Supra MK3 goes 2JZ + Helrenovering - första projektbilen

Saker spårade ur, bilen skulle bara rostlagas, byggas ihop och få en ny motor utan vevlagerras samt lackas. Nu står det en 2JZ-GTE i motorrummet, en BMW-låda, SFRO-besiktning planerat och MaxxECU skall in. Inte en meter körd och bilen gås igenom för fullt för att kunna rulla någon gång. Inget stressprojekt direkt, men sakerna faller sakta men säkert på plats. Min absolut första projektbil, tanken var att lägga den tid som behövdes på att få bilen i körbart skick och uppgradera det som är slitet eller trasigt. Den köptes komplett men i delar med vevlagerras och tanken är att göra massor med bilen löpande. Det ska trimmas, ljud ska byggas, den ska lackas och jag gillar att försöka göra det mesta själv.
  • 53 Följare
  • 25 865 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 oktober
dFagnell
25 september · 108 Inlägg
#101

M-Thooor skrev:
Läser också varje uppdatering! Lär nog bli betydligt bättre bromsar med de stora skivorna m.m, måste uppgradera mina med framöver smile

Originaldiffen hänger med hyffsat men jag har kört sönder 2 diffar nu med 640whp 830wNm 😅 kronhjulet pajar i dem.

Ajajaj, ja, jag får nog ta och uppgradera de interna delarna i diffen då jag väl fått snurr på bilen. Har ett minne att jag hittat det förr. Det är alldeles för många saker att kasta pengar på i ett sånt här bygge och planera slantarna är ju som trist, synd att man inte har nog mycket att kasta på allt man pekar på och vill ha!

Detta bromsrecept är bra, Mercedes ML500 skivor som är 345mm plus 345mm ok från MB W220 S600, detta ska vara näst intill bolt-on så när som på en spacerbricka som behövs och centreringsringar till skivorna.

Styrningsbygget kommer nog bli fiffigt då det väl är på plats, får se om jag klickar beställ på allt som behövs denna månad eller om jag avvaktar lite.

M-Thooor
25 september · 337 Inlägg
#102

dFagnell skrev:

M-Thooor skrev:
Läser också varje uppdatering! Lär nog bli betydligt bättre bromsar med de stora skivorna m.m, måste uppgradera mina med framöver smile

Originaldiffen hänger med hyffsat men jag har kört sönder 2 diffar nu med 640whp 830wNm 😅 kronhjulet pajar i dem.

Ajajaj, ja, jag får nog ta och uppgradera de interna delarna i diffen då jag väl fått snurr på bilen. Har ett minne att jag hittat det förr. Det är alldeles för många saker att kasta pengar på i ett sånt här bygge och planera slantarna är ju som trist, synd att man inte har nog mycket att kasta på allt man pekar på och vill ha!

Detta bromsrecept är bra, Mercedes ML500 skivor som är 345mm plus 345mm ok från MB W220 S600, detta ska vara näst intill bolt-on så när som på en spacerbricka som behövs och centreringsringar till skivorna.

Styrningsbygget kommer nog bli fiffigt då det väl är på plats, får se om jag klickar beställ på allt som behövs denna månad eller om jag avvaktar lite.

Ja haha kanske är lika bra, jag tänkte försöka mig på det i vinter! Driftmotion har ett färdigt kitt: https://www.driftmotion.com/DM-MK3-29-S … dm3462.htm
Det sitter en "crush washer" (vet inte vad det kallas på svenska) till pinjongen som jag misstänker flexar vid mycket effekt, i kittet finns det som alternativ att köpa en solid bricka istället som håller emot bättre.

Håller med, allt kostar alldeles för mycket! 😂

Låter som en grym uppgradering, kanske jag ska kika på med smile Ska du bygga för att få mer styrvinkel då också? Den är ju kass original.

Volvo965
26 september · 431 Inlägg
#103

Följer detta projektet men är dålig på att kommentera! Ser bra ut! Spännande att följa! :-)

dFagnell
27 september · 108 Inlägg
#104

Kul med lite aktivitet, det gör det enormt mycket roligare att uppdatera tråden.

dFagnell
30 september · 108 Inlägg
#105

Nu är kardantunneln nästan helt färdigsvetsad, uppskattar det till en eftermiddags arbete som återstår. Sen ska svetsarna slipas till litegrann, underredsmassa och rostskydd skall dit.

Garage grannen som lackerar hade visst bra rostskyddsmedel för detta, så så fort detta är klart så ska jag fixa rostskyddet och sen montera tillbaka inredningen.

Förhoppningsvis lyckas jag nog bygga någon form av konsol till växelspaken nu då jag väl har en riktig gassvets lånad av Mr ADHD Garage (Johan).

Innan jag hissar ned motorn ska hylsan till urtrampningslagret kortas ytterligare 5-7mm för att kopplingen ska få rätt spel mot solfjädern, borde gå rätt fort.

Hade även ett par bromsar på G trodde jag, det visade sig att det hela med största sannolikhet var en bedragare som försökte lura mig, så jakten på bromsok fortsätter.

dFagnell
1 oktober · 108 Inlägg
#106

Helsvetsade tunneln, blev inte vackert men tur att det ska dit med en golvmatta och underredsmassa. Har lyst genom allt och ser inte längre några ljusstrimmor, så motorn hängdes ned för att bli redo för kardanbygget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-2d8af80e794460fcc3729000f1ff8cde.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-5784276e7c5007ff21c81f9ebaeb3ada.jpg

dFagnell
2 oktober · 108 Inlägg
#107

Spakstället ska byggas på plats härnäst, därefter rostskydda det svetsade området och få dit ny rostskyddsmassa. Därefter känner jag mig rätt nöjd då den värsta delen av transmissionen är på plats. Kommer eventuellt shimsa ned lådan litegrann med brickor mellan växellådsbalk och kaross för att få en snällare vinkel mot diffen. Av någon anledning känns det som att utgående axel ur lådan är lite högre än original.

Sen har jag en liten del av en balk som måste rostlagas, men där har jag en bockad plåt som skall svetsas in, så det blir ingen jätteoperation. Men det är lika bra att passa på nu då den bättre svetsen står här.

Jag upptäckte att den kardan jag har hade 14mm bulthål och att medbringaren på lådan har 12mm hål. Min nya fräscha hardy lånade jag ut till en kompis driftingbil då den var i behov av byte så en ny måste beställas.

Jag ser fram emot nyår då jag förhoppningsvis ligger i ett annat läge jobbmässigt. Då kommer en större beställning läggas, har varit dålig att kasta pengar på bilen på sistone då börsen har varit roligare att lägga pengar på just nu.

Pratade även med garagegrannen om han kan ta och blåsa på ett varv slipgrund på bilen sen och det skulle inte vara några större eller dyra bekymmer att lösa.

Saker som återstår att köpas:
Kabelhärva 2JZ
MaxxECU styrbox
Lambda
AN-kopplingar
Bränsletank + tankband
Karosserilister (höger dörr, samt samtliga främre lister från framskärmar och framåt)
Soppapump och bränslefilter
Styrväxel samt specialtillverkade P-ändar
Bromsok fram
Bromsok bak
Skivor bak
Bussningar framvagn

Billiga todo-listan:
Renovera framvagn, måla om
Montera instrumentbräda, matta och inredning

Senast redigerat av dFagnell (2 oktober )

IFakiezZ
2 oktober · 406 Inlägg
#108

klar till sommaren?

dFagnell
2 oktober · 108 Inlägg
#109

ifakiezz skrev:
klar till sommaren?

Det hänger lite på min arbetssituation, men som det ser ut så borde det inte vara omöjligt. Såvida jag får tag på alla saker jag letar, tank osv så borde det gå bra. Den borde vara startad och provkörd till sommaren som absolut minimum. Nu har jag lagt en del tid på den på sistone och förväntar mig också att det borde bli lite fler timmar i garaget över vintern.

Dock brukar jag lägga en herrejösses massa tid i Johans garage (ADHD Garage) på Youtube för att bygga bil för Elmia/sommarträffarna, så det blir nog några timmar där också i vinter.

Jag har lite planer på hur jag ska ro detta i land och SFRO besiktningen ska bokas in när jag fått till styrningens system. Detta ska inte vara något jättebekymmer dock, rattnav ska handlas och lite leder och så vidare. Det är däremot lite outforskad mark från min sida så jag hoppas att det faller väl ut i slutändan. Befintlig rattstång ska ut för att göra plats för den nya då jag hinner/orkar.

Nästa gång jag har ned lådan ska hylsan till urtampningslagret kortas av litegrann och en slavcylinder ska monteras. Därefter måste huvudcylindern för kopplingen bytas ut och rör/slang ska fixas däremellan.

Så nu är det massvis med småfix runtikring allt innan allt är klart och vi får se till att göra skillnad på SFRO-reggad och körklar.

pattern Snöräser
4 oktober · 43 Inlägg
#110

Läser varje uppdatering! Kul att det går framåt!

dFagnell
6 oktober · 108 Inlägg
#111

pattern skrev:
Läser varje uppdatering! Kul att det går framåt!

Kul att höra!

Fick en även en liten motivationsboost så jag beställde hem mer grejer idag också! https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-40c607cdab9f7e91d943ca729298d94f.jpg

Dessutom beställde jag en slavcylinder så snart kan jag anse att motor + låda är där för att stanna. Kommer behöva labba lite med huvudcylindern, i alla fall så på MK4 så brukar dessa behöva bytas ut men då slipper jag lyfta ut motorn för detta.

Snart dags att sanera motorutrymmet och jag väntar fortfarande på återkoppling gällande när jag kan lämna in bilen för att få kardanen fixad.

Jag känner mig redo att börja tacklas med el-delen sedan för det har jag åtminstone koll på. Måste även börja spana efter något grenrör till motorn för att ansluta turbon.

Ska ta mig något ryck senare i veckan och göra klart det sista kring växelspakens montage också så jag kan återmontera inredning och värmepaket osv.

Nu börjar det bli en hel del småsaker som tar upp en hel del tid, men det är bra. Det är ju mycket lättare att checka av sådana punkter.

Perny
6 oktober · 3 Inlägg
#112

Följer denna tråden slaviskt då jag själv försöker jobba upp motivation till att påbörja mitt lilla mk3 projekt 👌🏻

dFagnell
6 oktober · 108 Inlägg
#113

Perny skrev:
Följer denna tråden slaviskt då jag själv försöker jobba upp motivation till att påbörja mitt lilla mk3 projekt 👌🏻

Åhå! Kul att höra! Vad har du för planer på din bil? Jag har så mycket jag vill göra och är sämst på att säga nej till mig själv, så ge mig inga dumma idéer.

Nä, skämt åtsido. Kul med fler MK3or!

Perny
7 oktober · 3 Inlägg
#114

dFagnell skrev:

Perny skrev:
Följer denna tråden slaviskt då jag själv försöker jobba upp motivation till att påbörja mitt lilla mk3 projekt 👌🏻

Åhå! Kul att höra! Vad har du för planer på din bil? Jag har så mycket jag vill göra och är sämst på att säga nej till mig själv, så ge mig inga dumma idéer.

Nä, skämt åtsido. Kul med fler MK3or!

Oj, jag ska riva ner allt i hjulupphängning och lämna iväg på blästring sen ska jag lacka de. Försöker fundera ut nån typ av vagga eller nått så jag kan få upp karossen lite och ta den till jobbet men ändå kunna lacka undertill.
Ska lackas om överallt.
Få tag i lite små saknade inredningsdetaljer mm och sen så behöver jag ju en motor 😅

Meeen den är köpt som mitt lilla projekt så har ingen brådska så sett 😊

dFagnell
7 oktober · 108 Inlägg
#115

Perny skrev:

dFagnell skrev:

Perny skrev:
Följer denna tråden slaviskt då jag själv försöker jobba upp motivation till att påbörja mitt lilla mk3 projekt 👌🏻

Åhå! Kul att höra! Vad har du för planer på din bil? Jag har så mycket jag vill göra och är sämst på att säga nej till mig själv, så ge mig inga dumma idéer.

Nä, skämt åtsido. Kul med fler MK3or!

Oj, jag ska riva ner allt i hjulupphängning och lämna iväg på blästring sen ska jag lacka de. Försöker fundera ut nån typ av vagga eller nått så jag kan få upp karossen lite och ta den till jobbet men ändå kunna lacka undertill.
Ska lackas om överallt.
Få tag i lite små saknade inredningsdetaljer mm och sen så behöver jag ju en motor 😅

Meeen den är köpt som mitt lilla projekt så har ingen brådska så sett 😊

Kör bara kör!


Blev ett ryck idag, kapade tunneln rak och fin så den avslutas med en bra vinkel. Byggde en växelspakskonsol och kortade länkaget ytterligare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-b1462880b771a8597fb2d6b6c166ef83.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-167291bd90a4ce021956b6644f7a1547.jpg


Sen blev det rostskyddat och primat
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-3ff2703903a3612a43569d2b2834b706.jpg

Nu ska jag fortsätta och sen städa ihop efter dagens pill.

dFagnell
8 oktober · 108 Inlägg
#116

Händer ännu mer grejer nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-488ef117010939412033016126a7ba1c.jpg

Caddade upp ett snabbt länkage för att testa och skickade filerna till farsan som har sin 3D-printer redo. Det var för mycket spel i det temporära länkaget jag byggde av vantskruven så jag får i alla växlar förutom backen. Förhoppningsvis behöver jag inte ändra något utan det är nog glappet som stjäl en för stor vinkel för att backen ska gå i.

Ska testa en ny design av länkaget och därefter kommer jag få hemskickad ett länkage i titan samt nya bronsbussningar till växelföraren och spaken för minimalt spel.

Ska även bocka till någon plåt som täcker för gamla växelspakshålet och lite annat diverse småpill.

Ska slita ut motor och låda förhoppningsvis i eftermiddag för att rostskydda underredet, eller så börjar jag pilla tillbaka lite inredning och städar i bilen. Ska ta med lite kartonger till garaget och samla alla delar i kartonger så jag kommer åt reservhjulsbaljan sen.

dFagnell
9 oktober · 108 Inlägg
#117

Idag kom reläboxen, kopplingsjusteringen och slavcylindern. Så jag byggde om spakstället litegrann och kan nu få in samtliga växlar, slet ut motor och låda därefter samt monterade slavcylinder och kopplingsjusteringsskruven. Rätt fiffig grej, ställde in ett spel på 2mm och monterade därefter slavcylindern och startmotorn.

Dags att sova men jag kastar in lite bilder nedan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-d0a8d979d71c77f4184e9f6d96d2fafa.jpg


Jäkligt fint att kunna ställa in spelet utifrån för att slippa riva ner grejer och härja med hylsan. Detta gjorde även att jag slapp korta av den mer för att köra på de högre nockarna på hylsan. Helt klart värd sina 295:- eller vad det nu var. Enkel montering också!

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-d115d371ad301d2a5dc6853f8ac6b5f8.jpg

Slavcylinder på plats. Blev BMW (OEM Nummer: 21521159045)
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-4f320d0ff2730b7754a633023ad1c236.jpg

Luddig bild, men där trillade även startmotorn på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-132001df6733e66db76391c015606bc6.jpg

dFagnell
9 oktober · 108 Inlägg
#118

Blev en hel del gjort idag efter jobbet. Städade golvet, alubutylmattor på golv och tunnel och sen skummatta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-d1ff0f4196a03bcdfb619cd8adafbe12.jpg

Mer dämpning
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-19f10a8a857700031812cee4a29f18a7.jpg

Ännu mer!
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-88f763deec6e54f387088d85b8711a9f.jpg

Värmepaket på plats, och @Rovers klagomål om olackat under brädan åtgärdades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-868786bac47759f9fc3a06c7212260cf.jpg

Ännu mer färg som inte kommer se dagens ljus
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-b871f1a45ba7fb784d4fbcdfa1ed3e62.jpg

Anpassade gjutpluggen för mittkonsolen för att få plats med spakstället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-7317f1ee4ce0ae2993421137ab75130e.jpg

En stol hittade också in!
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-e652387e4973a52f52c9495832742d69.jpg


Blev även att fixa spakställets hållare som byggts om lite och lackats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/214/213660/213660-6d477576d37026c9b568b1dee67fafe2.jpg

Dessutom så är tunneln primad, motorutrymmet tvättat lite lätt, hål för baklisterna upptagna igen efter att jag svetsat igen dessa då jag rostlagade alla hål.

Lite drygt fyra timmars pill och bilen börjar likna en bil igen.

M-Thooor
9 oktober · 337 Inlägg
#119

Grymt! Går duktigt snabbt framåt. Ska bli kul att se slutresultatet inne i bilen 😁👍

dFagnell
9 oktober · 108 Inlägg
#120

M-Thooor skrev:
Grymt! Går duktigt snabbt framåt. Ska bli kul att se slutresultatet inne i bilen 😁👍

Det går i vågor! Måste handla styrväxel och rattaxel. Men kan ju kasta in rattaxeln innan iallafall. Lär handla då lönen trillar in.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang