NÅgom som bytt termostat på Golf 3?

Kojloj
24 november 2005 · 458 Inlägg

Jag bytte min termostat på min Golf 3:a -92... Är det något man
måste göra innan man sätter in den eller tar det bara en
stund innan termometern inne i bilen går upp??

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
24 november 2005 · 1 660 Inlägg

Öppna fullt till värmeelementet (full värme) o kör ett tag, fyll sedan på med mer kylvätska om d behövs. Annaes är d väl inget mer som behöver göras...

Drönirettab
24 november 2005 · 21 761 Inlägg

Vet inte hur det är med Golfs termostater men Volvotermostaterna ska vridas åt ett visst håll eftersom det sitter en slags bypassventil på dem som gör att motorn ska komma upp i temp snabbare.
Säger Volvo i alla fall.

Kojloj
25 november 2005 · 458 Inlägg

GT90 skrev:
Öppna fullt till värmeelementet (full värme) o kör ett tag, fyll sedan på med mer kylvätska om d behövs. Annaes är d väl inget mer som behöver göras...

Okej, för att den ligger fortfarande under 70 grader... men det kanske den ska??

Drönirettab
25 november 2005 · 21 761 Inlägg

70 grader låter för lite tycker jag. Termostaten på min Volvo ska hålla runt 90 grader. Vet ju inte vad golfen ska ha men mer än 70 i alla fall.

Kojloj
25 november 2005 · 458 Inlägg

Drönirettab skrev:
70 grader låter för lite tycker jag. Termostaten på min Volvo ska hålla runt 90 grader. Vet ju inte vad golfen ska ha men mer än 70 i alla fall.

Jepp, vad kan det vara för mer fel än termostaten då?För den är ju ny nu!

Drönirettab
25 november 2005 · 21 761 Inlägg

Kanske luft i systemet, vet inte riktigt.
En sak har jag lärt mig, det fungerar inte alltid med pirattermostater. När jag köpte min bil så bytte jag termostaten för att mätaren låg långt ner, men det blev likadant med den nya. Då inhandlades en till och denna gången testade jag den i kokande vatten och mätte när den öppnade.Enligt mätningen var den riktig men i bilen blev det samma igen. Då byttes givaren på motorn, fortfarande samma. Nåja, tredje gången gillt tänkte jag och köpte original.
DÅ! fungerade det äntligen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang