Spruckna framlyktor, orsak(?) Tips på åtgärd efterfrågas.

carlawgn
23 april 2020 · 3 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235551/235551-815159c02079c65e0f9ecfafe21292f6.jpg

Hej gänget!

Båda mina framlyktor är spruckna i plasten likt bifogad bild.
Någon som vet förekomsten?
Jag har själv funderingar kring om kallavfettning kan vara orsaken, dock är jag noggrann med att bara applicera det på lacken och inga andra detaljer.
Kondens som frusit och orsakat sprickorna?

Är det någon här som har något härligt tips på hur jag kan fixa detta så det slipper se så tråkigt ut? Finns det några plastlister eller dylikt man kan montera utvändigt för att ''dölja'' dessa eller ska jag kanske foliera en tunn sträng som följer lyktans kontur?
Sista alternativet blir att köpa två nya lyktor och montera.

Tack på förhand!

torsen
23 april 2020 · 7 238 Inlägg

Påminner om skador jag sett på AUDI-bilar.
Beror på kemikalierna i automattvättar.
VAG-bilars kvalitet kan ifrågasättas.

carlawgn
24 april 2020 · 3 Inlägg

torsen skrev:
Påminner om skador jag sett på AUDI-bilar.
Beror på kemikalierna i automattvättar.
VAG-bilars kvalitet kan ifrågasättas.

Det är ju jättetråkigt verkligen. Något som man skulle kunna komma åt via ett försäkringsärende mån tro?

Svenska_bil
24 april 2020 · 218 Inlägg

Ingen garanti eller försäkringsärende, tyvärr.

Senast redigerat av Svenska_bil (24 april 2020)

Janneutanb
25 april 2020 · 7 271 Inlägg

Det är kallavfettning som gör det. Tyska bilar är jäääääääättekänsliga.
Läst att det finns två typer varav den ena är lite skonsammare.

Har nog aldrig sett det på framlyktorna förr, bakljusen går sönder direkt däremot.

granadadr
25 april 2020 · 7 290 Inlägg

tur man bara handtvättar då smile har iof ej VAG heller

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
torsen
25 april 2020 · 7 238 Inlägg

VAG har besvarat frågor från upprörda AUDI-ägare i flera motortidningar och förklarat att VAG har prioriterat de "optiska egenskaperna" före andra egenskaper på både fram- och bakljus"glas".
I vissa fall, företag med många bilar (som man är rädd att förlora vid nästa upphandling?????) har man tagit bytet på goodwill-kontot (men inte privatpersoner!!!!!!!).
Typiskt VAG-handlande!

granadadr
25 april 2020 · 7 290 Inlägg

dåligt,, inte fan vill man ha fula å spruckna saker på sin bil bara för att företaget prioriterat andra egenskaper,, speciellt på en så dyr bil,, meo man får INTE vad man betalar för

Utmarks-Loke
25 april 2020 · 5 841 Inlägg

Förr gjorde man lyktorna av glas. Men det går ju inte nu för tiden när lyktorna skall ha så konstiga former... Och så är det väl lite billigare att göra dom av plast också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang