Bilar som stått LÄNGE hos en bilhandlare, fynda eller fly?

Johansson72 IT Geek och Audiot
29 augusti 2020 · 127 Inlägg

Alltså, bilar som stått LÄNGE hos en bilhandlare, ska man se de som prutläge eller ska man fly och tänka att "detta är som ett ladugårdsfynd som kommer kräva kärlek"?

Ett exempel: En Audi A6 som stått hos en handlare i 10 år:
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/WCH464

Eller
https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/UBH299
Som stått 9 år (samma handlare).

Eller kanske bara ett år:
https://www.blocket.se/annons/vastmanla … b/86086427

Nu är jag inte intresserad av någon av just dem då iaf de första två är iskalla varianter, bara lite nyfiken att höra hur ni resonerar om den typen av objekt. Fynda eller Fly??

Läste att ALMIhade gjort en uträkning, en begbil kostar 300.-/dag i snitt när den står hos en handlare, kapitalbindning, tickande servicebehov, sjunkande värde osv.. OM det stämmer i ovan fallen, harde kostat handlaren 800-900tsek över tid.

Jag har  några gånger köpt bilar med just resonemanget "Men du har ju haft den i lager så länge" och fått ner priset högst avsevärt. Men i samtliga de fallen så har jag blivit snabbt besviken på de bilarna. Å andra sidan har jag oxå kört med "snabb affär, du bytte ju in den igår". tongue

Min egen slutsats, man bör nog få handlaren att göra en större service på de som stått i närmare 10 år.  Har kärran kamrem är det ju dessutom över livslängden på de flesta remmar.

Cheers!

Utmarks-Loke
30 augusti 2020 · 5 840 Inlägg

Kia sorenton var rolig. sattes ut för 99k 2014 och annonseras nu för 49k, fast den har varit nere på 39k. Undrar vad som är felet på den? Nu har den ju inte blivit besiktad sedan 2011, undrar vad den är i för skick nu? Audin ännu värre, från 139k till 50k, senast besiktad 2011. Krockad och fusklagad? Något måste det ju vara.

Johansson72 IT Geek och Audiot
30 augusti 2020 · 127 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Kia sorenton var rolig. sattes ut för 99k 2014 och annonseras nu för 49k, fast den har varit nere på 39k. Undrar vad som är felet på den? Nu har den ju inte blivit besiktad sedan 2011, undrar vad den är i för skick nu? Audin ännu värre, från 139k till 50k, senast besiktad 2011. Krockad och fusklagad? Något måste det ju vara.

Ang Audin så har den inte annonserats ut på Blocket, Windahls skriver att de har uppåt 1000 bilar i lager. Sen kanske bara har blivit kvar. 2.4orna har dåligt rykte som oljedrickare, det kan nog spela in.

Men åter till resonemanget, Fynda eller Fly?

Utmarks-Loke
30 augusti 2020 · 5 840 Inlägg

Fly, om det inte är någon ovanlig bil som man verkligen vill ha.

Audin är ju ute på blocket just nu och annonsen har legat ute sedan juni 2017 och bara förnyats sedan dess: https://www.blocket.se/annons/orebro/au … classified

Off
30 augusti 2020 · 101 Inlägg

När de stått flera år känns det ju verkligen skumt och någon anledning måste det ju finnas. Är det inget problem med den bör den ju sålts till någon privatperson eller gått vidare till en annan bilförsäljare åtminstone.

Kan ju dock säga att min nuvarande bil stod hos två bilförsäljare innan jag köpte den. Nästan exakt två år mellan förra privatpersonen och mig.

Endast haft ett riktigt fel på den och det uppstod en månad efter köpet och det var ett sånt fel som man inte på något sätt skulle kunnat se komma, växellådan (automatisk) började bete sig konstigt och nåt med elektroniken till växellådan byttes. Säljaren betalade reparationskostnaden.

I övrigt en fantastisk bil. Väldigt ovanlig kombination av modell och motor, nästan perfekt utrustad. Otroligt fint skick.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 augusti 2020 · 13 742 Inlägg

skulle inte köpa en bil som Windahls har ägt någonsin..  nu har dom förvisso sålt västerås men dom ägde bilen på den tiden Nora bolaget ägde det..    dom är så duktiga i nora så dom inte ens fick fortsätta sälja Kia längre..   fundera lite på varför det är så smile            googla lite på namnet och läsningen kan bli väldigt intresant. det kan jag garantera smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
30 augusti 2020 · 5 840 Inlägg

Det finns en lång tråd om Windahl på Flashback, men ingen där verkar heller ha någon bra förklaring på varför de låter bilarna stå osålda i bortåt tio år. De har tydligen hållit på så länge också, det är inget som börjat nu.

torsen
31 augusti 2020 · 7 238 Inlägg

Rubricerade fråga är inte enkel att svara på.
Mitt bidrag låter som följer.
Hösten 2006, cirka ett år efter lanseringen av efterträdaren JEEP JK såldes JEEP TJ ut för 80.000:-, viket är en prisreduktion med runt 120.000:-.
Samtidigt ömsade JEEP Cherokee skinn och Jeep KJ blev Jeep KK.
Därvid sattes priset ner närmare 200.000:- på de året gamla lagerbilarna.
Passade då på att köpa en Jeep Cherokee 2.8 CRD Automat -06 för drygt 150.000:-.
Svårt att veta exakt eftersom inbytespriset spelar viss roll.

B t w så köpte jag 2 år efter utförsäljningen av TJ -06 en dito på ett par tusen mil för 90.000:-. Den bilen värderas i dag till runt 200.000:-.

Läste i helgen om BMW:s utförsäljning av lagerbilar.
Vissa bilar, som blivit hyllvärmare, nedsatta uppåt 180.000:- i pris.

Så nog kan man köpa en bil som stått länge hos en bilhandlare.
Tycker jag som gjort det flera gånger med nya bilar av utgående modell.
En bil är aldrig så färdigutvecklad och bra som när den läggs ner.

Utmarks-Loke
31 augusti 2020 · 5 840 Inlägg

Fast det där är ju nybilar. Bilarna i trådstarten här är gamla begagnade bilar.

Cuefa Ain't no place like home...
31 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Audin har felkoder från motorelektroniken vid senaste besiktning, så troligen är det något knas med kamkedjorna på den. Annars är den ju bekvämt lågmilad och till synes i fint skick, men gud så saker slits och torkar sönder när en bil blir stående.
Min Jeep hade ju stått i 10 år när jag satte fart på den igen, o det märks att den stått..
Ju nyare bil, desto lättare kan den "stå sönder"...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Utmarks-Loke
31 augusti 2020 · 5 840 Inlägg

Min volvo 240 hade stått avställd i ett garage i 11 år när jag köpte den. Visserligen fick de byta bränslepump, men sedan gick den. Kunde utan problem köra hem 100 mil från Västerbotten.

Cuefa Ain't no place like home...
31 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Min volvo 240 hade stått avställd i ett garage i 11 år när jag köpte den. Visserligen fick de byta bränslepump, men sedan gick den. Kunde utan problem köra hem 100 mil från Västerbotten.

Ja, äldre bilar brukar hålla bättre än nya när de blir stående.
Finns ju hur många videos som helst på folk som tar 60-70-80-tals bilar o kör hem dem efter att de har stått sedan gud var grabb. Inte lika enkelt med nyare maskiner dessvärre 😶

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Johansson72 IT Geek och Audiot
31 augusti 2020 · 127 Inlägg

Cuefa skrev:
Ja, äldre bilar brukar hålla bättre än nya när de blir stående.

En teori jag har i det ämnet är enkel - de är helt enkelt ordentligt inoljade, i en ny motor rinner oljan av från metallen snabbare och det blir en "torrkörning" när den startas upp, medan den gamla rovan är mättad i alla lager och ytor av åratals oljebegutning under tryck av kolvar och axlar.

caromania Forummoderator
31 augusti 2020 · 9 296 Inlägg

Jag var spekulant på en Toyota Carina II i mitten av 90talet. Vill minnas att det var en 90a, så ganska sen. Den hade AC vilket var ganska exklusivt. Dyr som fan var den också. Jag svängde förbi med frugan för att provköra men då jag kom oannonserad så var den död död död. Försäljaren bad mig vänta och hämtade en booster. När den sedan snurrade igång så lät den i 20sekunder som en gammal stånkadiesel där kamaxlar inte hade sett olja på år och dag. Det blev inget köp.

Jag köpte senare en Carina II fast en 89a. En av de bästa bilar jag haft. Fast den hade ingen AC.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang