Reparera oljetråg i alu, söker tips.

crazyfrog445
1 juli · 3 Inlägg
#1

Hej!

Har då lyckats köra på en sten vilket resulterade i en större spricka på oljetråget samt ett mycket litet hål på sidan om sprickan. Då bilen inte är av något större värde så tänkte jag främst försöka reparera oljetråget på något sätt före jag köper något nytt och då oljetråget är i alu så ser jag inte att svetsning är något större alternativ.

Har sökt runt lite på forumet och hittat massor av äldre trådar som rekomenderar allt ifrån plastic paddings kemiska metall till cascos 300 silikon. Då dessa trådar har några år på sig tänkte jag ändå göra en ny och höra ifall någon här vet vilken lösning som sägs vara den bästa i nuläget? då det fanns så många att välja på.

Efter allt jag sökt kring dehär så har ja hittat lite diverse kemikalier som kan användas till nått sånthär och undrar då ifall de finns någon utav dessa som är bäst/rekommenderad?

https://www.biltema.se/bilvard/bilunder … 2000019181
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ … 2000035421
https://www.biltema.se/bilvard/bilunder … 2000019604
https://www.byggmax.se/l%C3%A4ckt%C3%A4 … gKBKPD_BwE
https://www.clasohlson.com/se/Power-Epo … r349015000
https://www.casco.eu/se/casco-produkter … amp;p=1160

TLDR: Vilka eller vilken kemikalie är mest rekommenderad / kommer att hålla längst?


Bil: Mercedes-benz C180 w202 -96

MvH Crazy

Edit: Ifall det skulle vara intressant kan jag lösa bilagor på sprickan.

Senast redigerat av crazyfrog445 (1 juli )

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
1 juli · 4 561 Inlägg
#2

Kemisk metall är väl den bästa lösningen för att det ska bli tätt.
Det är ju bara oljan som inte ska rinna ut..

Köp inte grisen i säcken..
crazyfrog445
1 juli · 3 Inlägg
#3

Jo blir väl att testa det och i värsta fall göra om det på något annat sätt ifall det inte funkar. Såg bara i denhär tråden: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=325208 Att Hnx tyckte att silikon vägen var överlägsen så tänkte ifall det fanns någon annan på forumet som hade någon liknande invägelse / erfarenheter kring detta.

Utmarks-Loke
1 juli · 3 038 Inlägg
#4

Jag försökte det där en gång i tiden på en mercedes 250 diesel, men fick det aldrig tätt. Varm olja har en tendens att krypa under mirakelmedlen man lägger på. Och ett oljetråg kostar inte många kronor på skroten, eller på blocket eller var man nu köper sina skrotdelar

crazyfrog445
1 juli · 3 Inlägg
#5

Jo har hört om det, men har ändå tänkt att göra ett försök att laga det nuvarande, ifall det inte fungerar så är det ju bara att köpa ett nytt, därför jag ändå undrar ifall någon har något bra knep för att få de tätt osv.

caromania Forummoderator
1 juli · 8 924 Inlägg
#6

Alutite? Förut kunde man köpa det på Clas Ohlson men numera vet jag inte.

Men med det sagt så har jag lagat ett vevhus i aluminium med Kemisk metall. Det blir ju iofs inget tryck där men det fäster bra och är tätt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 juli · 10 208 Inlägg
#7

caromania skrev:
Alutite? Förut kunde man köpa det på Clas Ohlson men numera vet jag inte.

Men med det sagt så har jag lagat ett vevhus i aluminium med Kemisk metall. Det blir ju iofs inget tryck där men det fäster bra och är tätt.

jula säljer

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … te-214010/

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
jaka54
1 juli · 3 866 Inlägg
#8

Hej!
Bort med tråget och Tig-svetsa!

torsen
2 juli · 4 322 Inlägg
#9

För många många år sedan köpte jag en bil med en kraftig spricka i oljetråget, som även inrymmer växellådan, på en Austin Cooper 1275 cc (grupp 2 trimmad "fabriksbil" = grön med vita stripes).
Absoluta värstingen på sin tid.
Sviterna efter en avåkning på Enköpings miltära övningsområde under Mälarrallyt.
Köpte den som den stod på en stengärdesgård.
Eller egentligen bytte jämt med en BMW Coupé.
Tipsades om en skicklig mekaniker i Eskilstuna.
Han kallades "Lillkina".
Han svetsade botten på "tråget".
Fick själv därefter fila till kylflänsarna så de blev snygga.
Bilen blev som ny.
Var ju bara körd något hundratal mil då jag köpte den.
Drog trots det enorma mängder olja.
1 liter på 8 - 10 mil.
Oljeförbrukningen sjönk efter övergång till Castrol R.
En vegetabilisk olja "som luktar gott".
Ursäkta o t.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
2 juli · 4 561 Inlägg
#10

Asså, hur kan man byta en  högkvalitativ autobahnracer  till en simpel hundkoja..roll
Hade det varit tvärtom, så hade jag inte sagt något..smile

Köp inte grisen i säcken..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang