E36 Coupé - Uppfräschning & busbilsbygge

E36 blir busbil med smidd M50 turbo och mycket mer!
  • 6 Följare
  • 1 416 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 januari 2020
AChr
5 januari 2020 · 336 Inlägg

Så, efter att ha växt upp med Saab & därefter själv enbart ha kört Saab i ett antal år, trimmat ordentligt och förstått att när jag nu vill ha ännu mer effekt (hade 540 kusar i min 9000) så är det bakhjulsdrift jag ska ha, så har jag till slut tagit steget jag varit sugen på att ta länge och köpt en BMW att bygga på.

Det var väl inte direkt planerat att bli som det blev, skojade med en kompis om att jag ville ha en BMW Coupé när han egentligen undrade vad det var för verktyg jag bad honom hämta, varpå en annan kompis (Som för övrigt också har en Diamantschwartz E36 Coupé) inflikade att garagegrannen där hade en till salu, och dagen efter hade jag blivit tyskbilsägare...

Till bilen då: I grunden en 320iA från 1994, lika gammal som jag. Coupé med taklucka, precis som jag ville ha (Förutom att jag allra helst hade velat ha en E30 och givetvis inte en automat). Den har enligt vad jag förstått av föregående ägare (Svårt med kommunikationen) fått motorn utbytt till en renoverad 2.8l som jag antar är en M52B28. Skitsamma, tänkte jag, både motor och låda kommer ändå bytas ut! Inredningen (vit/grå M-sport) hade helt klart sett bättre dagar, men även här tänkte jag lite att det kunde kvitta efter som jag tänkt hiva ut baksätet till förmån för en bur, och även stolarna till förmån för sittastill-stolar osv. Samma sak med att den har lite rost i skärmkanterna, jag har ju ändå tänkt kapa dom för att montera någon form av breddning.

Med andra ord en bil full med mindre önskvärda egenskaper, men dum som jag är valde jag att se potentialen istället, så får vi väl se vart det landar!

Det finns väl lite planer för bilen, däremot vet jag inte riktigt i vilken ände jag börjar, men såhär ser det väl ut på ett ungefär:

- Rensa inredningen
- Halvbur (Till en början) & sittastill-stolar
- Konvertera till manuell växellåda
- Breddning av något slag
- Pulverlacka fram & bakvagn etc
- Fixa till chassit (Bra coils, bussningar etc.)
- Stöddigare bromsar
- Smidd M50 med turbo och MaxxECU eller dyl.

Det är väl lite grovt vad jag tänker mig, och ungefär i den ordningen också. Tanken är att det ska vara en kul busbil som även trivs bra på bana!

Det kommer inte vara klart i år, och förmodligen inte heller nästa år. Det får ta sin tid & jag hoppas på att kunna få lite körtid mellan alla saker som ska göras. Till en början måste jag dessutom få ut två utav de andra bilarna ur garaget då de står utan växellådor etc, men sen ska det nog allt börjas så smått!

Så tar vi väl lite bilder;

En utav de första bilderna som togs, fick åka & tvätta så fort jag fått hem papperna & löst en liten skatteskuld som följde med bilen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180404/180404-f2682d7145502bb8f8aa67691fc1c441.jpg

Jag mallade upp en vägg bak till bagaget på polarens E36. Har nu fått plåtar utskurna till bådas bilar, och även dörrsidor. Rensade även ut baksätet, innertaket osv på min samma kväll.

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180404/180404-8ac15962daecdc90c639665e203aeb6b.jpg

Något av det viktigaste att börja med, byta ut de gräsliga oneblock-strålkastarna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180404/180404-73c23bf031d271201bf1c6c708b9efd3.jpg

Och så en bild från första vändan ut för att leka lite i snön!

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180404/180404-4b2283c26f9231bbb0fb53ac4de677b4.jpg

Som sagt, kommer förmodligen dröja lite innan det kommer igång på riktigt, men det ska hända grejer här, helt klart!

Just turbo power, no real shit.
Mr_Lööf
6 januari 2020 · 1 911 Inlägg

Mäh trodde den skulle få en Saab motor i sig..

Aja lycka till med bilen. Vi kommer säkert tackla problem ihop. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
AChr
10 januari 2020 · 336 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Mäh trodde den skulle få en Saab motor i sig..

Aja lycka till med bilen. Vi kommer säkert tackla problem ihop. wink

Vem vet, det kanske hamnar någon gammal Saab-pryl i den... En 2-taktare kanske? big_smile

Det är inte alls omöjligt!

Just turbo power, no real shit.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang