VW Passat -10. Sprucken söm i läderklädseln

Ankan46
21 juli 2020 · 13 Inlägg

Uppenbarligen vet jag inte hur man tar sig i och ur förarstolen. Har haft bilen i fyra år och då såg läderklädseln ut som ny. Nu har sömmen i förarstolens nedre del av ryggstödet gått upp, dessutom har stolen fått ett fult slitage på denna del. Inte vackert. Hur fixas sånt här på bästa sätt, om man inte vill dölja eländet med en klädsel.  Är inte tok-händig så jobbet måste göras av någon annan än mig. Vore toppen om ni här i forumet kan peka mig i rätt riktning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236545/236545-3111303981c1d6eea1c175080bb8934f.jpg

Senast redigerat av Ankan46 (21 juli 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
21 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Ser ut att vara en sportstol/R-line stol i skinn?
I så fall skulle jag kolla om inte skroten har en fräsch stol att sälja.
Med tanke på skadan på lädret är det inte mycket att fixa om du inte vill lappa klädseln, så en beggad i bättre skick vore nog värt att fundera på.
De där skålade stolarna slits hårt och läder ger inte med sig lika mycket som t.ex tyg (som jag hade i min Passat), utan det slits sönder till slut...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Ankan46
21 juli 2020 · 13 Inlägg

Hej Cuefa. Tack för snabb respons, riktigt det är en sportstol. Du bekräftar mina värsta farhågor, Det får bli skroten, och det lär inte bli billigt.

Senast redigerat av Ankan46 (21 juli 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
22 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Det behöver faktiskt inte bli så dyrt som man kanske kunde tro, om det bara är en stol Du behöver.
En snabb sökning på bildelsbasen visar att det finns 37 förarstolar till salu på skrotarna.
Inte alla dessa är rätt sort (standardstolen är förutom sjukt ful, även sjukt obekväm! Även med läder...) utan även andra färger.
De flesta verkar ligga nånstans mellan 1000kr och 2500kr för en stol.
Annars är det läge att fynda en komplett inredning.
Finns en i svart skinn för 4000kr t.ex smile

Det finns gott om möjligheter! smile

Senast redigerat av Cuefa (22 juli 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
caromania Forummoderator
22 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Köp en begagnad stol i England. Oftast mycket billigare inkl frakt. Och att köpa förarstol därifrån har en fördel till som du får klura på...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Ankan46
22 juli 2020 · 13 Inlägg

caromania skrev:
Köp en begagnad stol i England. Oftast mycket billigare inkl frakt. Och att köpa förarstol därifrån har en fördel till som du får klura på...

Hela bilen börjar dra åt vänster??? smile

Ankan46
22 juli 2020 · 13 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Colorglo fixar nog annars din skada smile

Tack, Vita Vargen. Colorglo Järfälla har fått en förfrågan. Skönt att ha några options; lagning, stol från skroten, eller mystisk stol från England.

jaka54
22 juli 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Nja! Colorglo fixar nog bara färgen, inte den trasiga sömmen. Sömmen är ganska enkel att fixa själv. Men...
Jag skulle ta kontakt med Alfa bilklädsel i stockholm  eller någon annan sadelmakare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang