Trimma en Volvo 360 GLT

Ainok
14 maj 2020 · 439 Inlägg

Hej!

En polare har köpt en Volvo 360 GLT från 1984.
B19E och M47

Ny hade den 110(?) hästar typ.
Vi skulle vilja ha upp den i det och kanske en skvätt till. Säg 130. Budget cirka 5000kr

Jag har trimmat många bilar men när vi kommer till den här situationen känner jag mig lite ställd. Det rör sig om en rad faktorer som jag aldrig har jobbat med.

Dels mekaniskt sprut som jag inte vet hur man manipulerar. Dels växellådan som är monterad på bakaxeln. Vad tål den egentligen? Samma lika som en vanlig i 2/7/940?

Vad kan vi göra med relativt enkla medel?
Plana topp kan jag göra åt honom, så det blir ju bara någon tusenlapp i material (packningar, olja, glykol)

Byta kamaxel? Vad har den nu?

Kan man justera bränslet? Dit med Webrar? Eller kanske MC-förgasare?

Jag har en bredbandslambda som han kan låna så att vi kan ha lite pejl på bränslet.

Har även en nyrenoverad, lätt portad, 3mm planad 531 topp med V-kam. Std ventiler. Passar den? På B19?

Kom gärna med tips!

Senast redigerat av Ainok (14 maj 2020)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
simlar
15 maj 2020 · 5 516 Inlägg

Kan tipsa om 300powerclub både på Facebook och 300powerclub.com
Finns även Svenska 340/360 klubben på Facebook.

Volvo 300-serien har aldrig haft mekanisk insprutning.
B19E har elektronisk insprutning utan lambdareglering.
LE-jetronic bränslestyrning och en 84 bör ha Renix-tändning.
116hk bör det vara men finns några olika effekter beroende på årsmodell.
A-kam original i alla 300-serie med rödblock.
531-topp passar, allt som passar B21/B23 passar B19 förutom kolvarna då enda skillnaden är mindre cylinderborr för att Volvo skulle få ner motorvolymen till 1986cc.
Föredrar faktiskt B19/B200 då dom oftast känns varvvilligare än B23/B230.

Växellåda är en M47R, exakt lika klen som vanliga M47 dock har 300-serien en hylsa med splines i momentröret som vissa har kört sönder, diffen är klen samt medbringarna i diffen är klen.

Bakvagnen är dålig och resulterar alltid i hjulstuds om man slirar pga bladfjädrar och endast reaktionsstag på höger sida.

Har själv kört närmare 300hk turbo B230 i min GLT på original-drivlina, det höll för min körning men håller inte om du ska börja stampa koppling och svina.

Sälj hellre bilen till någon original-entusiast då dessa bilar, speciellt GLT, har blivit väldigt ovanliga i orört skick och finns dom som betalar 20k för en fräsch 360 GLT så köper du sen en 740 och trimmar för pengarna som blir över.

Senast redigerat av simlar (15 maj 2020)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Ainok
15 maj 2020 · 439 Inlägg

simlar skrev:
Kan tipsa om 300powerclub både på Facebook och 300powerclub.com
Finns även Svenska 340/360 klubben på Facebook.

Volvo 300-serien har aldrig haft mekanisk insprutning.
B19E har elektronisk insprutning utan lambdareglering.
LE-jetronic bränslestyrning och en 84 bör ha Renix-tändning.
116hk bör det vara men finns några olika effekter beroende på årsmodell.
A-kam original i alla 300-serie med rödblock.
531-topp passar, allt som passar B21/B23 passar B19 förutom kolvarna då enda skillnaden är mindre cylinderborr för att Volvo skulle få ner motorvolymen till 1986cc.
Föredrar faktiskt B19/B200 då dom oftast känns varvvilligare än B23/B230.

Växellåda är en M47R, exakt lika klen som vanliga M47 dock har 300-serien en hylsa med splines i momentröret som vissa har kört sönder, diffen är klen samt medbringarna i diffen är klen.

Bakvagnen är dålig och resulterar alltid i hjulstuds om man slirar pga bladfjädrar och endast reaktionsstag på höger sida.

Har själv kört närmare 300hk turbo B230 i min GLT på original-drivlina, det höll för min körning men håller inte om du ska börja stampa koppling och svina.

Sälj hellre bilen till någon original-entusiast då dessa bilar, speciellt GLT, har blivit väldigt ovanliga i orört skick och finns dom som betalar 20k för en fräsch 360 GLT så köper du sen en 740 och trimmar för pengarna som blir över.

Nejdå den ska inte svinas med. Mest ute efter lite bättre omkörningspotenial.
Redan i dagsläget slirar originalkopplingen och den skulle vi vilja byta, men jag hittar ingen som passar. Är det samma tryckplatta och lamell som till vanliga M47?

Kan tänka mig att svänghjulet är skapligt trött och förmodligen sprucket. Det behöver förmodligen bytas.
Samma triggermönster som på ett vanligt 60-2 hjul på typ LH 2,4 bilar, eller sitter hallgivaren i fördelaren på dessa?

Senast redigerat av Ainok (15 maj 2020)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
simlar
15 maj 2020 · 5 516 Inlägg

Lamell är inte samma, special för 300-serien.
Samma splines som många äldre VW.
215mm lamell original men pottsvänghjulet rymmer 228mm så man kan köpa en 228mm transporter t3 lamell.

Tryckplatta är samma som övriga rödblock.

Urtrampningslager är special för 300-serien men går att modifiera så ett 240/740/940-lager passar.

Har bilen Renix så är svänghjulet 44-2-2, samma som 740 med rex/regina.
Har den fördelare med hallgivare så är det bara vanligt pottsvänghjul utan triggermönster.


Största strypningen i dessa original är luftmängdmätaren och luftburken.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang