Starta eget rekondfirma

Kamalyassine98
25 juli 2020 · 3 Inlägg

Hej vänner jag har läst några tråd om att starta eget renondfirma men de tråden är tyvärr från 2009 vad jag kunde hitta. som ni förstår så är det jävligt länge tillbaka saker ändras!

Min fråga är nästan samma som alla andra och det börjar med är det LÖNSAMT att starta eget rekondfirma?  jag har tänkt och starta det på Gotland där konkurrens är lägre än fastlandet som jag har förstått plus att jag ska flyta dit till min tjej jag har jobbat hårt hela sommar och samlat en budget jag har tänkt att hyra en tvätthall för en rimlig pris, jag tänkte köra invändigt och utvändigt tvätt samt polering sedan om det går bra tänkte jag börja med solfilm.

Jag vill veta vad ni tycker och hur det låter ni som är erfarna och icke erfarna

Vad behöver jag tänka på?
vad behöver jag?
Vilka återförsäljare kan man köpa det man behöver av ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 juli 2020 · 17 455 Inlägg

Har haft en rekondfirma.

Du behöver en egen lokal. Med bra värme, man kan inte rekonda i 10 grader... Vi löste det med en dieselkanon på vintern. Sen köptes en värmepump.

- En dieseldriven hetvattentvätt
- Dammsugare
- Polermaskin (Faktum är att Biltemas 17-572 duger utmärkt som start) plus sjuka mängder trissor.
- Rejäl belysning, bärbara LED-bygglampor är att rekommendera. Helst laddbara.
- En lånebil eller två. En rekond tar minst 3 timmar om den ska göras seriöst.
- Betalsystem. Folk kommer inte om du kör kontanter bara.

En normal rekond kostar 2000-3000 kronor. Jag har förvisso lagt ner men har några få kunder kvar som får betala 7000:- för en personbil. Men då åker jag till dessa så de har många bilar.

Leverantör? Kolla på maquire eller Autosmart. Jag hade det sistnämnda och är nöjd.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hamilton
25 juli 2020 · 8 864 Inlägg

Glöm inte att ha en bra försäkring i fall något går snett, det kan det bli riktigt dyrt när det går fel vid polering. Har för mig att det finns några riktigt duktiga rekondare på Gotland redan så du går in i en tuff marknad.
Kan vara svårt att ragga kunder i början men ett bra tips är att leta upp en fin bil där ägaren är aktiv i någon klubb, forum eller liknande och erbjuda dig att rekonda bilen och går det bra har du gratis marknadsföring ;-)

Fotograf på tierpidag.se
Kamalyassine98
26 juli 2020 · 3 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har haft en rekondfirma.

Du behöver en egen lokal. Med bra värme, man kan inte rekonda i 10 grader... Vi löste det med en dieselkanon på vintern. Sen köptes en värmepump.

- En dieseldriven hetvattentvätt
- Dammsugare
- Polermaskin (Faktum är att Biltemas 17-572 duger utmärkt som start) plus sjuka mängder trissor.
- Rejäl belysning, bärbara LED-bygglampor är att rekommendera. Helst laddbara.
- En lånebil eller två. En rekond tar minst 3 timmar om den ska göras seriöst.
- Betalsystem. Folk kommer inte om du kör kontanter bara.

En normal rekond kostar 2000-3000 kronor. Jag har förvisso lagt ner men har några få kunder kvar som får betala 7000:- för en personbil. Men då åker jag till dessa så de har många bilar.

Leverantör? Kolla på maquire eller Autosmart. Jag hade det sistnämnda och är nöjd.

Hej och tack så hemskt mycket för svaret jätte kul att du har haft en rekondfirma  då vet man att man pratar med rätt person allt du har sagt har inte jag tänkt på innan tack för tips!

Dock undrar jag och har två frågor gällande lokal.
-Jag har letat lite vart man kan hitta en lokal har inte lyckats än vad har du för råd för mig?
-Stämmer det att man måste installera en ny oljeavskiljare klass 1 när man tar över en lokal?

tack på förhand!

Kamalyassine98
26 juli 2020 · 3 Inlägg

Hamilton skrev:
Glöm inte att ha en bra försäkring i fall något går snett, det kan det bli riktigt dyrt när det går fel vid polering. Har för mig att det finns några riktigt duktiga rekondare på Gotland redan så du går in i en tuff marknad.
Kan vara svårt att ragga kunder i början men ett bra tips är att leta upp en fin bil där ägaren är aktiv i någon klubb, forum eller liknande och erbjuda dig att rekonda bilen och går det bra har du gratis marknadsföring ;-)

Helt rätt det du säger jag har tänkt på hur jag ska marknadsföra och den iden du gav låter sjukt bra.
Har du några tips vart man kan försäkra sig några länk?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang