Varför köper inte fler miljömässigt snällare bilar?

Trallen
13 februari · 13 Inlägg
#2341

viccoA skrev:

spillolja skrev:

xXSammy skrev:
Att jämföra lite motorer.. Har köpt Linköping-Karlstad ett par gånger, med både Ford Focus 1.0 (125) och 1.6 EcoBoost (150) samt en Mondeo 2.0 Tdci 140hk

1.0 drog 0.54 (Samma siffror mellan Sverige-Tyskland)
1.6 drog 0.53
Mondeon, 0.52

Kör en lite i stan och mest landsväg så är ju större motorer att föredra.. blir mindre belastning.

Ungefär som en Vag 1,4 tsi med kedja
wink

Dessutom saknar 140-hästaren krängningshämmare i bakvagnen, vilket gör den till en ännu värre gunghäst än övriga V70. Vilket skrot till vagn. Mina föräldrar hade en under ett år ungefär (köpt nästan ny), mamma vägrade köra den för att den gick så slött och ålade fram i rondellerna.

Jag tycker det är sköna bilar men lite diffus styrning. Dock är ju jag inte BMW/kebab-raggare så kanske inte har lika höga krav. Är man van med BMW sportchassin och aktiv körning runt den/det lokala korvkiosken/hamburgarhaket så kan jag förstå att det kan kännas lite ovant att ratta Sveriges vanligaste familjebil.

EDIT: Har inget emot BMW som bilar.

Senast redigerat av Trallen (13 februari )

Ivel Avstängd
21 februari · 1 341 Inlägg
#2342

Trallen skrev:

viccoA skrev:

spillolja skrev:
Ungefär som en Vag 1,4 tsi med kedja
wink

Dessutom saknar 140-hästaren krängningshämmare i bakvagnen, vilket gör den till en ännu värre gunghäst än övriga V70. Vilket skrot till vagn. Mina föräldrar hade en under ett år ungefär (köpt nästan ny), mamma vägrade köra den för att den gick så slött och ålade fram i rondellerna.

Jag tycker det är sköna bilar men lite diffus styrning. Dock är ju jag inte BMW/kebab-raggare så kanske inte har lika höga krav. Är man van med BMW sportchassin och aktiv körning runt den/det lokala korvkiosken/hamburgarhaket så kan jag förstå att det kan kännas lite ovant att ratta Sveriges vanligaste familjebil.

EDIT: Har inget emot BMW som bilar.

Jag har framfört åtskilliga V70N allt från 140hk till T5 och oljebrännare genom åren, både nya och begagnade, krängningshämmare eller inte gör ingen skillnad vid vanlig körning utan sportbilsdrömmar (vem kör V70 då?) utan det kränger satfläsk oavsett version, dom är ju inte byggda för en inspirerande körkänsla precis utan lugna sävliga familjärt uppträdande med en känsla av trygghet, det sista kanske pga det mediokra krockskyddet jämfört med en jämngammal 5-serie eller 9-5.


SNP711 förbrukar 0.89 blandad körning.
RRP464 förbrukar 0.91 blandad körning.
Ingen jätteskillnad givetvis, men inte oväsentlig utslaget på de 74710 exemplar av V70N 2001-2004 som rullar på Svenska vägar.
2cl 20000mil 74710 bilar ger 29884liter bensin uppeldat i onödan.
Nej men vänta, det är mer än så eftersom det rullar ännu törstigare versioner med automatlådor och/eller överladdning.
Exempelvis TLA510 som förbrukar 1.06 blandad körning.

Senast redigerat av Ivel (21 februari )

Trallen
25 februari · 13 Inlägg
#2343

Ivel skrev:

Trallen skrev:

viccoA skrev:
Dessutom saknar 140-hästaren krängningshämmare i bakvagnen, vilket gör den till en ännu värre gunghäst än övriga V70. Vilket skrot till vagn. Mina föräldrar hade en under ett år ungefär (köpt nästan ny), mamma vägrade köra den för att den gick så slött och ålade fram i rondellerna.

Jag tycker det är sköna bilar men lite diffus styrning. Dock är ju jag inte BMW/kebab-raggare så kanske inte har lika höga krav. Är man van med BMW sportchassin och aktiv körning runt den/det lokala korvkiosken/hamburgarhaket så kan jag förstå att det kan kännas lite ovant att ratta Sveriges vanligaste familjebil.

EDIT: Har inget emot BMW som bilar.

Jag har framfört åtskilliga V70N allt från 140hk till T5 och oljebrännare genom åren, både nya och begagnade, krängningshämmare eller inte gör ingen skillnad vid vanlig körning utan sportbilsdrömmar (vem kör V70 då?) utan det kränger satfläsk oavsett version, dom är ju inte byggda för en inspirerande körkänsla precis utan lugna sävliga familjärt uppträdande med en känsla av trygghet, det sista kanske pga det mediokra krockskyddet jämfört med en jämngammal 5-serie eller 9-5.


SNP711 förbrukar 0.89 blandad körning.
RRP464 förbrukar 0.91 blandad körning.
Ingen jätteskillnad givetvis, men inte oväsentlig utslaget på de 74710 exemplar av V70N 2001-2004 som rullar på Svenska vägar.
2cl 20000mil 74710 bilar ger 29884liter bensin uppeldat i onödan.
Nej men vänta, det är mer än så eftersom det rullar ännu törstigare versioner med automatlådor och/eller överladdning.
Exempelvis TLA510 som förbrukar 1.06 blandad körning.

V70N är byggda som trygga familjebilar precis som du själv skriver(typ). Vad är det för fel med det?

Volvos P2-plattform har en utomordentlig god säkerhet. Finns inget att klaga på i det fallet.

Elda för kråkorna? Beror på hur man ser det. Bränslepengarna från oss Svenssons som åker svensktillverkade Skövdefemmor går ju trots allt till vettiga saker, miljösubventioner som bonus malus och migrationspolitiken till exempel.

SportPilot skånsk högflygande adel
26 februari · 6 567 Inlägg
#2344

Trallen skrev:

Ivel skrev:

Trallen skrev:

Jag tycker det är sköna bilar men lite diffus styrning. Dock är ju jag inte BMW/kebab-raggare så kanske inte har lika höga krav. Är man van med BMW sportchassin och aktiv körning runt den/det lokala korvkiosken/hamburgarhaket så kan jag förstå att det kan kännas lite ovant att ratta Sveriges vanligaste familjebil.

EDIT: Har inget emot BMW som bilar.

Jag har framfört åtskilliga V70N allt från 140hk till T5 och oljebrännare genom åren, både nya och begagnade, krängningshämmare eller inte gör ingen skillnad vid vanlig körning utan sportbilsdrömmar (vem kör V70 då?) utan det kränger satfläsk oavsett version, dom är ju inte byggda för en inspirerande körkänsla precis utan lugna sävliga familjärt uppträdande med en känsla av trygghet, det sista kanske pga det mediokra krockskyddet jämfört med en jämngammal 5-serie eller 9-5.


SNP711 förbrukar 0.89 blandad körning.
RRP464 förbrukar 0.91 blandad körning.
Ingen jätteskillnad givetvis, men inte oväsentlig utslaget på de 74710 exemplar av V70N 2001-2004 som rullar på Svenska vägar.
2cl 20000mil 74710 bilar ger 29884liter bensin uppeldat i onödan.
Nej men vänta, det är mer än så eftersom det rullar ännu törstigare versioner med automatlådor och/eller överladdning.
Exempelvis TLA510 som förbrukar 1.06 blandad körning.

V70N är byggda som trygga familjebilar precis som du själv skriver(typ). Vad är det för fel med det?

Volvos P2-plattform har en utomordentlig god säkerhet. Finns inget att klaga på i det fallet.

Elda för kråkorna? Beror på hur man ser det. Bränslepengarna från oss Svenssons som åker svensktillverkade Skövdefemmor går ju trots allt till vettiga saker, miljösubventioner som bonus malus och migrationspolitiken till exempel.

v70 är en skitbil, pungt

granadadr
26 februari · 6 113 Inlägg
#2345

SportPilot skrev:

Trallen skrev:

Ivel skrev:

Jag har framfört åtskilliga V70N allt från 140hk till T5 och oljebrännare genom åren, både nya och begagnade, krängningshämmare eller inte gör ingen skillnad vid vanlig körning utan sportbilsdrömmar (vem kör V70 då?) utan det kränger satfläsk oavsett version, dom är ju inte byggda för en inspirerande körkänsla precis utan lugna sävliga familjärt uppträdande med en känsla av trygghet, det sista kanske pga det mediokra krockskyddet jämfört med en jämngammal 5-serie eller 9-5.


SNP711 förbrukar 0.89 blandad körning.
RRP464 förbrukar 0.91 blandad körning.
Ingen jätteskillnad givetvis, men inte oväsentlig utslaget på de 74710 exemplar av V70N 2001-2004 som rullar på Svenska vägar.
2cl 20000mil 74710 bilar ger 29884liter bensin uppeldat i onödan.
Nej men vänta, det är mer än så eftersom det rullar ännu törstigare versioner med automatlådor och/eller överladdning.
Exempelvis TLA510 som förbrukar 1.06 blandad körning.

V70N är byggda som trygga familjebilar precis som du själv skriver(typ). Vad är det för fel med det?

Volvos P2-plattform har en utomordentlig god säkerhet. Finns inget att klaga på i det fallet.

Elda för kråkorna? Beror på hur man ser det. Bränslepengarna från oss Svenssons som åker svensktillverkade Skövdefemmor går ju trots allt till vettiga saker, miljösubventioner som bonus malus och migrationspolitiken till exempel.

v70 är en skitbil, pungt

tom peng PUNG,  punkt  wink

Trallen
26 februari · 13 Inlägg
#2346

SportPilot skrev:

Trallen skrev:

Ivel skrev:
Jag har framfört åtskilliga V70N allt från 140hk till T5 och oljebrännare genom åren, både nya och begagnade, krängningshämmare eller inte gör ingen skillnad vid vanlig körning utan sportbilsdrömmar (vem kör V70 då?) utan det kränger satfläsk oavsett version, dom är ju inte byggda för en inspirerande körkänsla precis utan lugna sävliga familjärt uppträdande med en känsla av trygghet, det sista kanske pga det mediokra krockskyddet jämfört med en jämngammal 5-serie eller 9-5.


SNP711 förbrukar 0.89 blandad körning.
RRP464 förbrukar 0.91 blandad körning.
Ingen jätteskillnad givetvis, men inte oväsentlig utslaget på de 74710 exemplar av V70N 2001-2004 som rullar på Svenska vägar.
2cl 20000mil 74710 bilar ger 29884liter bensin uppeldat i onödan.
Nej men vänta, det är mer än så eftersom det rullar ännu törstigare versioner med automatlådor och/eller överladdning.
Exempelvis TLA510 som förbrukar 1.06 blandad körning.

V70N är byggda som trygga familjebilar precis som du själv skriver(typ). Vad är det för fel med det?

Volvos P2-plattform har en utomordentlig god säkerhet. Finns inget att klaga på i det fallet.

Elda för kråkorna? Beror på hur man ser det. Bränslepengarna från oss Svenssons som åker svensktillverkade Skövdefemmor går ju trots allt till vettiga saker, miljösubventioner som bonus malus och migrationspolitiken till exempel.

v70 är en skitbil, pungt

Vi lämnar det så.

Vi lämnar det så.

Ivel Avstängd
27 februari · 1 341 Inlägg
#2347

Trallen skrev:

Ivel skrev:

Trallen skrev:

Jag tycker det är sköna bilar men lite diffus styrning. Dock är ju jag inte BMW/kebab-raggare så kanske inte har lika höga krav. Är man van med BMW sportchassin och aktiv körning runt den/det lokala korvkiosken/hamburgarhaket så kan jag förstå att det kan kännas lite ovant att ratta Sveriges vanligaste familjebil.

EDIT: Har inget emot BMW som bilar.

Jag har framfört åtskilliga V70N allt från 140hk till T5 och oljebrännare genom åren, både nya och begagnade, krängningshämmare eller inte gör ingen skillnad vid vanlig körning utan sportbilsdrömmar (vem kör V70 då?) utan det kränger satfläsk oavsett version, dom är ju inte byggda för en inspirerande körkänsla precis utan lugna sävliga familjärt uppträdande med en känsla av trygghet, det sista kanske pga det mediokra krockskyddet jämfört med en jämngammal 5-serie eller 9-5.


SNP711 förbrukar 0.89 blandad körning.
RRP464 förbrukar 0.91 blandad körning.
Ingen jätteskillnad givetvis, men inte oväsentlig utslaget på de 74710 exemplar av V70N 2001-2004 som rullar på Svenska vägar.
2cl 20000mil 74710 bilar ger 29884liter bensin uppeldat i onödan.
Nej men vänta, det är mer än så eftersom det rullar ännu törstigare versioner med automatlådor och/eller överladdning.
Exempelvis TLA510 som förbrukar 1.06 blandad körning.

V70N är byggda som trygga familjebilar precis som du själv skriver(typ). Vad är det för fel med det?

Volvos P2-plattform har en utomordentlig god säkerhet. Finns inget att klaga på i det fallet.

Elda för kråkorna? Beror på hur man ser det. Bränslepengarna från oss Svenssons som åker svensktillverkade Skövdefemmor går ju trots allt till vettiga saker, miljösubventioner som bonus malus och migrationspolitiken till exempel.

Jag skriver inte att det är något fel med det, jag skriver att den där krängningshämmaren är tämligen oviktig vid dagligt brukande och ett effektivt vis att få folk köra bilen lugnare, vilket är lämpligt pga det mediokra krockskyddet.
I dagsläget ligger en V70N långt efter de moderna fyrstjärniga bilarna från det här millenniumet, allt annat är rent BS.

V70N har inte toppbetyg i krocktester, endast fyra stjärnor vilket även en Toyota Yaris från -99 har.
SAAB;en jag nämnde har fem stjärnor, det är utomordentligt god säkerhet.

De pengarna används inte till dylikt utan de går till andra ting, ting orsakade av mångåriga höga utsläpp pga bla de där verkningslösa svensktillverkade skövdefemmorna.

Jag tycker det vore ypperligt om bilkörandets påverkan bars av de statliga och kommunala intäkter de ger.
Tyvärr är det inte så i dagsläget utan det är merkostnader för stat och kommun.

WilleG
27 februari · 156 Inlägg
#2348

Ivel skrev:

Trallen skrev:
V70N är byggda som trygga familjebilar precis som du själv skriver(typ). Vad är det för fel med det?

Volvos P2-plattform har en utomordentlig god säkerhet. Finns inget att klaga på i det fallet.

Elda för kråkorna? Beror på hur man ser det. Bränslepengarna från oss Svenssons som åker svensktillverkade Skövdefemmor går ju trots allt till vettiga saker, miljösubventioner som bonus malus och migrationspolitiken till exempel.

Jag skriver inte att det är något fel med det, jag skriver att den där krängningshämmaren är tämligen oviktig vid dagligt brukande och ett effektivt vis att få folk köra bilen lugnare, vilket är lämpligt pga det mediokra krockskyddet.
I dagsläget ligger en V70N långt efter de moderna fyrstjärniga bilarna från det här millenniumet, allt annat är rent BS.

V70N har inte toppbetyg i krocktester, endast fyra stjärnor vilket även en Toyota Yaris från -99 har.
SAAB;en jag nämnde har fem stjärnor, det är utomordentligt god säkerhet.

De pengarna används inte till dylikt utan de går till andra ting, ting orsakade av mångåriga höga utsläpp pga bla de där verkningslösa svensktillverkade skövdefemmorna.

Jag tycker det vore ypperligt om bilkörandets påverkan bars av de statliga och kommunala intäkter de ger.
Tyvärr är det inte så i dagsläget utan det är merkostnader för stat och kommun.

Vet vi ens vart pengarna går?

Hur resonerar du när bilkörandet blir en merkostnad för stat och kommun?

Ivel Avstängd
27 februari · 1 341 Inlägg
#2349

WilleG skrev:

Ivel skrev:

Trallen skrev:
V70N är byggda som trygga familjebilar precis som du själv skriver(typ). Vad är det för fel med det?

Volvos P2-plattform har en utomordentlig god säkerhet. Finns inget att klaga på i det fallet.

Elda för kråkorna? Beror på hur man ser det. Bränslepengarna från oss Svenssons som åker svensktillverkade Skövdefemmor går ju trots allt till vettiga saker, miljösubventioner som bonus malus och migrationspolitiken till exempel.

Jag skriver inte att det är något fel med det, jag skriver att den där krängningshämmaren är tämligen oviktig vid dagligt brukande och ett effektivt vis att få folk köra bilen lugnare, vilket är lämpligt pga det mediokra krockskyddet.
I dagsläget ligger en V70N långt efter de moderna fyrstjärniga bilarna från det här millenniumet, allt annat är rent BS.

V70N har inte toppbetyg i krocktester, endast fyra stjärnor vilket även en Toyota Yaris från -99 har.
SAAB;en jag nämnde har fem stjärnor, det är utomordentligt god säkerhet.

De pengarna används inte till dylikt utan de går till andra ting, ting orsakade av mångåriga höga utsläpp pga bla de där verkningslösa svensktillverkade skövdefemmorna.

Jag tycker det vore ypperligt om bilkörandets påverkan bars av de statliga och kommunala intäkter de ger.
Tyvärr är det inte så i dagsläget utan det är merkostnader för stat och kommun.

Vet vi ens vart pengarna går?

Hur resonerar du när bilkörandet blir en merkostnad för stat och kommun?

Jag vet, Statens finanser är officiella.

Inte bilkörning i sig men påverkan av det skrev jag.
Vad åsamkar bilkörande?
Var ligger kostnaden?

granadadr
27 februari · 6 113 Inlägg
#2350

finns mkt mygel i finanserna du wink som vi ej får reda på så lätt wink

Ivel Avstängd
27 februari · 1 341 Inlägg
#2351

granadadr skrev:
finns mkt mygel i finanserna du wink som vi ej får reda på så lätt wink

Nej, du har fel, det är offentliga uppgifter. Därav att media skriver om bla sjukhusbyggen och Stefan Jakobsson, alla uppgifter finns tillgängliga att begära ut.

Så, åter till ämnet?

WilleG
27 februari · 156 Inlägg
#2352

Ivel skrev:
Jag vet, Statens finanser är officiella.

Inte bilkörning i sig men påverkan av det skrev jag.
Vad åsamkar bilkörande?
Var ligger kostnaden?

Alla skatteintäkter samlas ju ihop och sedan fördelas ut till sina olika ställen, så vi vet ju inte vad exakt alla fordonsrelaterade skatteintäkter hamnar rent praktiskt. Ett underskott på skattepengar till t.ex. vägunderhåll kan ju lika gärna höjas på pensionärers inkomstskatt och ingen av dem vet vart pengarna tar vägen.

Vad åsamkar bilkörande? Jo för att folk ska kunna ta sig till sina jobb för att dra in lön som ger skatteintäkter, för att folk ska kunna ta sig till affären och köpa livsmedel vilket också är beskattade osv.

Är nyfiken hur bilkörningen kan kosta mer än det ger?

Ivel Avstängd
27 februari · 1 341 Inlägg
#2353

WilleG skrev:

Ivel skrev:
Jag vet, Statens finanser är officiella.

Inte bilkörning i sig men påverkan av det skrev jag.
Vad åsamkar bilkörande?
Var ligger kostnaden?

Alla skatteintäkter samlas ju ihop och sedan fördelas ut till sina olika ställen, så vi vet ju inte vad exakt alla fordonsrelaterade skatteintäkter hamnar rent praktiskt. Ett underskott på skattepengar till t.ex. vägunderhåll kan ju lika gärna höjas på pensionärers inkomstskatt och ingen av dem vet vart pengarna tar vägen.

Vad åsamkar bilkörande? Jo för att folk ska kunna ta sig till sina jobb för att dra in lön som ger skatteintäkter, för att folk ska kunna ta sig till affären och köpa livsmedel vilket också är beskattade osv.

Är nyfiken hur bilkörningen kan kosta mer än det ger?

Nej de x kronor du betalar in placeras inte rent fysiskt hos finansministern i en påse märkt Willes fordonsskatt och bränsle.
Däremot går den mängd pengar som betalas in att följa i jämförelse med omkostnaderna stat och kommun har till följd av bilkörning.
Kostnader för olyckor, fordonsrelaterade sjukdomar, vägunderhåll, osv osv överstiger de pengar som staten får in via de pengar folk förbrukar för sitt bilåkande.

WilleG
27 februari · 156 Inlägg
#2354

Ivel skrev:
Nej de x kronor du betalar in placeras inte rent fysiskt hos finansministern i en påse märkt Willes fordonsskatt och bränsle.
Däremot går den mängd pengar som betalas in att följa i jämförelse med omkostnaderna stat och kommun har till följd av bilkörning.
Kostnader för olyckor, fordonsrelaterade sjukdomar, vägunderhåll, osv osv överstiger de pengar som staten får in via de pengar folk förbrukar för sitt bilåkande.

Skulle nog behöva se trovärdiga siffror innan jag tror på det där. Hur kan det funka i länder som har mycket lägre beskattning på fordon överlag då?

Vad är ens en fordonsrelaterad sjukdom?

micke-wes
27 februari · 42 Inlägg
#2355

Ivel skrev:

WilleG skrev:

Ivel skrev:
Jag vet, Statens finanser är officiella.

Inte bilkörning i sig men påverkan av det skrev jag.
Vad åsamkar bilkörande?
Var ligger kostnaden?

Alla skatteintäkter samlas ju ihop och sedan fördelas ut till sina olika ställen, så vi vet ju inte vad exakt alla fordonsrelaterade skatteintäkter hamnar rent praktiskt. Ett underskott på skattepengar till t.ex. vägunderhåll kan ju lika gärna höjas på pensionärers inkomstskatt och ingen av dem vet vart pengarna tar vägen.

Vad åsamkar bilkörande? Jo för att folk ska kunna ta sig till sina jobb för att dra in lön som ger skatteintäkter, för att folk ska kunna ta sig till affären och köpa livsmedel vilket också är beskattade osv.

Är nyfiken hur bilkörningen kan kosta mer än det ger?

Nej de x kronor du betalar in placeras inte rent fysiskt hos finansministern i en påse märkt Willes fordonsskatt och bränsle.
Däremot går den mängd pengar som betalas in att följa i jämförelse med omkostnaderna stat och kommun har till följd av bilkörning.
Kostnader för olyckor, fordonsrelaterade sjukdomar, vägunderhåll, osv osv överstiger de pengar som staten får in via de pengar folk förbrukar för sitt bilåkande.

nog får vi betala in mycket mer i skattepengar med våran bilåkning än vad staten får betala tillbaka för att vi kör bil , nu får du nog visa din källa på det du påstår.

Ivel Avstängd
27 februari · 1 341 Inlägg
#2356

WilleG skrev:

Ivel skrev:
Nej de x kronor du betalar in placeras inte rent fysiskt hos finansministern i en påse märkt Willes fordonsskatt och bränsle.
Däremot går den mängd pengar som betalas in att följa i jämförelse med omkostnaderna stat och kommun har till följd av bilkörning.
Kostnader för olyckor, fordonsrelaterade sjukdomar, vägunderhåll, osv osv överstiger de pengar som staten får in via de pengar folk förbrukar för sitt bilåkande.

Skulle nog behöva se trovärdiga siffror innan jag tror på det där. Hur kan det funka i länder som har mycket lägre beskattning på fordon överlag då?

Vad är ens en fordonsrelaterad sjukdom?

micke-wes skrev:

Ivel skrev:

WilleG skrev:

Alla skatteintäkter samlas ju ihop och sedan fördelas ut till sina olika ställen, så vi vet ju inte vad exakt alla fordonsrelaterade skatteintäkter hamnar rent praktiskt. Ett underskott på skattepengar till t.ex. vägunderhåll kan ju lika gärna höjas på pensionärers inkomstskatt och ingen av dem vet vart pengarna tar vägen.

Vad åsamkar bilkörande? Jo för att folk ska kunna ta sig till sina jobb för att dra in lön som ger skatteintäkter, för att folk ska kunna ta sig till affären och köpa livsmedel vilket också är beskattade osv.

Är nyfiken hur bilkörningen kan kosta mer än det ger?

Nej de x kronor du betalar in placeras inte rent fysiskt hos finansministern i en påse märkt Willes fordonsskatt och bränsle.
Däremot går den mängd pengar som betalas in att följa i jämförelse med omkostnaderna stat och kommun har till följd av bilkörning.
Kostnader för olyckor, fordonsrelaterade sjukdomar, vägunderhåll, osv osv överstiger de pengar som staten får in via de pengar folk förbrukar för sitt bilåkande.

nog får vi betala in mycket mer i skattepengar med våran bilåkning än vad staten får betala tillbaka för att vi kör bil , nu får du nog visa din källa på det du påstår.

Fordonsrelateradsjukdom, precis vad det låter som. Någon som blivit sjuk pga mångårig utsatthet av exempelvis avgaser, oljespill, partiklar från bromsbyten osv.

Min källa har jag flertalet gånger uppgett, det är offentliga uppgifter för den ickecurlade att kunna exempelvis googla fram.

Men eftersom sökmotorerna inte verkar fungera för er två så kopierar jag in en text gjord av en skribent som kan googla.
Texten innehåller även var skribenten hittat sina fakta.

Offentliga kostnader för vägtrafik:

Vägunderhåll:
8 miljarder per år
Trafikverket 2017

Vägtrafikolyckor:
20,9 miljarder per år
MSB 2005

Vägbyggen:
20,2 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Resebidrag:
Sänkta skatter per år ca 14 miljarder varav statens kostnad är 6 miljarder:
6 miljarder per år
FASIT 2016

Summa:
55, 1 miljarder per år

Statens inkomster från vägtrafik:

Koldioxidskatt bensin:
8,2 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Skatt på vägtrafik:
19.7 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Energiskatt på bensin:
11,9 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Summa:
39.8 miljarder per år

Vägtrafikens nettokostnad per år:
15.3 miljarder

https://blog.zaramis.se/2017/11/07/bili … lustaffar/

Jo jag vet, det är en blogg utan någon vetenskap att luta sig emot...men man kan som tvivlare söka reda på siffrorna själv med hjälp av de källhänvisningar som ges. Det gjorde jag för att verifiera, samt dubbelkollade med riksdagens siffror från 2017.

Brådhis * Voff voff *
27 februari · 5 037 Inlägg
#2357

Ivel skrev:
Fordonsrelateradsjukdom, precis vad det låter som. Någon som blivit sjuk pga mångårig utsatthet av exempelvis avgaser, oljespill, partiklar från bromsbyten osv.

Min källa har jag flertalet gånger uppgett, det är offentliga uppgifter för den ickecurlade att kunna exempelvis googla fram.

Men eftersom sökmotorerna inte verkar fungera för er två så kopierar jag in en text gjord av en skribent som kan googla.
Texten innehåller även var skribenten hittat sina fakta.

Offentliga kostnader för vägtrafik:

Vägunderhåll:
8 miljarder per år
Trafikverket 2017

Vägtrafikolyckor:
20,9 miljarder per år
MSB 2005

Vägbyggen:
20,2 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Resebidrag:
Sänkta skatter per år ca 14 miljarder varav statens kostnad är 6 miljarder:
6 miljarder per år
FASIT 2016

Summa:
55, 1 miljarder per år

Statens inkomster från vägtrafik:

Koldioxidskatt bensin:
8,2 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Skatt på vägtrafik:
19.7 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Energiskatt på bensin:
11,9 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Summa:
39.8 miljarder per år

Vägtrafikens nettokostnad per år:
15.3 miljarder

https://blog.zaramis.se/2017/11/07/bili … lustaffar/

Jo jag vet, det är en blogg utan någon vetenskap att luta sig emot...men man kan som tvivlare söka reda på siffrorna själv med hjälp av de källhänvisningar som ges. Det gjorde jag för att verifiera, samt dubbelkollade med riksdagens siffror från 2017.

Koldioxidskatt diesel och energiskatt diesel ser jag ej i uppställningen? Eller är det av någon anledning sammanslaget som "bensin" där "bensin" avser bränsle i allmänhet?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
micke-wes
27 februari · 42 Inlägg
#2358

Ivel skrev:

WilleG skrev:

Ivel skrev:
Nej de x kronor du betalar in placeras inte rent fysiskt hos finansministern i en påse märkt Willes fordonsskatt och bränsle.
Däremot går den mängd pengar som betalas in att följa i jämförelse med omkostnaderna stat och kommun har till följd av bilkörning.
Kostnader för olyckor, fordonsrelaterade sjukdomar, vägunderhåll, osv osv överstiger de pengar som staten får in via de pengar folk förbrukar för sitt bilåkande.

Skulle nog behöva se trovärdiga siffror innan jag tror på det där. Hur kan det funka i länder som har mycket lägre beskattning på fordon överlag då?

Vad är ens en fordonsrelaterad sjukdom?

micke-wes skrev:

Ivel skrev:

Nej de x kronor du betalar in placeras inte rent fysiskt hos finansministern i en påse märkt Willes fordonsskatt och bränsle.
Däremot går den mängd pengar som betalas in att följa i jämförelse med omkostnaderna stat och kommun har till följd av bilkörning.
Kostnader för olyckor, fordonsrelaterade sjukdomar, vägunderhåll, osv osv överstiger de pengar som staten får in via de pengar folk förbrukar för sitt bilåkande.

nog får vi betala in mycket mer i skattepengar med våran bilåkning än vad staten får betala tillbaka för att vi kör bil , nu får du nog visa din källa på det du påstår.

Fordonsrelateradsjukdom, precis vad det låter som. Någon som blivit sjuk pga mångårig utsatthet av exempelvis avgaser, oljespill, partiklar från bromsbyten osv.

Min källa har jag flertalet gånger uppgett, det är offentliga uppgifter för den ickecurlade att kunna exempelvis googla fram.

Men eftersom sökmotorerna inte verkar fungera för er två så kopierar jag in en text gjord av en skribent som kan googla.
Texten innehåller även var skribenten hittat sina fakta.

Offentliga kostnader för vägtrafik:

Vägunderhåll:
8 miljarder per år
Trafikverket 2017

Vägtrafikolyckor:
20,9 miljarder per år
MSB 2005

Vägbyggen:
20,2 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Resebidrag:
Sänkta skatter per år ca 14 miljarder varav statens kostnad är 6 miljarder:
6 miljarder per år
FASIT 2016

Summa:
55, 1 miljarder per år

Statens inkomster från vägtrafik:

Koldioxidskatt bensin:
8,2 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Skatt på vägtrafik:
19.7 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Energiskatt på bensin:
11,9 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Summa:
39.8 miljarder per år

Vägtrafikens nettokostnad per år:
15.3 miljarder

https://blog.zaramis.se/2017/11/07/bili … lustaffar/

Jo jag vet, det är en blogg utan någon vetenskap att luta sig emot...men man kan som tvivlare söka reda på siffrorna själv med hjälp av de källhänvisningar som ges. Det gjorde jag för att verifiera, samt dubbelkollade med riksdagens siffror från 2017.

nja vill nog ha nått trovärdigare än en blogg om jag ska tro på det där.

Ivel Avstängd
28 februari · 1 341 Inlägg
#2359

Brådhis skrev:

Ivel skrev:
Fordonsrelateradsjukdom, precis vad det låter som. Någon som blivit sjuk pga mångårig utsatthet av exempelvis avgaser, oljespill, partiklar från bromsbyten osv.

Min källa har jag flertalet gånger uppgett, det är offentliga uppgifter för den ickecurlade att kunna exempelvis googla fram.

Men eftersom sökmotorerna inte verkar fungera för er två så kopierar jag in en text gjord av en skribent som kan googla.
Texten innehåller även var skribenten hittat sina fakta.

Offentliga kostnader för vägtrafik:

Vägunderhåll:
8 miljarder per år
Trafikverket 2017

Vägtrafikolyckor:
20,9 miljarder per år
MSB 2005

Vägbyggen:
20,2 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Resebidrag:
Sänkta skatter per år ca 14 miljarder varav statens kostnad är 6 miljarder:
6 miljarder per år
FASIT 2016

Summa:
55, 1 miljarder per år

Statens inkomster från vägtrafik:

Koldioxidskatt bensin:
8,2 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Skatt på vägtrafik:
19.7 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Energiskatt på bensin:
11,9 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Summa:
39.8 miljarder per år

Vägtrafikens nettokostnad per år:
15.3 miljarder

https://blog.zaramis.se/2017/11/07/bili … lustaffar/

Jo jag vet, det är en blogg utan någon vetenskap att luta sig emot...men man kan som tvivlare söka reda på siffrorna själv med hjälp av de källhänvisningar som ges. Det gjorde jag för att verifiera, samt dubbelkollade med riksdagens siffror från 2017.

Koldioxidskatt diesel och energiskatt diesel ser jag ej i uppställningen? Eller är det av någon anledning sammanslaget som "bensin" där "bensin" avser bränsle i allmänhet?

micke-wes skrev:

Ivel skrev:

WilleG skrev:

Ivel skrev:
Nej de x kronor du betalar in placeras inte rent fysiskt hos finansministern i en påse märkt Willes fordonsskatt och bränsle.
Däremot går den mängd pengar som betalas in att följa i jämförelse med omkostnaderna stat och kommun har till följd av bilkörning.
Kostnader för olyckor, fordonsrelaterade sjukdomar, vägunderhåll, osv osv överstiger de pengar som staten får in via de pengar folk förbrukar för sitt bilåkande.

Skulle nog behöva se trovärdiga siffror innan jag tror på det där. Hur kan det funka i länder som har mycket lägre beskattning på fordon överlag då?

Vad är ens en fordonsrelaterad sjukdom?

micke-wes skrev:

nog får vi betala in mycket mer i skattepengar med våran bilåkning än vad staten får betala tillbaka för att vi kör bil , nu får du nog visa din källa på det du påstår.

Fordonsrelateradsjukdom, precis vad det låter som. Någon som blivit sjuk pga mångårig utsatthet av exempelvis avgaser, oljespill, partiklar från bromsbyten osv.

Min källa har jag flertalet gånger uppgett, det är offentliga uppgifter för den ickecurlade att kunna exempelvis googla fram.

Men eftersom sökmotorerna inte verkar fungera för er två så kopierar jag in en text gjord av en skribent som kan googla.
Texten innehåller även var skribenten hittat sina fakta.

Offentliga kostnader för vägtrafik:

Vägunderhåll:
8 miljarder per år
Trafikverket 2017

Vägtrafikolyckor:
20,9 miljarder per år
MSB 2005

Vägbyggen:
20,2 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Resebidrag:
Sänkta skatter per år ca 14 miljarder varav statens kostnad är 6 miljarder:
6 miljarder per år
FASIT 2016

Summa:
55, 1 miljarder per år

Statens inkomster från vägtrafik:

Koldioxidskatt bensin:
8,2 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Skatt på vägtrafik:
19.7 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Energiskatt på bensin:
11,9 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Summa:
39.8 miljarder per år

Vägtrafikens nettokostnad per år:
15.3 miljarder

https://blog.zaramis.se/2017/11/07/bili … lustaffar/

Jo jag vet, det är en blogg utan någon vetenskap att luta sig emot...men man kan som tvivlare söka reda på siffrorna själv med hjälp av de källhänvisningar som ges. Det gjorde jag för att verifiera, samt dubbelkollade med riksdagens siffror från 2017.

nja vill nog ha nått trovärdigare än en blogg om jag ska tro på det där.

Läs hänvisningarna under var post för mer information eller gå in på riksdagens hemsida och läs.

Alternativt: https://www.svd.se/ny-studie-biltrafik- … -samhallet

Jag tänker inte servera allt.

Low
28 februari · 2 550 Inlägg
#2360

Ivel skrev:

Brådhis skrev:

Ivel skrev:
Fordonsrelateradsjukdom, precis vad det låter som. Någon som blivit sjuk pga mångårig utsatthet av exempelvis avgaser, oljespill, partiklar från bromsbyten osv.

Min källa har jag flertalet gånger uppgett, det är offentliga uppgifter för den ickecurlade att kunna exempelvis googla fram.

Men eftersom sökmotorerna inte verkar fungera för er två så kopierar jag in en text gjord av en skribent som kan googla.
Texten innehåller även var skribenten hittat sina fakta.

Offentliga kostnader för vägtrafik:

Vägunderhåll:
8 miljarder per år
Trafikverket 2017

Vägtrafikolyckor:
20,9 miljarder per år
MSB 2005

Vägbyggen:
20,2 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Resebidrag:
Sänkta skatter per år ca 14 miljarder varav statens kostnad är 6 miljarder:
6 miljarder per år
FASIT 2016

Summa:
55, 1 miljarder per år

Statens inkomster från vägtrafik:

Koldioxidskatt bensin:
8,2 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Skatt på vägtrafik:
19.7 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Energiskatt på bensin:
11,9 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Summa:
39.8 miljarder per år

Vägtrafikens nettokostnad per år:
15.3 miljarder

https://blog.zaramis.se/2017/11/07/bili … lustaffar/

Jo jag vet, det är en blogg utan någon vetenskap att luta sig emot...men man kan som tvivlare söka reda på siffrorna själv med hjälp av de källhänvisningar som ges. Det gjorde jag för att verifiera, samt dubbelkollade med riksdagens siffror från 2017.

Koldioxidskatt diesel och energiskatt diesel ser jag ej i uppställningen? Eller är det av någon anledning sammanslaget som "bensin" där "bensin" avser bränsle i allmänhet?

micke-wes skrev:

Ivel skrev:

WilleG skrev:

Ivel skrev:
Nej de x kronor du betalar in placeras inte rent fysiskt hos finansministern i en påse märkt Willes fordonsskatt och bränsle.
Däremot går den mängd pengar som betalas in att följa i jämförelse med omkostnaderna stat och kommun har till följd av bilkörning.
Kostnader för olyckor, fordonsrelaterade sjukdomar, vägunderhåll, osv osv överstiger de pengar som staten får in via de pengar folk förbrukar för sitt bilåkande.

Skulle nog behöva se trovärdiga siffror innan jag tror på det där. Hur kan det funka i länder som har mycket lägre beskattning på fordon överlag då?

Vad är ens en fordonsrelaterad sjukdom?

Fordonsrelateradsjukdom, precis vad det låter som. Någon som blivit sjuk pga mångårig utsatthet av exempelvis avgaser, oljespill, partiklar från bromsbyten osv.

Min källa har jag flertalet gånger uppgett, det är offentliga uppgifter för den ickecurlade att kunna exempelvis googla fram.

Men eftersom sökmotorerna inte verkar fungera för er två så kopierar jag in en text gjord av en skribent som kan googla.
Texten innehåller även var skribenten hittat sina fakta.

Offentliga kostnader för vägtrafik:

Vägunderhåll:
8 miljarder per år
Trafikverket 2017

Vägtrafikolyckor:
20,9 miljarder per år
MSB 2005

Vägbyggen:
20,2 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Resebidrag:
Sänkta skatter per år ca 14 miljarder varav statens kostnad är 6 miljarder:
6 miljarder per år
FASIT 2016

Summa:
55, 1 miljarder per år

Statens inkomster från vägtrafik:

Koldioxidskatt bensin:
8,2 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Skatt på vägtrafik:
19.7 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Energiskatt på bensin:
11,9 miljarder per år
Ekonomifakta 2017

Summa:
39.8 miljarder per år

Vägtrafikens nettokostnad per år:
15.3 miljarder

https://blog.zaramis.se/2017/11/07/bili … lustaffar/

Jo jag vet, det är en blogg utan någon vetenskap att luta sig emot...men man kan som tvivlare söka reda på siffrorna själv med hjälp av de källhänvisningar som ges. Det gjorde jag för att verifiera, samt dubbelkollade med riksdagens siffror från 2017.

nja vill nog ha nått trovärdigare än en blogg om jag ska tro på det där.

Läs hänvisningarna under var post för mer information eller gå in på riksdagens hemsida och läs.

Alternativt: https://www.svd.se/ny-studie-biltrafik- … -samhallet

Jag tänker inte servera allt.

Men man ska väl inte visa hela menyn då heller? big_smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang