vad folk tycker/tror passar bättre av topparna.?
Jag själv har halv koll baea så kan inte riktigt bestämma mig.

Volvo_turbo_944
19 december 2019 · 16 Inlägg

Glömde lägga till gröna r spridare med i setupen

simlar
19 december 2019 · 5 524 Inlägg

Har du tillgång till 531 så väljer man en 531.
Vad jag läst så flödar en 530-topp som är steg 1 portad lika som en orörd 531.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volvo_turbo_944
19 december 2019 · 16 Inlägg

simlar skrev:
Har du tillgång till 531 så väljer man en 531.
Vad jag läst så flödar en 530-topp som är steg 1 portad lika som en orörd 531.

Jo va det jag hade för mig med. Även kommit över en portad 531 med frästa säten och hårdare fjädrar men lästa nån stans att det kan bli för mycket flöde och ge motsatt effekt på turbo motorn.

Marlboroman
19 december 2019 · 8 229 Inlägg

530 + V-kam räcker långt. Så frågan är egentligen om du tänker sikta på 350hk och uppåt i framtiden eller inte? En modifierad 531 kan ju vara rätt val - men då gäller det att ha turbo och grejer för att kunna utnyttja den också.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Volvo_turbo_944
20 december 2019 · 16 Inlägg

Marlboroman skrev:
530 + V-kam räcker långt. Så frågan är egentligen om du tänker sikta på 350hk och uppåt i framtiden eller inte? En modifierad 531 kan ju vara rätt val - men då gäller det att ha turbo och grejer för att kunna utnyttja den också.

Mm. Va ju det att har både std att välja och portad 531. Just nu hänger en 15G turbo där så inte coolaste snurran i stan. Men vill hänga på en gt35 sen eller t3t4..

simlar
20 december 2019 · 5 524 Inlägg

Volvo_turbo_944 skrev:

Marlboroman skrev:
530 + V-kam räcker långt. Så frågan är egentligen om du tänker sikta på 350hk och uppåt i framtiden eller inte? En modifierad 531 kan ju vara rätt val - men då gäller det att ha turbo och grejer för att kunna utnyttja den också.

Mm. Va ju det att har både std att välja och portad 531. Just nu hänger en 15G turbo där så inte coolaste snurran i stan. Men vill hänga på en gt35 sen eller t3t4..

T3/t4 planerna kan du slänga i soporna, segspoolad och uråldrig.

Eftersom det inte är en orörd 531 så är förmodligen 530in lämpligare för brukskörning.

Däremot om du planerar 400+ hk så kör på 531an om den nu inte är planad så kompressionsförhållandet blir galet för turbomotor.

Upp till ca 300hk räcker en orörd 530-topp galant och skaffa sen en gt30 så får du även snabbspoolad turbo, då har du en riktigt lättkörd maskin som går utan problem att bruksköra med.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang