Volvo 940 - Högt laddtryck

Jeebz
23 april 2020 · 540 Inlägg

Hallå, när jag köpte min bil så satt det pystrim på wastegateslangen. Det borde vara en ltt wastegate på, den går inte att justera iaf. Men jag har ingen aning om hur mkt den har laddat tidigare för det fanns ingen laddtrycksmätare. Nu har jag bytt insprut(link g4+) på bilen samt topplock 530 med värre kam och större ventiler, ingen portning. Nu kör jag bara med slang mellan kompressorhus och wastegate och jag laddar 0.9 vid varvstopp enligt loggar. Men mina spridare(440cc) eller soppapump(original) orkar inte med 0.9 i ladd med e85 så jag behöver få ner laddtrycket. Krokar jag av wastegatestången har jag fortfarande 0.3 i ladd vid varvstopp men det tar tid att få upp laddet då. Är det nya toppen/kamaxeln som gör att jag inte får ner laddtrycket?. Övrigt så sitter det en do88 intercooler och vanligt rostfritt avgassystem med original downpipe och katalysator. Helst hade jag haft så lågt ladd som möjligt på wastegaten så kan jag reglera laddtrycket med laddtrycksventilen istället.

Senast redigerat av 744tic (23 april 2020)

simlar
23 april 2020 · 5 525 Inlägg

Låter som att wastegaten inte flödar tillräckligt samt att klockan är för hårt spänd.

Har du kikat så ingen "brickat" wastegaten? Dvs monterat brickor bakom wastegateklockans fästöra mot kompressorhuset.

Väldigt dåligt flöde original i både grenrör och turbo så rekommenderar starkt att porta grenrörets utlopp samt avgashuset på turbon.

Så här ser grenrörets utlopp ut original:
https://img.tradera.net/images/008/334297008_6384342e-8eef-4273-964e-f7474b969ae8.jpghttps://www.tradera.com/item/343444/378668660/volvo-740-940-turbogrenror

Rekommenderar starkt att porta upp det liknande så här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/136/135031/135031-c8f0dfb373c0a4707c6a5d5ff47cfacc.jpghttps://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=286979

Avgashuset inlopp är lika litet som 940-grenrörets utlopp så även avgashuset har mycket material att slipa bort för att förbättra flödet, annars finns det att köpa bolt-on TD04-19T och TD04-22T som ser original ut utvändigt men flödar mycket bättre än original TD04-13C både på kompressor och avgas = samma eller mer effekt på lägre laddtryck smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Jeebz
23 april 2020 · 540 Inlägg

Hade inte tänkt åka 13c så länge. Det är bara nödlösning för att få köra något i sommar. Inte tänkt på om wastegaten var brickad när jag hade grenrör och turbo löst i vintras iaf. Luckan till wastegaten rör sig lätt iaf utan armen på plats. Wastegaten rör på sig om jag blåser tryckluft i den också.

ATM_Carvall
8 maj 2020 · 7 Inlägg

Kolla då om den är brickad.
Tänkte klämma in att jag starkt rekommenderar att du portar toppen när du höjer laddtrycket (framförallt om du ska på med en större turbo) då det är lätt att spikningar förekommer pga vassa kanter i förbränningsrummen.

Mvh

Senast redigerat av ATM_Carvall (8 maj 2020)

Volvo 940-ltt "Leif" (1996)
Jeebz
10 maj 2020 · 540 Inlägg

Det satt brickor bakom wastegateklockan tog bort dom men det gav inget det heller. Var och mappade bilen idag och vi gjorde ingenting åt laddtrycket. Så behövde aldrig koppla in laddtrycksventilen. Han som mappade trodde det berodde på nya toppen och e85. Men det slutade på 202 whp iaf.

Senast redigerat av 744tic (10 maj 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang