Någon som är bra på att sätta ihop avgasrör från Biltema? Falkenberg

FabianTsi
16 april 2020 · 208 Inlägg

Funderar på att köpa några raka rör och en ny liten ljuddämpare för att göra mitt egna sportavgassystem, från Biltema då eller motsvarande billiga grejer. Någon nära Falkenberg som är bra på sådant och eller har ett garage med lyft man kan låna?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Meaganeowner
16 april 2020 · 2 250 Inlägg

Helst vill jag att nån bygger nåt i rostfritt åt mig, helt gratis!

FabianTsi
16 april 2020 · 208 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Helst vill jag att nån bygger nåt i rostfritt åt mig, helt gratis!

Gratis vore ju nice, men jag kan betala, inga problem.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Meaganeowner
17 april 2020 · 2 250 Inlägg

Rostfritt och vibrationer om systemet är stumt utan flexdelar, kommer enligt de som håller på med rf-konstruktioner att spricka.

Pininfarina406
17 april 2020 · 539 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Rostfritt och vibrationer om systemet är stumt utan flexdelar, kommer enligt de som håller på med rf-konstruktioner att spricka.

Var skrev Ts att det ska vara rostfritt? Jag tycker mer att det låter som att det är ett lågbudget alternativ som efterfrågas.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Meaganeowner
17 april 2020 · 2 250 Inlägg

.

Visst i tusan. BT:s är ju bara blanka...

Hoppas TS lyckades låna både garage och lyft.
Så mycket enklare än att ligga under uppallad bil.

FabianTsi
17 april 2020 · 208 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Meaganeowner skrev:
Rostfritt och vibrationer om systemet är stumt utan flexdelar, kommer enligt de som håller på med rf-konstruktioner att spricka.

Var skrev Ts att det ska vara rostfritt? Jag tycker mer att det låter som att det är ett lågbudget alternativ som efterfrågas.

Nej precis, rostfritt vore ju trevligt men kommer byta bil om 3 år, rost blir nog billigare = bra.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 april 2020 · 17 476 Inlägg

Skodan? Räkna inte med något häftigt ljud...
Ersätt bakre ljuddämparen med en sport-dito. Det blir nog lagom. Låter det för högt blir man snart trött på ljudet vid jämn fart.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FabianTsi
19 april 2020 · 208 Inlägg

Meaganeowner skrev:
.

Visst i tusan. BT:s är ju bara blanka...

Hoppas TS lyckades låna både garage och lyft.
Så mycket enklare än att ligga under uppallad bil.

Hybrid_ skrev:
Skodan? Räkna inte med något häftigt ljud...
Ersätt bakre ljuddämparen med en sport-dito. Det blir nog lagom. Låter det för högt blir man snart trött på ljudet vid jämn fart.

Tycker det blir ganska okej ljud faktiskt, kolla länken!

https://www.youtube.com/watch?v=NZcbp7bOL0A

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 april 2020 · 17 476 Inlägg

FabianTsi skrev:

Meaganeowner skrev:
.

Visst i tusan. BT:s är ju bara blanka...

Hoppas TS lyckades låna både garage och lyft.
Så mycket enklare än att ligga under uppallad bil.

Hybrid_ skrev:
Skodan? Räkna inte med något häftigt ljud...
Ersätt bakre ljuddämparen med en sport-dito. Det blir nog lagom. Låter det för högt blir man snart trött på ljudet vid jämn fart.

Tycker det blir ganska okej ljud faktiskt, kolla länken!

https://www.youtube.com/watch?v=NZcbp7bOL0A

Men jösses! Lät ju svinkul!
Byt för guds skull!

EDIT: Den var tydligen mappad till 140hk.

Senast redigerat av Hybrid_ (19 april 2020)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
FabianTsi
19 april 2020 · 208 Inlägg

Hybrid_ skrev:

FabianTsi skrev:

Meaganeowner skrev:
.

Visst i tusan. BT:s är ju bara blanka...

Hoppas TS lyckades låna både garage och lyft.
Så mycket enklare än att ligga under uppallad bil.

Hybrid_ skrev:
Skodan? Räkna inte med något häftigt ljud...
Ersätt bakre ljuddämparen med en sport-dito. Det blir nog lagom. Låter det för högt blir man snart trött på ljudet vid jämn fart.

Tycker det blir ganska okej ljud faktiskt, kolla länken!

https://www.youtube.com/watch?v=NZcbp7bOL0A

Men jösses! Lät ju svinkul!
Byt för guds skull!

EDIT: Den var tydligen mappad till 140hk.

Jaja, det kanske är så. Men den lät fett i alla fall! smile

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
FabianTsi
21 april 2020 · 208 Inlägg

Hybrid_ skrev:

FabianTsi skrev:

Meaganeowner skrev:
.

Visst i tusan. BT:s är ju bara blanka...

Hoppas TS lyckades låna både garage och lyft.
Så mycket enklare än att ligga under uppallad bil.

Hybrid_ skrev:
Skodan? Räkna inte med något häftigt ljud...
Ersätt bakre ljuddämparen med en sport-dito. Det blir nog lagom. Låter det för högt blir man snart trött på ljudet vid jämn fart.

Tycker det blir ganska okej ljud faktiskt, kolla länken!

https://www.youtube.com/watch?v=NZcbp7bOL0A

Men jösses! Lät ju svinkul!
Byt för guds skull!

EDIT: Den var tydligen mappad till 140hk.

Du som verkar lite haj. Vad tror du ger mest respektive minst effekt på ljudet. Om jag tar bort bakre "stora" ljuddämpare eller resonatorn "lilla dämpare i mitten efter catten“?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Utmarks-Loke
21 april 2020 · 5 836 Inlägg

Byter man bakre burken till ett rakt rör kan man få fenomenet att ljudet studsar och ekar på vägen ut, vilket låter dumt. Plockar man burken på mitten slipper man den risken. Men oavsett vilken ljuddämpare du väljer att slopa så lägg undan den så du kan sätta tillbaka den när du tröttnat att köra med hörselskydd på.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (21 april 2020)

FabianTsi
22 april 2020 · 208 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Byter man bakre burken till ett rakt rör kan man få fenomenet att ljudet studsar och ekar på vägen ut, vilket låter dumt. Plockar man burken på mitten slipper man den risken. Men oavsett vilken ljuddämpare du väljer att slopa så lägg undan den så du kan sätta tillbaka den när du tröttnat att köra med hörselskydd på.

Jag hör dig, och jag har forskat lite i det. Vissa väljer ju att ta bort båda burkarna på tex en Mustang 5.0, det hade jag aldrig gjort. Men detta är ju som sagt en mittenburk som är kanske 10-15 cm max i diameter och 30 cm lång, kan den verkligen skapa hörselskyddsbehov?

Att tillägga är att jag skulle köpt ett sportsytem, om det hade funnits att köpa i Sverige.

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Mew
22 april 2020 · 2 160 Inlägg

FabianTsi skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Byter man bakre burken till ett rakt rör kan man få fenomenet att ljudet studsar och ekar på vägen ut, vilket låter dumt. Plockar man burken på mitten slipper man den risken. Men oavsett vilken ljuddämpare du väljer att slopa så lägg undan den så du kan sätta tillbaka den när du tröttnat att köra med hörselskydd på.

Jag hör dig, och jag har forskat lite i det. Vissa väljer ju att ta bort båda burkarna på tex en Mustang 5.0, det hade jag aldrig gjort. Men detta är ju som sagt en mittenburk som är kanske 10-15 cm max i diameter och 30 cm lång, kan den verkligen skapa hörselskyddsbehov?

Att tillägga är att jag skulle köpt ett sportsytem, om det hade funnits att köpa i Sverige.

Kör du på mittendämparen, men spara den, som sagt. Om inte annat kanske nästa ägare vill montera tillbaks den.

Sedan beror det mycket på bil och motor. Min 940 har jag monterat rostfritt "sportsystem" på, men valt att behålla båda dämparna då de motorerna tyvärr låter hemskt utan ljuddämpning, låter ungefär som traktorer.

Min gamla BMW E39 tog jag bort bakre dämpare på och ersatte med ett rakt rör, BMWs sexor låter fantastiskt i mina öron, ett raspigt ljud som är svårslaget. Dock fick jag lite resonans vis vissa varvtal, det var som mest vid ca 90km/h i 5ans växel och sedan avtog det lite. Där hade jag nog valt att ta bort mittendämparen istället om jag gjort om det. Där sparade jag ljuddämparen och skickade med den när jag sålde bilen.

Angående Mustangen du nämnde så är det lite annorlunda. V8or låter inte alltid så högt, blir inte resonans på samma sätt vad jag har märkt. Min Cadillac har i princip raka rör hela vägen och där är det ingen resonans överhuvudtaget, ett dovt muller på låga varv och så vaknar ljudet till liv när man drar på, men inget malande ljud. Där lät BMWn högre. Det samma gäller BMW E39 M5 (Som också har en V8), där tar man ofta bort de båda bakre dämparna, det blir heller inte resonans på samma sätt som i den raka 6an jag hade i min bil.

Det blev visst ett långt inlägg som inte riktigt svarar på din fråga, men det kanske är till någon nytta iallafall. tongue

Senast redigerat av Mew (22 april 2020)

FabianTsi
22 april 2020 · 208 Inlägg

Mew skrev:

FabianTsi skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Byter man bakre burken till ett rakt rör kan man få fenomenet att ljudet studsar och ekar på vägen ut, vilket låter dumt. Plockar man burken på mitten slipper man den risken. Men oavsett vilken ljuddämpare du väljer att slopa så lägg undan den så du kan sätta tillbaka den när du tröttnat att köra med hörselskydd på.

Jag hör dig, och jag har forskat lite i det. Vissa väljer ju att ta bort båda burkarna på tex en Mustang 5.0, det hade jag aldrig gjort. Men detta är ju som sagt en mittenburk som är kanske 10-15 cm max i diameter och 30 cm lång, kan den verkligen skapa hörselskyddsbehov?

Att tillägga är att jag skulle köpt ett sportsytem, om det hade funnits att köpa i Sverige.

Kör du på mittendämparen, men spara den, som sagt. Om inte annat kanske nästa ägare vill montera tillbaks den.

Sedan beror det mycket på bil och motor. Min 940 har jag monterat rostfritt "sportsystem" på, men valt att behålla båda dämparna då de motorerna tyvärr låter hemskt utan ljuddämpning, låter ungefär som traktorer.

Min gamla BMW E39 tog jag bort bakre dämpare på och ersatte med ett rakt rör, BMWs sexor låter fantastiskt i mina öron, ett raspigt ljud som är svårslaget. Dock fick jag lite resonans vis vissa varvtal, det var som mest vid ca 90km/h i 5ans växel och sedan avtog det lite. Där hade jag nog valt att ta bort mittendämparen istället om jag gjort om det. Där sparade jag ljuddämparen och skickade med den när jag sålde bilen.

Angående Mustangen du nämnde så är det lite annorlunda. V8or låter inte alltid så högt, blir inte resonans på samma sätt vad jag har märkt. Min Cadillac har i princip raka rör hela vägen och där är det ingen resonans överhuvudtaget, ett dovt muller på låga varv och så vaknar ljudet till liv när man drar på, men inget malande ljud. Där lät BMWn högre. Det samma gäller BMW E39 M5 (Som också har en V8), där tar man ofta bort de båda bakre dämparna, det blir heller inte resonans på samma sätt som i den raka 6an jag hade i min bil.

Det blev visst ett långt inlägg som inte riktigt svarar på din fråga, men det kanske är till någon nytta iallafall. tongue

Du beskriver typ det som andra visade i amerikanska klipp på Youtube, vilket är bra. Bilverkstadeb visste nog inte riktigt, sa att det inte skulle göra någon skillnad alls med mitten. Jag provar så får jag se, kan visa några klipp från en liknande motor utan mittenburken.

https://m.youtube.com/watch?v=XcoHm7hYgYc

https://m.youtube.com/watch?v=GtSl1zku-Y0

Tycker det låter schysst. smile

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang