Oseriös bilsäljare

Rosarosi
14 maj 2020 · 1 Inlägg

Nu har vi gjort vårat första riktigt usla bilköp någonsin. Att det finns så ohederliga människor gör mig tokig.

Den 5/5 åker vi iväg för att köpa en mer pålitlig bil då min börjat ge upp. Pendlar varje dag och har två barn att lämna/hämta på dagis så vi har letat rätt länge. Hittade iallafall en bil sen som jag kände mig nöjd med. En av de viktigaste sakerna för mig var att den skulle ha bluetooth anslutning så man kan prata i telefon samt spela musik till barnen.
Vi kollade upp bilen så gott vi kunde på kvällen innan vi åkte. Bilen hade ingen obetald skatt och var inte avställd. Kollade upp på transportstyrelsens hemsida.
Allt såg bra ut när vi var där och pappren skrevs på för säljaren att posta. 
Det vi missade att kolla på bilen var att sätta på fläkten och kolla så bluetooth anslutningen funkade. Fläkten va inget vi tänkte på och jag frågade säljaren om allting funkade som de skulle eller om det va något vi behövde veta. Nej allt funkar fint blir hans svar.
När vi nästan är hemma märker jag att fläkten är av och sätter på den och det låter som hela bilen ska gå sönder. Fläkten är alltså helt paj. Det går inte ansluta telefonen alls. Ajja det får va på oss vi kollade inte ordentligt vi får fixa det.
Dagen efter ringer jag transportstyrelsen för att få betalningsuppgifter på nästa skatt som ska betalas. Döm av min förvåning att den förra depiterade skatten skulle ha varit betalt samma dag vi köpte bilen så bilen hade fått körförbud 6/5z
Blev arg och ändå glad att vi märkte det innan man blev stoppad och åkte på böter. Ajja vi betalde in den skatten och bilen får användas. tänkte att nu borde det ju inte vara något mer.
Kollade idag den 14/5 om ägaruppgifterna ändrats och då har vi blivit ägare från idag inte den 5/5 som jag skrev på pappret och bil helveten är avställd! Så kan har lyckats ändra datumet i pappret och ställt av bilen?! Varför i helvete då ? Tror han trodde vi hunnit betala in den andra skatten och hoppades få dom pengarna själv. Men Tvi fick han. Men iallafall Glad igen att jag märkte det innan man blev stoppad och fick böter men blir så otroligt förbannad på oärliga människor att jag blir galen!!!
Ska tillägga att vi kollade upp hans telefonnummer innan vi inte utan några träffar. Däremot fick vi ett annat nummer när vi swisha som vi sökte på nu och där är det många som kommenterat denna oärliga säljare.
Men ja man får lära sig av sina misstag helt enkelt.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 maj 2020 · 4 917 Inlägg

Det är egentligen ingen mening med att gnälla eftersom varken namn eller nummer på förbrytaren lämnas..
Så  tyvärr är inlägget meningslöst och vi har inget att lära heller för den delen..
Varje gång man läser om ett bilköp här så är det ett dåligt köp med fel både här och där.
Ohederlighet verkar numera vara tidens melodi..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Veteranaren
14 maj 2020 · 97 Inlägg

Hängde inte riktigt med i turerna kring skatten.
Du ringde till transportstyrelsen dagen efter bilköpet för att kunna betala in skatten vilket du också betalade.
Han har sedan ställt av bilen och fuskat ägarbytesdatumet framåt ett antal dagar.
Har inte skatten som du betalat in tillfallit honom då? Han var ju på papperet fortfarande ägare när bilen ställdes av?

uhlin
14 maj 2020 · 2 834 Inlägg

Veteranaren skrev:
Hängde inte riktigt med i turerna kring skatten.
Du ringde till transportstyrelsen dagen efter bilköpet för att kunna betala in skatten vilket du också betalade.
Han har sedan ställt av bilen och fuskat ägarbytesdatumet framåt ett antal dagar.
Har inte skatten som du betalat in tillfallit honom då? Han var ju på papperet fortfarande ägare när bilen ställdes av?

Ang. Avställning i samband med ägarbyte betalas skatten ut till den nya ägaren. Både via papper och appen.

Sen om inte ägarbytet kommer in till transportstyrelsen inom 14 dagar så blir datum för ägarbyte den dag det kommer in och blir registrerat. Men att han ställt av bilen var ju en annan femma.

Jag gör alltid ägarbytet via appen, hur enkelt som helst och då vet man att ingen kan ändra på saker efteråt.

Ska man ändå göra ägarbytet pappersvägen åker man båda och lägger det på lådan.

Senast redigerat av uhlin (14 maj 2020)

torsen
14 maj 2020 · 7 230 Inlägg

Ja det var en konstig prioritering när du köpte bilen.
Det viktigast var att den hade Bluetooth så man kan spela musik för barnen.
Uppfyller inte MINA kriterier då jag köper bil.
Men, men, då kan det bli som det blev.

Vad är det för bil och vad kostade den?

uhlin
14 maj 2020 · 2 834 Inlägg

torsen skrev:
Ja det var en konstig prioritering när du köpte bilen.
Det viktigast var att den hade Bluetooth så man kan spela musik för barnen.
Uppfyller inte MINA kriterier då jag köper bil.
Men, men, då kan det bli som det blev.

Vad är det för bil och vad kostade den?

Jo, håller med dig, lite konstig prioritering. Inget jag skulle ha som största prio vid bilköp.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 maj 2020 · 4 917 Inlägg

SJÄLVKLART måste man ha det modernaste..
Vi är väl inget grottfolk längre..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 maj 2020 · 17 448 Inlägg

axxet skrev:
SJÄLVKLART måste man ha det modernaste..
Vi är väl inget grottfolk längre..smile

Nåväl, jag spelar sällan musik i bilen men har också BT som krav. Nu var det länge sedan jag köpte Picasson och den hade det inte. Däremot hade den standard DIN-stereo monterad så slänge ut den och satte in en nyare Bluetoothstereo med lös mikrofon som monterades på A-stolpen.

Vill lyssna på ljudbok och kunna prata i telefon vid färd. Allt styrs från stereon.
Så krav på BT är inte orimligt i dessa dagar!

OT: mina andra krav vid köp av gammal pendlarbil var ACC, ESP, farthållare och automatlåda. Den gamla Cittran finns kvar i vår ägo. Kört över ett år och inte en krona i reparationer. Bara går. Så att Franska bilar är bara skit? Nja, köp en Premium-AUDI då... big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
15 maj 2020 · 3 321 Inlägg

Hybrid_ skrev:

axxet skrev:
SJÄLVKLART måste man ha det modernaste..
Vi är väl inget grottfolk längre..smile

Nåväl, jag spelar sällan musik i bilen men har också BT som krav. Nu var det länge sedan jag köpte Picasson och den hade det inte. Däremot hade den standard DIN-stereo monterad så slänge ut den och satte in en nyare Bluetoothstereo med lös mikrofon som monterades på A-stolpen.

Vill lyssna på ljudbok och kunna prata i telefon vid färd. Allt styrs från stereon.
Så krav på BT är inte orimligt i dessa dagar!

OT: mina andra krav vid köp av gammal pendlarbil var ACC, ESP, farthållare och automatlåda. Den gamla Cittran finns kvar i vår ägo. Kört över ett år och inte en krona i reparationer. Bara går. Så att Franska bilar är bara skit? Nja, köp en Premium-AUDI då... big_smile

Bluetooth var ett krav ett tag, men allt går att eftermontera idag så släppt det. Däremot krav på xenonljus. Ett måste när man bor i vischan med massa djur..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
15 maj 2020 · 7 230 Inlägg

Hybrid_ skrev:

axxet skrev:
SJÄLVKLART måste man ha det modernaste..
Vi är väl inget grottfolk längre..smile

Nåväl, jag spelar sällan musik i bilen men har också BT som krav. Nu var det länge sedan jag köpte Picasson och den hade det inte. Däremot hade den standard DIN-stereo monterad så slänge ut den och satte in en nyare Bluetoothstereo med lös mikrofon som monterades på A-stolpen.

Vill lyssna på ljudbok och kunna prata i telefon vid färd. Allt styrs från stereon.
Så krav på BT är inte orimligt i dessa dagar!

OT: mina andra krav vid köp av gammal pendlarbil var ACC, ESP, farthållare och automatlåda. Den gamla Cittran finns kvar i vår ägo. Kört över ett år och inte en krona i reparationer. Bara går. Så att Franska bilar är bara skit? Nja, köp en Premium-AUDI då... big_smile

Jag fick byta bränslepumpför en månad sedan på min Cittra efter bara drygt 30 år. 350:-.
Så att så driftsäkra är dom inte.
Och för18 år sedan fick jag byta en del av avgasröret. 16:-.
Tur den är skattebefriad, annars skulle jag inte ha råd.
Helförsäkring kostar jättemycket - hela 770:-/år!!!!!!!!
Rena rånet!!!!!
Men å andra sidan har jag aldrig behövt betala någon självrisk på försäkringen!!!!!!

panda666
15 maj 2020 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:

axxet skrev:
SJÄLVKLART måste man ha det modernaste..
Vi är väl inget grottfolk längre..smile

Nåväl, jag spelar sällan musik i bilen men har också BT som krav. Nu var det länge sedan jag köpte Picasson och den hade det inte. Däremot hade den standard DIN-stereo monterad så slänge ut den och satte in en nyare Bluetoothstereo med lös mikrofon som monterades på A-stolpen.

Vill lyssna på ljudbok och kunna prata i telefon vid färd. Allt styrs från stereon.
Så krav på BT är inte orimligt i dessa dagar!

OT: mina andra krav vid köp av gammal pendlarbil var ACC, ESP, farthållare och automatlåda. Den gamla Cittran finns kvar i vår ägo. Kört över ett år och inte en krona i reparationer. Bara går. Så att Franska bilar är bara skit? Nja, köp en Premium-AUDI då... big_smile

Vem fan vill köra en gammal ful picasso?wink kör hellre premium audi och är på verkstad varje vecka än att ha en ful fan picasso fan:))

torsen: säker att du fick med alla !!!!!!? du borde vara rik nu kanske antar att du spelat på lotto;) med sån tur du har att du aldrig behövt reparera din bil hehe.

Men fan allt skämt o skoj men en gammal fransk håller säkert mycket bättre än en helt ny audi/vw/bmw;) Det är sorgligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang