Erfarenheter kring Audis färg Briljantsvart

marcusasberg
29 augusti 2020 · 5 Inlägg

Hej!

Precis lagt en order på en Audi A5. Valde färgen briljantsvart vilket är en solid färg. Har lite tid för ändringar och skulle gärna höra ifall det är någon som kan uttala sig om den lacken? Hur svårskött är den egentligen gällande repor osv?

Börjat fundera på ifall Ibisvit är ett bättre alternativ (metallic går bort pga att jag tycker det är onödiga pengar på en leasingbil).

Allt gott!
/M

Cuefa Ain't no place like home...
30 augusti 2020 · 4 628 Inlägg

Mina erfarenheter är att alla svarta färger är svåra när det kommer till repor och stenskott.
Vita färger är oftast snällare.
Dessutom kommer A5an mer till sin rätt när den har en ljusare färg eftersom formerna mer kommer fram då!
A5 är en sjukt snygg bil, speciellt den senaste utgåvan som fått lite mer form över "höfterna".

MEN! Vit är en tråkig färg... (Jag är inne på min 3e vita bil på rad...)
Det är ett helvete att hålla rent.

Jag köper din tanke gällande färg kontra kostnad, det är därför jag kör vit bil igen.
Men om valet är Ibisvid eller Briljantsvart? Då skulle jag nog köra vit ändå.

Men det är mina $0.05

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
marcusasberg
30 augusti 2020 · 5 Inlägg

Tackar så hjärtligt för bra svar och inputs! Köper allt du skriver och tror det mer och mer lutar åt att välja den vita varianten. Att det ska vara så svårt detta.

Vit bil är även enligt min erfarenhet ett helvete att hålla rent, men å andra sidan är även svart det (främst tidig sommar med pollen i luften). Om man då med vit åtminstone kan slippa en del av huvudvärken efter några stenskott samt tvättrepor kan det nog vara värt det.

Trevlig kväll!

jaka54
30 augusti 2020 · 5 733 Inlägg

Hej!
Gillar vita bilar! Svarta gillar jag inte! Rent konstnärligt tyckande!

marcusasberg
31 augusti 2020 · 5 Inlägg

Cuefa skrev:
Mina erfarenheter är att alla svarta färger är svåra när det kommer till repor och stenskott.
Vita färger är oftast snällare.
Dessutom kommer A5an mer till sin rätt när den har en ljusare färg eftersom formerna mer kommer fram då!
A5 är en sjukt snygg bil, speciellt den senaste utgåvan som fått lite mer form över "höfterna".

MEN! Vit är en tråkig färg... (Jag är inne på min 3e vita bil på rad...)
Det är ett helvete att hålla rent.

Jag köper din tanke gällande färg kontra kostnad, det är därför jag kör vit bil igen.
Men om valet är Ibisvid eller Briljantsvart? Då skulle jag nog köra vit ändå.

Men det är mina $0.05

jaka54 skrev:
Hej!
Gillar vita bilar! Svarta gillar jag inte! Rent konstnärligt tyckande!

Då så var konfigurationen ändrad till Ibisvit samt tillägg av svart optikpaket med svarta sidospeglar vilket kändes som en bra kompromiss!

Tack för inputs

Cuefa Ain't no place like home...
1 september 2020 · 4 628 Inlägg

marcusasberg skrev:

Cuefa skrev:
Mina erfarenheter är att alla svarta färger är svåra när det kommer till repor och stenskott.
Vita färger är oftast snällare.
Dessutom kommer A5an mer till sin rätt när den har en ljusare färg eftersom formerna mer kommer fram då!
A5 är en sjukt snygg bil, speciellt den senaste utgåvan som fått lite mer form över "höfterna".

MEN! Vit är en tråkig färg... (Jag är inne på min 3e vita bil på rad...)
Det är ett helvete att hålla rent.

Jag köper din tanke gällande färg kontra kostnad, det är därför jag kör vit bil igen.
Men om valet är Ibisvid eller Briljantsvart? Då skulle jag nog köra vit ändå.

Men det är mina $0.05

jaka54 skrev:
Hej!
Gillar vita bilar! Svarta gillar jag inte! Rent konstnärligt tyckande!

Då så var konfigurationen ändrad till Ibisvit samt tillägg av svart optikpaket med svarta sidospeglar vilket kändes som en bra kompromiss!

Tack för inputs

Det passar SÅ bra med vit bil och svart optik! Jag är övertygad om att Du kommer bli nöjd med den konfigurationen 😀

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
caromania Forummoderator
1 september 2020 · 9 296 Inlägg

Svarta bilar är ju balla. Jag har två. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
uhlin
1 september 2020 · 2 834 Inlägg

caromania skrev:
Svarta bilar är ju balla. Jag har två. smile

Svarta bilar tycker jag är skitsnyggt då de är rena. Fast det är dom ju sällan, allt syns på dem.

Men en nypolerad svart bil som blänker i solen är riktigt snyggt...... Och precis där la fiskmåsen en rejäl blaffa. Hahaha.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang