Vad kan det kosta att fixa lack på bakskärm

Bertilssonlucas
30 april 2020 · 12 Inlägg

Har en metallic blå bmw e46 330xd och det är fel färg på lite av bakskärm och motorhuv efter att både jag och förra ägaren fixa lite rost men blev inge bra. Vad kan det kosta på typ meca eller dylikt att lacka om. I Jönköping eller Värnamo om någon har koll. Hela bilen är nypolerad för övrigt.
mvh Lucas

Svenska_bil
30 april 2020 · 218 Inlägg

Ska den lackas om kommer den som utför arbetet även vilja göra iordning underarbetet.

Utan bilder så är det omöjligt att gissa men 10000:- och uppåt är en gissning.

Bertilssonlucas
30 april 2020 · 12 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Ska den lackas om kommer den som utför arbetet även vilja göra iordning underarbetet.

Utan bilder så är det omöjligt att gissa men 10000:- och uppåt är en gissning.

Kan ta bild på det imorgon och skicka

Bertilssonlucas
1 maj 2020 · 12 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234684/234684-c2865901b02263a6b46b3d81b3052a71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234684/234684-c2865901b02263a6b46b3d81b3052a71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234684/234684-655a73f723ff92326f9549d353a085dc.jpg

Svenska_bil skrev:
Ska den lackas om kommer den som utför arbetet även vilja göra iordning underarbetet.

Utan bilder så är det omöjligt att gissa men 10000:- och uppåt är en gissning.

Såhär der det ut

Marcus_89 Biltokig elektriker
1 maj 2020 · 3 352 Inlägg

Åk till en lackerare och fråga vad de vill ha för att fixa det. Åk gärna runt till flera, kan skilja mycket i pris. Lägger också en gissning på runt 8-10 tusen. Det vid bakskärmen kräver lite jobb, stötfångaren bak måste bort. Rosten börjar i plåten innanför stötfångaren och kryper sen uppåt. Väldigt vanligt på e46 och e39. Sen beror det på hur grov den rosten är, ibland är det bara ytrost, ibland är det genomrostat.

Bertilssonlucas
1 maj 2020 · 12 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Åk till en lackerare och fråga vad de vill ha för att fixa det. Åk gärna runt till flera, kan skilja mycket i pris. Lägger också en gissning på runt 8-10 tusen. Det vid bakskärmen kräver lite jobb, stötfångaren bak måste bort. Rosten börjar i plåten innanför stötfångaren och kryper sen uppåt. Väldigt vanligt på e46 och e39. Sen beror det på hur grov den rosten är, ibland är det bara ytrost, ibland är det genomrostat.

Det är mycket pengar men som du säger är det nog bäst att åka runt o kolla. Har du tips på vilka firmor som finns och är prisvärda. Då jag är studerande så är inte plånboken enorm liksom. Och om det kostar ca 8000 tycker ni då det är värt? Är otroligt okunnig på lack ock sånt som ni kanske märker.

Mvh

Utmarks-Loke
1 maj 2020 · 5 833 Inlägg

330xd, hur långt har den rullat? De går ju väldigt långt men de flesta E46 diesel har ju redan rullat långt över 30.000 mil numera och då vet jag inte om det är värt att lägga en massa pengar på. Man måste ju komma ihåg att rost oftast kommer tillbaka efter ett par år, det är inget man fixar en gång för alla och så är det bra sedan.

Marcus_89 Biltokig elektriker
1 maj 2020 · 3 352 Inlägg

Lucasbmw02 skrev:

Marcus_89 skrev:
Åk till en lackerare och fråga vad de vill ha för att fixa det. Åk gärna runt till flera, kan skilja mycket i pris. Lägger också en gissning på runt 8-10 tusen. Det vid bakskärmen kräver lite jobb, stötfångaren bak måste bort. Rosten börjar i plåten innanför stötfångaren och kryper sen uppåt. Väldigt vanligt på e46 och e39. Sen beror det på hur grov den rosten är, ibland är det bara ytrost, ibland är det genomrostat.

Det är mycket pengar men som du säger är det nog bäst att åka runt o kolla. Har du tips på vilka firmor som finns och är prisvärda. Då jag är studerande så är inte plånboken enorm liksom. Och om det kostar ca 8000 tycker ni då det är värt? Är otroligt okunnig på lack ock sånt som ni kanske märker.

Mvh

Det kostar ju tyvärr en del. Jag vet tyvärr inte hur firmorna är i värnamo och jkpg trakten. men googla och läs lite vad andra tycker.
Om det är värt det beror ju på hur fin bilen är i övrigt och hur länge du tänker ha den. Det är lite var man vill lägga ribban, men man får tyvärr räkna med att det kostar.

Bertilssonlucas
1 maj 2020 · 12 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
330xd, hur långt har den rullat? De går ju väldigt långt men de flesta E46 diesel har ju redan rullat långt över 30.000 mil numera och då vet jag inte om det är värt att lägga en massa pengar på. Man måste ju komma ihåg att rost oftast kommer tillbaka efter ett par år, det är inget man fixar en gång för alla och så är det bra sedan.

Min har rullat ca 27000 mil. och jag har tänkt att ha bilen till sommarn och skaffa en annan till vintern sen. Hur mycket sänker detta värdet på bilen och hur mycket skiljer det på om jag skulle lämna in det? köpte den för 23000 och har sedan dess fixat lite andra grejer på den.

Mvh

caromania Forummoderator
2 maj 2020 · 9 296 Inlägg

Ska du sälja bilen så lönar det sig definitivt inte. Du får aldrig så mycket mer för bilen som lacken kommer kosta.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
2 maj 2020 · 7 233 Inlägg

Att kosta på en bil som är värd runt 20.000:- en lackbättring för 10.000:- tycker jag är vansinnigt.
Bilens värde höjs ju inte för en kosmetisk onödig åtgärd.
Du får absolut inte tillbaka pengarna.
Lackskadan/bättringen upptäcks sannolikt av köparen.
Som då kan tro att bilen varit utsatt för något allvarligt.

Bertilssonlucas
3 maj 2020 · 12 Inlägg

Tack för tipsen! Ska kolla med mina mer kunniga kompisar som har lackerare i släkten

caromania Forummoderator
4 maj 2020 · 9 296 Inlägg

Lucasbmw02 skrev:
Tack för tipsen! Ska kolla med mina mer kunniga kompisar som har lackerare i släkten

Det vore det bästa, om du kan få tag på någon som lackat en del så går det där att fixa med sprayburk. Visst, metallic osv, kommer alltid att bli en viss tonskillnad, men att lacka en hel panel med sprayburk är fullt görbart för någon som kan det. Då hamnar du kanske på rätt sida om 2k.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
4 maj 2020 · 10 276 Inlägg

torsen skrev:
Att kosta på en bil som är värd runt 20.000:- en lackbättring för 10.000:- tycker jag är vansinnigt.
Bilens värde höjs ju inte för en kosmetisk onödig åtgärd.
Du får absolut inte tillbaka pengarna.
Lackskadan/bättringen upptäcks sannolikt av köparen.
Som då kan tro att bilen varit utsatt för något allvarligt.

Håller inte med dig där. Bilens värde kan absolut höjas av en "kosmetisk åtgärd", som i det här fallet att en på modellen vanligt förekommande rostskada åtgärdas. Sedan om det höjer värdet med hela summan eller ej är lite utifrån marknaden att bestämma...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang