Köpråd: speldator under 10k

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 september 2020 · 13 734 Inlägg

Presidento skrev:
Har felsökt nu och dom säger att man satt en kontakt fel och moderkortet är skrot.. fast jag fattar inte hur det skall gå till då det var plug and play som vara passar in på sina platser.

verkar som dom kör gissningslek..         det enda som man kan ha gjort är att man inte får i kortet ordenkligt i pci-e sockeln på motorkortet..  men då brukar man se tydliga brännmärken på pci-e platsen  men det är ju en no brainer man trycker i kortet skruvar fast..   byggt datorer sedan 97 och aldrig varit med om sånna problem.   grafikkortets 12v går ej att koppla fel den passar bara åt ett håll  eftersom kontakten är utformad så det är totalt omöjligt att montera den åt fel håll.

vanliga fel jag stött på när mina vänner haft problem är  kontakterna på moderkortet till power knappen och sånna saker.. den är lätt att råka dra ur!   sen att minnen inte sitter i ordenkligt så dom kan man alltid testa att plocka i och ur och se om det blir bättre.             enda gången jag varit med om moderkort dött var när min son hjälpte sin syster att montera ett moderkort och inte kollade om chassiskruvarna linade upp med moderkortet det kostade oss 800kr för ett nytt moderkort smile

sen att folk flashat om biosen och det gått fel.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Presidento Of World
4 september 2020 · 3 324 Inlägg

Growe skrev:

Presidento skrev:
Har felsökt nu och dom säger att man satt en kontakt fel och moderkortet är skrot.. fast jag fattar inte hur det skall gå till då det var plug and play som vara passar in på sina platser.

verkar som dom kör gissningslek..         det enda som man kan ha gjort är att man inte får i kortet ordenkligt i pci-e sockeln på motorkortet..  men då brukar man se tydliga brännmärken på pci-e platsen  men det är ju en no brainer man trycker i kortet skruvar fast..   byggt datorer sedan 97 och aldrig varit med om sånna problem.   grafikkortets 12v går ej att koppla fel den passar bara åt ett håll  eftersom kontakten är utformad så det är totalt omöjligt att montera den åt fel håll.

vanliga fel jag stött på när mina vänner haft problem är  kontakterna på moderkortet till power knappen och sånna saker.. den är lätt att råka dra ur!   sen att minnen inte sitter i ordenkligt så dom kan man alltid testa att plocka i och ur och se om det blir bättre.             enda gången jag varit med om moderkort dött var när min son hjälpte sin syster att montera ett moderkort och inte kollade om chassiskruvarna linade upp med moderkortet det kostade oss 800kr för ett nytt moderkort smile

sen att folk flashat om biosen och det gått fel.

Ja, men..jag lägger inte ett öre till hos dom iaf. Beställer en ny så får en polare greja med den för ett flak öl eller nått smile jag själv har redan tröttnat på det ^^

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
4 september 2020 · 3 324 Inlägg

asus prime h310-D r2.0 micro-atx

Vad tror ni om den?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
4 september 2020 · 4 250 Inlägg

Presidento skrev:
asus prime h310-D r2.0 micro-atx

Vad tror ni om den?

tråkigt att höra:(  den där är Micro-atx dvs mindre moderkort, minns inte om den passar överallt och den ser lite trång ut att bygga på.

https://www.komplett.se/product/1003838 … cket-1151#

Den här är den billigaste ATX ja kunde hitta hos komplett. Atx är den vanligaste mobo storleken till vanliga chasi. Tror denna borde funka annars får nån säga till ifall ja sagt fel.

Presidento Of World
4 september 2020 · 3 324 Inlägg

panda666 skrev:

Presidento skrev:
asus prime h310-D r2.0 micro-atx

Vad tror ni om den?

tråkigt att höra:(  den där är Micro-atx dvs mindre moderkort, minns inte om den passar överallt och den ser lite trång ut att bygga på.

https://www.komplett.se/product/1003838 … cket-1151#

Den här är den billigaste ATX ja kunde hitta hos komplett. Atx är den vanligaste mobo storleken till vanliga chasi. Tror denna borde funka annars får nån säga till ifall ja sagt fel.

Äh den funkar till det jag har men vet ej om det är "bra"

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 september 2020 · 13 734 Inlägg

var bor du?    vem som helst klarar med lätthet att byta ett moderkort.. min dotter har byggt ihop sin dator..  sen att min son inte alltid är den smartaste som bara antog att moderkortet satt på samma sätt i chassit men det är ju lätt att hålla koll på så du fixar det själv utan minsta tvekan.   

moderkorten brukar passa men lätt att kolla om man kan välja micro atx eller vanligt atx kort  man ser att man har en massa lediga hål på baksidan av chassit för moderkortet..  mest troligen sitter det ett snikit litet moderkort redan nu.      värt att tänka på med intel är att även om det är samma sockel är det inte säkert att processorn fungerar.    så kolla att processorn finns med och är kompatibelt med kortet du köper.. det står på tillverkarens hemsida vad den stöder

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
panda666
8 september 2020 · 4 250 Inlägg

hur e läget har du nån update? mr president

Presidento Of World
8 september 2020 · 3 324 Inlägg

panda666 skrev:
hur e läget har du nån update? mr president

Ja, typ iaf har fått hem det moderkortet och skall installera så får vi se.. ända missen var att wifi dongeln som satt i den trasiga passade inte det nya..

Återkommer senare om hur det funkar smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
8 september 2020 · 4 250 Inlägg

Presidento skrev:

panda666 skrev:
hur e läget har du nån update? mr president

Ja, typ iaf har fått hem det moderkortet och skall installera så får vi se.. ända missen var att wifi dongeln som satt i den trasiga passade inte det nya..

Återkommer senare om hur det funkar smile

ok hoppas att allt funkar nu. sen kan du komma spela black desert me mig

Presidento Of World
9 september 2020 · 3 324 Inlägg

panda666 skrev:

Presidento skrev:

panda666 skrev:
hur e läget har du nån update? mr president

Ja, typ iaf har fått hem det moderkortet och skall installera så får vi se.. ända missen var att wifi dongeln som satt i den trasiga passade inte det nya..

Återkommer senare om hur det funkar smile

ok hoppas att allt funkar nu. sen kan du komma spela black desert me mig

Lång historia kort...nytt chassi pga h*r Lenovo har egna specifika kontakter på allt och när man bytt nätagg och tryckt dit kabeln på moderkortet så passade det såklart inte och böjde 2 pinnar rätt när till själva moderkortet som kortslutit den därav det blev som det blev. Blev nytt chassi från cooler master med normala standard kontakter och mer plats för ev framtida uppgraderingar.


Iövrigt funkar allt nu verkar det som iaf .. smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
panda666
9 september 2020 · 4 250 Inlägg

Presidento skrev:

panda666 skrev:

Presidento skrev:

Ja, typ iaf har fått hem det moderkortet och skall installera så får vi se.. ända missen var att wifi dongeln som satt i den trasiga passade inte det nya..

Återkommer senare om hur det funkar smile

ok hoppas att allt funkar nu. sen kan du komma spela black desert me mig

Lång historia kort...nytt chassi pga h*r Lenovo har egna specifika kontakter på allt och när man bytt nätagg och tryckt dit kabeln på moderkortet så passade det såklart inte och böjde 2 pinnar rätt när till själva moderkortet som kortslutit den därav det blev som det blev. Blev nytt chassi från cooler master med normala standard kontakter och mer plats för ev framtida uppgraderingar.


Iövrigt funkar allt nu verkar det som iaf .. smile

typiskt också. jävla otur du behövde ha, så allt funkar som det ska nu? nöjd me nya graffet? är fan också sugen på köpa nått men som sagt behövs inte då allt funkar fint^^

Cuefa Ain't no place like home...
9 september 2020 · 4 628 Inlägg

Där har vi tyvärr ett av problemen med färdigbyggda datorer...
Men skönt att allt funkar nu i alla fall!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang