Täta topplockspackning med Bar's Leak?

Roaster
19 mars 2009 · 175 Inlägg

Hej,

Har någon erfarenhet av topplockstätning från företaget Bar's Leak? Jag tror jag har en läcka i packningen, men den är än så länge liten, det går bra att köra men det ryker vitt och drar kylarvatten.

Det känns ju lockande att prova detta, bara hälla ett medel i kylarvattnet, men jag skulle gärna vilja höra era åsikter, kan det göra någon skada? Funkar det inte så får man väl byta packningen tänker jag, man förlorar bara 150 SEK för burken, finns det risk att man förstör något vill jag inte chansa utan byta packningen direkt.

Mekonomen säljer denna: http://www.barsproducts.com/1100.htm som jag alltså funderar på att prova.

Denna verkar mer seriös, men jag vet inte var man får tag på den:  http://www.barsleaksdifm.com/hg3.htm

Senast redigerat av Roaster (19 mars 2009)

AudiTQ-90
19 mars 2009 · 273 Inlägg

Omega produkter här i sverige har en liknande produkt som ja tror funkar mkt bättre. bara ett tips.

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
daaanyy
19 mars 2009 · 670 Inlägg

GIllar inte tanken på att slå nått klägg i kylaren för att täta läckor. Vad är det för bil det handlar om?

Mvh Daaanyy
Roaster
19 mars 2009 · 175 Inlägg

Det är en SAAB 9000 utan turbo

engolf
19 mars 2009 · 3 235 Inlägg

Testa, kostar ju så pass lite. Berätta gärna om hur det gick.

Roaster
19 mars 2009 · 175 Inlägg

Skulle gärna vilja höra om någon har erfarenhet av detta, samt om någon tror att det kan ställa till något problem.

Man blir ju lite fundersam, topplockspackningsbyte är jättedyrt, skulle detta fungera bra, borde det vara mer känt?

Senast redigerat av Roaster (19 mars 2009)

r3zz1 mulle mek
19 mars 2009 · 679 Inlägg

Roaster skrev:
Skulle gärna vilja höra om någon har erfarenhet av detta, samt om någon tror att det kan ställa till något problem.

Man blir ju lite fundersam, topplockspackningsbyte är jättedyrt, skulle detta fungera bra, borde det vara mer känt?

det blir dyrt om du lämnar in för o byta topplock, men försök byt själv då ? annars finns  gymnasie skolor som har fordonsprogram o dem brukar oftas laga bilar gratis.

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
Dahlhjelm
19 mars 2009 · 234 Inlägg

När det rör sig om någon mindre spricka eller det som troligtvis är felet på din bil, nämligen packningsytan mellan den övre vattenkanalen närmast kamkedjan och 1ans cyl. Där går alltid 9000 packningarna när dom blir äldre och lagas det med stor sannolikhet. Jag kan säga av egen erfarenhet att det funkar 9 av 10 gånger. Dock så är det väldigt viktigt att du gör exakt så som instruktionerna säger.

/Eric.

Roaster
19 mars 2009 · 175 Inlägg

ok, är det Bars' leak som är det bästa, eller finns det bättre till just det felet, vilket medel har du erfarenhet av? Fungerar det permanent eller bara ett tag?

Senast redigerat av Roaster (19 mars 2009)

einherjer
19 mars 2009 · 587 Inlägg

köpte nåt sånt medel till en ritmo jag hade för många år sen o det funkar perfekt. det var nåt medel som mekonomen sålde , kommer inte ihåg märke.

Roaster
21 mars 2009 · 175 Inlägg

Det skulle fortfarande vara intressant att höra mer om sådant medel har hjälpt någon och hur länge det fungerat efter en sådan "reparation".

Jag har beslutat att ge mig på att byta packningen. Jag var precis ute och skulle mäta kompressionen, men kompressionsmätaren gick sönder. Den gillade kanske inte att 1:ans cylinder var full med kylarvatten...

Senast redigerat av Roaster (21 mars 2009)

Arnautis
30 april 2020 · 1 Inlägg

Jag har en skoda fabia. Kylarvätskan minskade hela tiden och behövde påfyllning var 200 km. Oljenivån ökade hela tiden. Oljepåfyllningslocket var full med vit smöraktig substans. Vid oljebyta var oljan ljus cappuchinofärgad. Vit rök kom ibland vid start.
Använde Bars topplockstätning (en hel flaska) och vips vattenläckage och alla problem försvann. Jag har kört ca 2000 mil utan problem.
Följ noggrann instruktionerna på flaskan!!!!!
Arnautis

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang