Reparera oljetråg

Hnx
28 juni 2018 · 13 Inlägg

Hej!


För cirka 2 veckor sen så skadade jag oljetråget på bilen min. Det blev ett litet jack på tråget och jag reparerade den först med plastic padding som höll i cirka 2 veckor men idag på morgonen så hade det läckt på parkeringen cirka 0,2L men jag reparerade det igen igår eftermiddag med biltemas Kemisk metall men det höll inte. Finns det något annat sätt? Det är en gammal och sliten bil som används dagligen men vill heller inte direkt spendera så mycket pengar på ett nytt oljetråg.

Jag har tänkt att täcka näst intill hela oljetråget med kemisk metall sedan låta det hårdna och sedan applicera på Stål-Epoxi, vore det något? Eller har ni något annat tips som kan täta till det lilla jacket?


Bil: Renault Laguna 1,6 16V K4M-720 Motor från 1998.

ehedman
28 juni 2018 · 1 966 Inlägg

Fram med svetsen eller så köper du ett bättre begagnat på skroten.

CrazyBone
28 juni 2018 · 128 Inlägg

Använd JB-Weld.

Senast redigerat av CrazyBone (3 juli 2018)

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.
Meaganeowner
28 juni 2018 · 2 250 Inlägg

Två gånger har jag nu klämt fast en 3 mm aluminiumplåt med en domkraft mot tråget.
Sen har jag med bl a en kulhammare knackat plåten efter trågets form.
Saab 99:ab var krävande ned många vinklar o vrår, dessutom var plugg och gängad del borta. Guck fint att känna veven i hålet.

Borrade sen hål för täta poppnit. Plockade dän allt. Ruggade upp ytorna, tvättade helt rent med bensin och kletade på blå silicon
mellan plåt och hål i oljetråget.
Nu var det stora hål i mina tråg, typ 10 x 10 cm, så jag kunde få ut alla borrspån ur tråget. Blev det några kvar, så fastnade de endera i oljesilen eller oljefiltret.
Hade bara silicone efter kanterna på hålen, inte mitt på plåtarna. Och inte för mycket.
Drog fast poppnitarna. Kanske ett 20-tal.

Varmkörde efter 2 dagar och bytte olja o filter.

Båda bilarna var dörefter dryptäta i många år!

Värst var det med 99:an, för där var oljepluggen borta. Sög ur oljan vid efterföljande oljebyten.

Tips. Om man borrar försiktigt, så blir det inte mycket spån på insidan.

Senast redigerat av Meaganeowner (28 juni 2018)

zemet
28 juni 2018 · 4 037 Inlägg

Mitt tråg på 940n rostade hål/slogs sönder efter körning på grusväg. Läckte ut 3 liter på 5 km körning.
Jag tömde ut den sista olja, torkade rent under med trasa och breakkleen.

Sen tog jag och plastade ihop allt. la 2 lager 400 matta.
Målade sedan allt svart med en sprayburk.

Det höll flera stubbrace och gick faktiskt genom besiktingen ocksåsmile

Gick snabbt och enkelt om man har lite vana att jobba med plast/glasfiber.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hnx
1 augusti 2018 · 13 Inlägg

Testade kemisk metall, plastic padding, epoxy lim och massa andra förslag men efter lite sökning så fann jag nog den bästa produkten för att reparera sprickor/hål osv på tråget. Den är till för ugn/spis och finns på Bauhaus för 79kr. Håller perfekt och inte en droppe olja har läckt hittills. Den tål vatten/salt/olja och upp till 300*C suger fast sig ordentligt på tråget!

Silikon Casco Värmebeständig 300°

https://www.bauhaus.se/silikon-300gr-c.html

torsen
1 augusti 2018 · 7 234 Inlägg

Bra info Hnx.
Tack för den, sparas.

caromania Forummoderator
1 augusti 2018 · 9 296 Inlägg

torsen skrev:
Bra info Hnx.
Tack för den, sparas.

Håller med Torsen. Och stort tack för att du återknöt med en bra lösning. Det gör forumet till en bank av god information för framtiden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jenstornqvist
24 augusti 2018 · 108 Inlägg

Hnx skrev:
Testade kemisk metall, plastic padding, epoxy lim och massa andra förslag men efter lite sökning så fann jag nog den bästa produkten för att reparera sprickor/hål osv på tråget. Den är till för ugn/spis och finns på Bauhaus för 79kr. Håller perfekt och inte en droppe olja har läckt hittills. Den tål vatten/salt/olja och upp till 300*C suger fast sig ordentligt på tråget!

Silikon Casco Värmebeständig 300°

https://www.bauhaus.se/silikon-300gr-c.html

Tjena, skulle vara guldvärt om du svarade.
Hur gick du tillväga när du applicerade silikonet? Tömma ur oljan (såklart), låta den stå ett par timmar och tömmas helt? Ruggade du upp ytan särskilt mycket, med vad isåfall?

Tipset uppskattas väldigt mycket dock!

jaka54
24 augusti 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Trodde att det var ett skämt när jag läste att laga ett tråg med popnit och silikon...!?
För höge farao gör det rätt från början! Ner med tråget och svetsa eller ta ett nytt på skroten!

jenstornqvist
25 augusti 2018 · 108 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Trodde att det var ett skämt när jag läste att laga ett tråg med popnit och silikon...!?
För höge farao gör det rätt från början! Ner med tråget och svetsa eller ta ett nytt på skroten!

Tillfällig lösning såklart.

Meaganeowner
25 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

Tillgällig?
Absolut inte!

På en Saab 99 och 900 plockar man inte loss oljetråget, så där på en kvart.
Måste lyfta ur hela drivpaketet. Verkstadskostnaderna överskrider bilens värde flera gånger om.

- Upplysningsvis, för den oinvigde. Ojetråget är en del av växellådan. Körde med poppnitslagningen många år utan minsta läckage.

Och duger nitning vid flygplan, så duger det gott till en sketen bil.
Och visst kan man betrakta detta med flygplan som tillfälligt i luften, de ramlar ju ned titt som tätt.


Men absolut inget för pedantlagning på en 5-cylindrig raritet, där gäller byte! smile
Sen gäller det även att få rätt patina på tråg, skruvar mm, så att inte bytet syns inför den årliga besiktningen.

He he. Ursäkta. Orkade bara inte hålla mig.

Senast redigerat av Meaganeowner (25 augusti 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 augusti 2018 · 13 736 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Tillgällig?
Absolut inte!

På en Saab 99 och 900 plockar man inte loss oljetråget, så där på en kvart.
Måste lyfta ur hela drivpaketet. Verkstadskostnaderna överskrider bilens värde flera gånger om.

- Upplysningsvis, för den oinvigde. Ojetråget är en del av växellådan. Körde med poppnitslagningen många år utan minsta läckage.

Och duger nitning vid flygplan, så duger det gott till en sketen bil.
Och visst kan man betrakta detta med flygplan som tillfälligt i luften, de ramlar ju ned titt som tätt.


Men absolut inget för pedantlagning på en 5-cylindrig raritet, där gäller byte! smile
Sen gäller det även att få rätt patina på tråg, skruvar mm, så att inte bytet syns inför den årliga besiktningen.

He he. Ursäkta. Orkade bara inte hålla mig.

underskatta inte värdet på en gammal saab..  är det en 99:ans turbo så är dom värda flis

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hnx
26 augusti 2018 · 13 Inlägg

jenstornqvist skrev:

Hnx skrev:
Testade kemisk metall, plastic padding, epoxy lim och massa andra förslag men efter lite sökning så fann jag nog den bästa produkten för att reparera sprickor/hål osv på tråget. Den är till för ugn/spis och finns på Bauhaus för 79kr. Håller perfekt och inte en droppe olja har läckt hittills. Den tål vatten/salt/olja och upp till 300*C suger fast sig ordentligt på tråget!

Silikon Casco Värmebeständig 300°

https://www.bauhaus.se/silikon-300gr-c.html

Tjena, skulle vara guldvärt om du svarade.
Hur gick du tillväga när du applicerade silikonet? Tömma ur oljan (såklart), låta den stå ett par timmar och tömmas helt? Ruggade du upp ytan särskilt mycket, med vad isåfall?

Tipset uppskattas väldigt mycket dock!

Hej,

Jag tömde ut oljan lät det rinna av i cirka 30 minuter. Torkade och slipade lite lätt och sedan torkade jag av med aceton. Applicerade silikonet med en plastkniv så det blev rakt och slät. Den torkar rätt så snabbt. 30 min - 60 min. Applicerade endast en gång men det håller fortfarande. Silikonet sitter rejält och det hänger inte från sidorna. Den blir inte varm heller och absorberar allting. Den täter sprickan/jacket otroligt bra men ska applicera lite till någon dag men behövs självklart inte. Men det är utan tvekan den bästa lösningen har testat alla produkter som folk föreslog men inget funkade förutom den jag testade med. Kommer ladda upp en bild senare på hur det ser ut.

Senast redigerat av Hnx (26 augusti 2018)

Meaganeowner
26 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

I mina fall, så var det större hål, med bitar borta.
Ena gången minns jag att jag kände veven med fingrarna.

Då hade det inte fungerat med silicone.

jaka54
26 augusti 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det är sådana här lagningar som får oss hojåkare att bli förbannade!

Senast redigerat av jaka54 (26 augusti 2018)

Hnx
27 augusti 2018 · 13 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är sådana här lagningar som får oss hojåkare att bli förbannade!

Du hittar inga oljedroppar  från bilen längre wink

Hnx
27 augusti 2018 · 13 Inlägg

Meaganeowner skrev:
I mina fall, så var det större hål, med bitar borta.
Ena gången minns jag att jag kände veven med fingrarna.

Då hade det inte fungerat med silicone.

Ja precis. Min var ett litet jack, ett litet sträck på 3 cm.

Meaganeowner
27 augusti 2018 · 2 250 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är sådana här lagningar som får oss hojåkare att bli förbannade!

Jo, jo... Det bär sig väl inte att åka omkring med poppnitar och extra aluminiumplåtar, här o där.
Folk kan ju tro att man inte ids byta till nya prylar.

Svårt  att polera bort, om inte annat.

Dessutom kan nitskallarna orsaka vindtjut i vissa hastigheter, som beblandar sig med avgasljudet.
Typ sus i öra..


Värre var det där jag körde på stenen som låg gömd i grästuvan, på skogsbilvägen.
Såg nyasfalterat ut, när tråget tömdes, på 10 meter.

Där åker ingen cykel i svindlande hastigheter.
Körde faktisk min 600 XT, där en gång i tiden...

Och nu tror jag inte att det är många bilar som idkar trågtömning mitt på fina europavägar.

Tänker du på oljedropp, så borde många oljesörplande bilar, ha en oljeavskiljare på avgaset.
Passa dig för att ligga bakom ett blårykande inferno, med tvåhjulingen.

Senast redigerat av Meaganeowner (27 augusti 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang