Optimering PCM. Dodge challanger. mopar

Reguz
20 september · 42 Inlägg

Köpte en challanger v6 i början på sommarn men den känns för slö nu.  Tanken var att göra en optimering men då mopar har låst sina PCM boxar från 2015 å upp var det lättare sagt än gjort...

Har jagat runt en massa optimeringsfirmor runt gbg men ingen vill/kan ta i de. Hittat en i falköping som då vill ha 7 papp för upplåsning av box+ optimering. känns rätt dyrt då jag bara får ut ca 20hk/50nm.https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231295/231295-b8d6965c8c70a616ae446132c0493172.jpg

Hur har ni gjort med era mopar pcm enheter? Och vad kan jag göra utöver optimering på en sådan motor. (sitter hellcat avgasrör på)   skulle jag satsat på en v8 direkt kanske...

Janneutanb
20 september · 7 162 Inlägg

7k för en optimering av en ovanligt modell, I Europa, med en låst/krånglig ECU är nog rätt normalt pris ändå tyvärr.

Verkar inte vara mycket billigare här i USA heller.

Tyvärr är det sällan man får ut speciellt mycket mer på en sugmotor.
Dessa muskelbilar är oerhört tunga så 300hk blir rätt tråkigt efter en kort stund.

Reguz
20 september · 42 Inlägg

Va lite inne på någon typ av handheld tuner och en ny pcm box från usa men då hamnar man på runt 10-15k.
Känns ju bättre att lägga dom på nästa bil då tråkigt nog.   Men visst är det en populär bil i usa? Har ju lite bekanta där man kanske kunde fått en enhet skickad till sig om de är lätt å få tag på

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
20 september · 12 377 Inlägg

Reguz skrev:
Köpte en challanger v6 i början på sommarn men den känns för slö nu.  Tanken var att göra en optimering men då mopar har låst sina PCM boxar från 2015 å upp var det lättare sagt än gjort...

Har jagat runt en massa optimeringsfirmor runt gbg men ingen vill/kan ta i de. Hittat en i falköping som då vill ha 7 papp för upplåsning av box+ optimering. känns rätt dyrt då jag bara får ut ca 20hk/50nm.https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231295/231295-b8d6965c8c70a616ae446132c0493172.jpg

Hur har ni gjort med era mopar pcm enheter? Och vad kan jag göra utöver optimering på en sådan motor. (sitter hellcat avgasrör på)   skulle jag satsat på en v8 direkt kanske...

En enkel fråga bara: Varför köpte du inte en V8:a från början?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Cuefa Kungen av dagspendlande.
20 september · 2 824 Inlägg

Bara o skaffa kompressor...
Bygg en sleeper wink

Senast redigerat av Cuefa (20 september )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Janneutanb
20 september · 7 162 Inlägg

Reguz skrev:
Va lite inne på någon typ av handheld tuner och en ny pcm box från usa men då hamnar man på runt 10-15k.
Känns ju bättre att lägga dom på nästa bil då tråkigt nog.   Men visst är det en populär bil i usa? Har ju lite bekanta där man kanske kunde fått en enhet skickad till sig om de är lätt å få tag på

Dom finns verkligen överallt här borta.
Ser nog minst 10st om dagen när jag är ute.

Nackdelen är att du knappt kommer märka någon skillnad på lägre varv dessutom.
Jag kikade lite snabbt på dynopapper från olika företag och i bästa fall har du 20 mer hästar på högsta varven, I övrigt är det mycket mindre.
20hk är inte ens 10% mer effekt.

Jag tror att du kommer bli besviken efter att ha lagt ut närmare 10,000kr för den oerhört lilla effektökningen.
Möjligtvis om du kör utan kattar och värre kammar men då börjar vi prata andra pengar också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang