Bilen bluddrar och går dåligt

Bonnpojken
6 maj 2020 · 185 Inlägg

Tjenare! Det är så att jag har felkod P0303 och P1393 om jag inte minns fel. Bilen går ojämt, ryckigt och bluddrar som fan från tomgång till ca 3000rpm och när man gasar fullt. Det jag har gjort är att plockat bort insugsröret till spjällhuset och lackat om den, samma sak med kobran, klamman mellan kobran och turbon ser ut att sitta rätt men jag tror att den drar tjuvluft där emellan för att motorrummet blir ovanligt varmt samt att kylarvattnet kokar "hörs när man stängt av bilen och öppnat huven så hör man i kylarslangen att det kokar men tempmätaren visar som den ska. Är tacksam för alla svar

zzr9409209
6 maj 2020 · 716 Inlägg

Prova med startgas för att se om du har någon vacumläcka,,,varför skulle det bli varmt i motorrummet pga,en läcka?

Bonnpojken
6 maj 2020 · 185 Inlägg

Får prova med startgas sen när jag kommer hem och motorn är kall. Vet inte men den blir mycket varmare än vanligt. Kunde höra kylarvattnet koka efter jag stängde av bilen men då var tempmätaren på arbetstemp

zzr9409209
6 maj 2020 · 716 Inlägg

Finns det tillräckligt med vatten i motorn ?

Bonnpojken
6 maj 2020 · 185 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Finns det tillräckligt med vatten i motorn ?

Ja. Och nivån har inte sjukit något

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Kom felet efter omlackningen?
Man blir inte riktigt klok på vilket..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Bonnpojken
6 maj 2020 · 185 Inlägg

axxet skrev:
Kom felet efter omlackningen?
Man blir inte riktigt klok på vilket..

Ja felet kom efter lackeringen, hade problem att få dit V-klamman eller vad dom kallas mellan turbon och kobran.

Meaganeowner
6 maj 2020 · 2 250 Inlägg

En orm?

Bonnpojken
6 maj 2020 · 185 Inlägg

Meaganeowner skrev:
En orm?

Nej en mask haha nej men vad menar du med orm?

Utmarks-Loke
6 maj 2020 · 5 840 Inlägg

Vi vet fortfarande inte vad det är för bil eller vad det är för motor, vi vet inte ens om det är bensin eller diesel. Jag har googlat lite och det där med Kobra verkar vara något som vissa saab har?

Bonnpojken
6 maj 2020 · 185 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vi vet fortfarande inte vad det är för bil eller vad det är för motor, vi vet inte ens om det är bensin eller diesel. Jag har googlat lite och det där med Kobra verkar vara något som vissa saab har?

Oj. Juste, det är en saab 9-5 aero årsmodell -00

Bonnpojken
6 maj 2020 · 185 Inlägg

Har varit idag och fixat lite olika delar såsom tändkasett, avlastningsventil, magnetventil, spridare och O-ringen som ska sitta mellan turbo och kobra. Ska försöka klämma på allt förutom spridarna idag. Hört att man måste mappa om styrdonet vid spridarbyte.

Bonnpojken
6 maj 2020 · 185 Inlägg

Tack för all hjälp! Bytte alla grejerna i onödan. Men tur att man lånar från skroten på obestämd tid. Det var äckligt dåliga tändstift med över 3mm gap, såg någonstans att dem ska vara 1mm gap! Bilen går lika bra som den vore helt ny, Inga missljud eller nånting.

Senast redigerat av Bonnpojken (6 maj 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang