SIM-kort till hemlarm

Hilmer
3 februari 2020 · 1 779 Inlägg

Jag är ute efter ett SIM-kort till att använda till vårt hemlarm, har ett vanligt kontantkort nu men kostnaden springer iväg och man får ju betala för ett flertal funktioner som man inte alls behöver till ett larm. Det räcker med funktionerna samtal/SMS, jag vill på nåt sätt komma runt att behöva betala dyrt för surf som aldrig används. Har googlat utan att finna något vettigt, antingen finns det inte alls eller så letar jag på alldeles fel ställe...
Så hur gör ni andra? Tips och råd tages tacksamt emot!

caromania Forummoderator
3 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Hilmer skrev:
Jag är ute efter ett SIM-kort till att använda till vårt hemlarm, har ett vanligt kontantkort nu men kostnaden springer iväg och man får ju betala för ett flertal funktioner som man inte alls behöver till ett larm. Det räcker med funktionerna samtal/SMS, jag vill på nåt sätt komma runt att behöva betala dyrt för surf som aldrig används. Har googlat utan att finna något vettigt, antingen finns det inte alls eller så letar jag på alldeles fel ställe...
Så hur gör ni andra? Tips och råd tages tacksamt emot!

Hur springer kostnaden iväg? Vi har kontantkort som jag laddat med kanske 50spänn för flera år sedan. Och jag drar igång ibland för att se om larmfirman hör av sig och det gör de.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hilmer
3 februari 2020 · 1 779 Inlägg

caromania skrev:

Hilmer skrev:
Jag är ute efter ett SIM-kort till att använda till vårt hemlarm, har ett vanligt kontantkort nu men kostnaden springer iväg och man får ju betala för ett flertal funktioner som man inte alls behöver till ett larm. Det räcker med funktionerna samtal/SMS, jag vill på nåt sätt komma runt att behöva betala dyrt för surf som aldrig används. Har googlat utan att finna något vettigt, antingen finns det inte alls eller så letar jag på alldeles fel ställe...
Så hur gör ni andra? Tips och råd tages tacksamt emot!

Hur springer kostnaden iväg? Vi har kontantkort som jag laddat med kanske 50spänn för flera år sedan. Och jag drar igång ibland för att se om larmfirman hör av sig och det gör de.

Det är SMS som används mest och det används hela tiden för larm, på/avaktivering, batteriövervakning mm, så det blir ju en hel del SMS på en månad.
Och för att detta ska fungera så som jag vill så går det inte att hysta in en 50-lapp nån gång per år med ett vanligt kontantkort utan vi får istället ha ett "kontantabonnemang" för att det ska räcka till.
Men om man har ett abonnemang som har mer eller mindre fria SMS så ingår det också surf som man betalar för till ingen nytta!
Så ur detta föddes då tanken om ett "mindre  avancerat" SIM-kort/abonnemang, dvs SIM utan surf till en vettig månadskostnad, men jag har hittills inte hittat någon bra lösning.

spillolja
3 februari 2020 · 4 020 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
3 februari 2020 · 9 296 Inlägg

Verkar ju stört. Vad är det för larm som suger sms på det sättet?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hilmer
3 februari 2020 · 1 779 Inlägg

caromania skrev:
Verkar ju stört. Vad är det för larm som suger sms på det sättet?

Inte alls! Det beror ju på hur man ställer in larmet och hur man vill att det ska arbeta, jag vill bl a ha bekräftelse via SMS när det larmas på/av.
Bara för att nämna ett exempel, bilen står i det vidbyggda garaget, man sätter sig i bilen och trycker upp garageporten och backar ut för att sedan larma på via fjärr i bilen, då vill jag veta att det har larmats ordentligt och det får jag veta via SMS, lika så när man kommer hem så vill jag ju veta att larmet slagits ifrån innan jag öppnar garageporten.

Det är inget modernt app-styrt larm där man kan se alla händelser i mobilen, det finns förvisso en app men det kommunicerar via SMS.
Bara tycker det är onödigt att lägga pengar på surf som ändå aldrig kommer att användas, därav frågan om det fanns larmanpassade SIM-kort som inte kostar skjortan.

Stefan7neson
3 februari 2020 · 394 Inlägg

Hej.
Comviq kontantkort med laddning "Standard" kanske är vad du söker?

Hilmer
3 februari 2020 · 1 779 Inlägg

Comviq/Tele2 funkar inte så bra här dessvärre, annars tack!

Jag vill helst att man slipper hela tiden hålla koll på saldo, så ett abonnemang som man betalar per mån/år är ju att föredra.
Jag kanske är ute efter något som helt enkelt inte finns, men frågar man inget så får man inget veta! wink

spillolja
3 februari 2020 · 4 020 Inlägg

Numera delar Comviq och Telenor på GSM-nätet om jag inte har fel

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
JN1975
3 februari 2020 · 234 Inlägg

Jag skaffade ett Halebop (Telias nät?) kontantkort till en gammal bil med fast monterad GSM-telefon. Fördelen är att man kunde ladda på det med en summa, som sen ligger laddad i flera år så att man inte behöver fylla på varje månad typ Comviq. Tror jag laddade med 100kr och sen har det funkat det lilla jag använt den, men fick en påminnelse nu att jag måste ladda kortet innan siste Februari för att det inte ska stängas av. Har haft det sedan sommaren -18 typ, så det är ju ok.

Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
fax110
3 februari 2020 · 344 Inlägg

Hallon och vimla har båda  abbonemang med typ 3-4gb surf och fria samtal och sms för 100kr / månad

Senast redigerat av fax110 (3 februari 2020)

Hilmer
3 februari 2020 · 1 779 Inlägg

Det blev Vimla med 3Gb surf, fria samtal och fria SMS för 100:-/mån, vi passade på att byta ut samtliga SIM-kort på en gång och kan man ju få lite rabatt eftersom man kan tipsa varandra.

Brådhis * Voff voff *
3 februari 2020 · 10 277 Inlägg

JN1975 skrev:
Jag skaffade ett Halebop (Telias nät?) kontantkort till en gammal bil med fast monterad GSM-telefon. Fördelen är att man kunde ladda på det med en summa, som sen ligger laddad i flera år så att man inte behöver fylla på varje månad typ Comviq. Tror jag laddade med 100kr och sen har det funkat det lilla jag använt den, men fick en påminnelse nu att jag måste ladda kortet innan siste Februari för att det inte ska stängas av. Har haft det sedan sommaren -18 typ, så det är ju ok.

Jag har Comviq kontant till ett hobbyfordons larm. Jag laddar på en hundring eller två per år (när sms:en tuggat i sig saldot), jag behöver inte ladda på kortet varje månad, det räcker med en gång per år för att det ska hållas aktivt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang