Rostig/ smutsig tank, göra rent eller skaffa ny?

Hickan
21 augusti 2020 · 374 Inlägg

Hej. Försökte starta den men den fick ingen soppa. Tog ner tanken för att göra rent. Ligger lösa bitar med rost och avlagringar eller vad det är. Se bilder
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-0001c2c3f4d69659dd3cae2d803f4798.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-d8f5f2bbec510d6a87615178476729fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228116/228116-df7781ac5d74dfc51c9cb8ba6554c28f.jpg


Är tanken bortom räddning? Vore ju surt

jag hatar bilar
Bmsone Reservdelsnisse
21 augusti 2020 · 183 Inlägg

Smedens Rostlösare bör fungera...

www.smedjans.com

HAr testat på bromsok nu, fungerar riktig bra faktiskt

Senast redigerat av Bmsone (21 augusti 2020)

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Utmarks-Loke
21 augusti 2020 · 5 833 Inlägg

Vad är det för bil? En begagnad tank kanske inte kostar så mycket på skroten. För det där kommer nog aldrig bli riktigt bra igen och du måste nog ändå ha en annan tankarmatur. Du kanske också måste rensa silen flera gånger efteråt när den är tät av kvardröjande rost. Har du ingen sil i tanken hamnar det i bränslepumpen istället, och det är inte bättre. Slutligen kanske plåten börjar bli tunn i tanken och du får läckage så småningom.

Hickan
21 augusti 2020 · 374 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Vad är det för bil? En begagnad tank kanske inte kostar så mycket på skroten. För det där kommer nog aldrig bli riktigt bra igen och du måste nog ändå ha en annan tankarmatur. Du kanske också måste rensa silen flera gånger efteråt när den är tät av kvardröjande rost. Har du ingen sil i tanken hamnar det i bränslepumpen istället, och det är inte bättre. Slutligen kanske plåten börjar bli tunn i tanken och du får läckage så småningom.

Det är en Saab 96 v4. Ja tankarmaturen verkar ha gjort sitt. Ingen aning om den någon sil eller inte

Är ju ganska ont om sånna på skroten

Senast redigerat av Hickan (21 augusti 2020)

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
21 augusti 2020 · 5 833 Inlägg

Ja, en så gammal bil måste man nog försöka göra i ordning befintlig tank på. Kan finnas NOS kvar någonstans, men då skall man ha tur. Och antingen är det nästan gratis för att säljaren vill bli av med en skrymmande tank som det är låg efterfrågan på, eller så är det svindyrt för att det knappt går att få tag på längre.

Kanske man kan slänga i en näve skruv och skaka runt en bra stund och hoppas på att det mesta skall lossna?

Hickan
21 augusti 2020 · 374 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ja, en så gammal bil måste man nog försöka göra i ordning befintlig tank på. Kan finnas NOS kvar någonstans, men då skall man ha tur. Och antingen är det nästan gratis för att säljaren vill bli av med en skrymmande tank som det är låg efterfrågan på, eller så är det svindyrt för att det knappt går att få tag på längre.

Kanske man kan slänga i en näve skruv och skaka runt en bra stund och hoppas på att det mesta skall lossna?

Jo, tänkte om man körde grus, sedan en omgång fettavlösning och sedan det där rostmedlet någon ovan tipsade om.
Grejen är dock att jag inte har en aning om hur jag ska få ut gruset. Avtappningshålet är väldigt litet och röret som går till tanklocket är det hopplöst att få ut något ur

jag hatar bilar
Steff240
21 augusti 2020 · 1 017 Inlägg

Jag läste om det här problemet i tidningen Klassiker en gång. Tror tillochmed att det var en Saab v4 det gällde då med roll
Där hade dom tagit några kilo skruv och småspik vill jag minnas, eller om det möjligen var makadam kanske.
Det hade dom hällt i tanken, tejpat igen öppningarna och sen surrat fast den på en betongblandare. Sen hade tanken fått snurra där några timmar.

Hur mycket trix det var att få ut det förtäljer inte historien men om lite blir kvar gör kanske inte så mycket?

Utmarks-Loke
21 augusti 2020 · 5 833 Inlägg

Alternativet är ju att kapa upp ett ordentligt hål, helst på ovansidan, så man kommer åt att arbeta. Efteråt svetsat man ihop det igen.

Hickan
21 augusti 2020 · 374 Inlägg

Verkar som jag hittat en schysst tank jag kan köpa. Killen skulle kolla i helgen. Vet inte vad han vill ha för den dock

jag hatar bilar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang