Topplockspackningsbyte Passat 1.8T -99.

te_wik Forummoderator
9 augusti 2009 · 12 813 Inlägg

Karl-Bertil skrev:
180 grader menas ett halvt varv, steg 4 - tomt menas att det är klart . kolla förpackningen också för säkerhets skull men det är uppgifterna från Hayens databook som jag laddat hem från nätet där de flesta bilmärken o modellers olika fordonsdata som tex moment står.

Du hann före mej Te wik. den är simpel som fan den där momentnyckeln, bara en skala med en nål som rör sej när man drar i skaftet ( verktyget menar jag å inget annat skaft wink  )

Har en sån momentnyckel och jag tyckte inte ens den dög till moped toppar tongue


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
9 augusti 2009 · 12 813 Inlägg

mensi skrev:

larsson.m skrev:
Varför byter du packningen ?

Det är vanligt att en topp blir skev,(om den blivit varm osv..) så den måste planas vid byte av packning för att få allt tätt.
Kan vara bra att mäta toppen innan du byter packningen, om du inte redan gjort det...


dra med momentskaft i denna ordning: http://www.stahlmotor.se/Rad_o_Tips/VAG/Dragvag.jpg

Okej då drar jag i denna ordning. Ska också se på förpackningen om det står nått när ja hämtar den på tisdag. Kan nån gå in på mekonomens hemsida och se vilken momentnyckel som passar? så billig som möjligt tack.

tacksam för alla svar, tack ska ni ha.

Vilken momentnyckel som passar? Beror ju på vad du har för hylsa. Mest troligt är det en 1/2" du ska ha.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Gizmojohan
9 augusti 2009 · 3 295 Inlägg

ursäkta offtopic men är det verkligen 10 mm skalle på topplockbultarna?

mensi
9 augusti 2009 · 177 Inlägg

Slave_joe skrev:
ursäkta offtopic men är det verkligen 10 mm skalle på topplockbultarna?

japp det är det. vadårå?

Gizmojohan
9 augusti 2009 · 3 295 Inlägg

nej jag bara tänkte att det var lite klent för att vara topplocksbultar, det brukar ju vara 10mm skalle på typ ventilkåpan och sånt där.

Louksor
9 augusti 2009 · 1 915 Inlägg

väldigt vanligt med 10mm storlek på topplocksbult, både 6kant, 12kant och insex/torx, oftast storlek 10...

ventilkåpor har oxå ofta 10mm skalle, men själva bulten är väl m6 storlek. topplocksbult är väl oftast m10 storlek så lite grövre saker, även fast själv skallen kan vara samma storlek så är inte resten det smile

Slave_joe skrev:
nej jag bara tänkte att det var lite klent för att vara topplocksbultar, det brukar ju vara 10mm skalle på typ ventilkåpan och sånt där.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Gizmojohan
9 augusti 2009 · 3 295 Inlägg

larsson.m skrev:
väldigt vanligt med 10mm storlek på topplocksbult, både 6kant, 12kant och insex/torx, oftast storlek 10...

ventilkåpor har oxå ofta 10mm skalle, men själva bulten är väl m6 storlek. topplocksbult är väl oftast m10 storlek så lite grövre saker, även fast själv skallen kan vara samma storlek så är inte resten det smile

Slave_joe skrev:
nej jag bara tänkte att det var lite klent för att vara topplocksbultar, det brukar ju vara 10mm skalle på typ ventilkåpan och sånt där.

jo det var av ren okunskap av VAG vagnar som jag frågade, jag vet att brukar vara knasiga storlekar på allt wink men det är ju knappt så att en 10 mm hylsa tål att vinkeldras i 180 grader?, fast det brukar vara av utrymmesskäl som dom har liten skalle.

Senast redigerat av Slave_joe (9 augusti 2009)

Louksor
9 augusti 2009 · 1 915 Inlägg

Lite aldrig på billiga momentnycklar, sällan de drar rätt moment.
Vet flera som dragit av bult pga av billiga momentnycklar som inte funkat som de skulle.

Av de 4 momentnycklarna som finns på mekonomen så skulle jag ha valt Teng Tools 70-73190100 för 1029kr, den har moment mellan 40-210nm, och du ska dra din topp med början på 40nm så passar bra.

De har även en för 359kr, men man får vad man betalar för..

Bästa för dig vore nog om du kan låna en momentnyckel av någon bekant eller av någon verkstad.
Bara låna för att dra toppen är gjort på några minuter.

Tänk på att kolla upp om du kan återanvända de gamla topplocksbulten, annars måste de bytas.

Senast redigerat av larsson.m (9 augusti 2009)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
te_wik Forummoderator
9 augusti 2009 · 12 813 Inlägg

Slave_joe skrev:

larsson.m skrev:
väldigt vanligt med 10mm storlek på topplocksbult, både 6kant, 12kant och insex/torx, oftast storlek 10...

ventilkåpor har oxå ofta 10mm skalle, men själva bulten är väl m6 storlek. topplocksbult är väl oftast m10 storlek så lite grövre saker, även fast själv skallen kan vara samma storlek så är inte resten det smile

Slave_joe skrev:
nej jag bara tänkte att det var lite klent för att vara topplocksbultar, det brukar ju vara 10mm skalle på typ ventilkåpan och sånt där.

jo det var av ren okunskap av VAG vagnar som jag frågade, jag vet att brukar vara knasiga storlekar på allt wink men det är ju knappt så att en 10 mm hylsa tål att vinkeldras i 180 grader?, fast det brukar vara av utrymmesskäl som dom har liten skalle.

Krafthylsa är att rekomendera.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
marven
9 augusti 2009 · 551 Inlägg

jag köpte biltemas momentnyckel, den var värdelös, drog av 2-3 st bultar med den, fick borra ut bultarna vilket inte är kul. köp ett dyrare märke som man kan lita på.

You can't B serious, oh K
Windle
3 september 2020 · 12 Inlägg

Nu är det nog lite sent men jag skriver ändå. Jag tror att steg 3 och 4 ska göras med 90 grader, alltså inte hela 180 på en gång. Sedan råder det förvirring med vridverktyg. Jag är ganska övertygad om att skruvarna har invändig fattning. Finns en variant som heter Ribe. En utvändig 10 mm sexkantskalle hade aldrig pallat för momentet.

Saab 9-5 kombi "Bifuel" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang