Elfel Volvo V70 02

HolyMother
4 juni · 5 Inlägg
#1

Hej!

På väg till jobbet idag slutar hastighetsmätaren och att fungera, varningslampa för bälte, ABS, anti-spinn och batteri lyser. Varningslampan är orange. Även varvräknardisplay slocknade.
Kunde köra de sista 3 mk till jobbet, parkerar och provar att starta igen men det "tick/skrapar" bara bakom instrumentpanelen, typ inne bakom ratten någon stans.
Vad gör jag nu?

Brådhis * Voff voff *
4 juni · 5 239 Inlägg
#2

HolyMother skrev:
Hej!

På väg till jobbet idag slutar hastighetsmätaren och att fungera, varningslampa för bälte, ABS, anti-spinn och batteri lyser. Varningslampan är orange. Även varvräknardisplay slocknade.
Kunde köra de sista 3 mk till jobbet, parkerar och provar att starta igen men det "tick/skrapar" bara bakom instrumentpanelen, typ inne bakom ratten någon stans.
Vad gör jag nu?

Kollat om multiremmen är hel? Låter som att laddningen gett upp och strömmen helt enkelt tagit slut. smile

(Är multiremmen hel är det sannolikt generatorn som gett upp)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
HolyMother
4 juni · 5 Inlägg
#3

Aha, ser jag det när jag öppnar huven?

HolyMother
4 juni · 5 Inlägg
#4

Ok, kollat nu. Multiremmen är hel, om det nu är den jag minns att vi bytte sist och sitter
typ på sidan av hela apparaten och är bred som attan, går över en hel massa hjul.

HolyMother
4 juni · 5 Inlägg
#5

Kollat runt lite. Snackas om instruments...någonting typ kretskort?
Dyrt, tips på vart man kan hitta bra och billigt?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
4 juni · 4 418 Inlägg
#6

Börja med att mäta batteriets spänning.
Det ska vara MINST 12,5 volt när motorn är avstängd.
Är motorn igång ska batteriet visa MINST 13,5 volt och upp till 14,5 volt.
Man går inte och köper saker innan man kollat upp det viktigaste..
Efter kontrollen, om den är ok, så kollar man att kablarna sitter fast ordentligt på både batteri och generator.
Därefter kan man kolla att alla säkringar är hela..

Senast redigerat av axxet (4 juni )

zzr9409209
4 juni · 580 Inlägg
#7

Gissar att DIM har lämnat in..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
4 juni · 4 418 Inlägg
#8

zzr9409209 skrev:
Gissar att DIM har lämnat in..

Mycket möjligt..
Är väl kallödningar då som ställer till det..
Priset på en ny är avskräckande..sad

HolyMother
4 juni · 5 Inlägg
#9

Kul... ja något ska man ju lägga skatteåterbäringen på smile

zzr9409209
4 juni · 580 Inlägg
#10

Behövs ingen ny,finns dom som lagar DIM.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
4 juni · 4 418 Inlägg
#11

zzr9409209 skrev:
Behövs ingen ny,finns dom som lagar DIM.

Ja, men det kostar ändå några tusenlappar för att löda om de dåliga lödningarna och under tiden så har man ingen bil..

Brådhis * Voff voff *
4 juni · 5 239 Inlägg
#12

axxet skrev:

zzr9409209 skrev:
Behövs ingen ny,finns dom som lagar DIM.

Ja, men det kostar ändå några tusenlappar för att löda om de dåliga lödningarna och under tiden så har man ingen bil..

Den går faktiskt utmärkt att köra utan DIM. Hastighetsmätare kan man ju ha i en app...

Men dålig DIM brukar inte ge att bilen inte startar! Därav att jag fortfarande tror på dålig generator...

Senast redigerat av Brådhis (4 juni )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
jaka54
4 juni · 3 788 Inlägg
#13

Hej!
Om det "skrapar/tickar" bakom ratten så varför inte ta bort instrumenthuset och kolla vad det är som för oväsen!

Senast redigerat av jaka54 (4 juni )

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
4 juni · 4 418 Inlägg
#14

Man kollar alltid det lättaste först..
Man ska väl inte skapa sig en massa jobb i onödan..smile
Så därför är mätning av batteriet prio 1..
Sen kan man börja skruva..

Senast redigerat av axxet (4 juni )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang