Tips till delar att byta? BMW f11

bmwbmwhoy
10 oktober 2020 · 18 Inlägg

Hej!
Jag har för närvarande min BMW 520i med manuell låda inne på verkstan då kamkedjan börja rassla lätt. Verkstaden jag har är väldigt bra och jag sa åt dem att byta de delar som möjligtvis skulle behövas. Allt kring kamkedjan osv bytts såklart.

Jag har läst lite om att det kan behöva bytas vattenpump men enligt mekanikern verkar detta inte vara fallet.

Har dock några frågor.


1: Finns det några delar ni skulle rekommendera byta medans motorn ändå är lyft ur själva bilen? Eller är det bara onödigt att tänka på sånt?

Packningen till oljetråget nertill byttes med p.g.a att BMW i Uppsala lyckats dra sönder denna vid en storserivce och bara tätat där, ej bytt.

2: När jag googlat runt lite så jag har bara hittat att det i princip bara är kamkedjan som är den "dyra" kostanden" men som sagt, tänkte nu medans motorn är urplockad så blir inte mekanikertimmarna så många!

3: Behöver man byta växellådsolja? Kan man göra typ lika lätt som att byta vanliga oljan?

Edit: Kan tillägga att bilen gått 18000 mil och jag tänkte behålla den iaf cirka 5000 mil till. Alltid servad hos Aukt. verkstad.


Tack på förhand!

Senast redigerat av bmwbmwhoy (10 oktober 2020)

xXSammy
10 oktober 2020 · 6 571 Inlägg

don't fix it, if it works.

skulle inte byta mer än koppling och kanske svänghjul, ifall det är dubbelmasse som aldrig bytts innan.
Och packningar då till komponenter som lossats, även om litteraturen kan föreslå att den återanvänds

De/Dem
bmwbmwhoy
10 oktober 2020 · 18 Inlägg

xXSammy skrev:
don't fix it, if it works.

skulle inte byta mer än koppling och kanske svänghjul, ifall det är dubbelmasse som aldrig bytts innan.
Och packningar då till komponenter som lossats, även om litteraturen kan föreslå att den återanvänds

Hur mycket jobb är det att byta koppling om man redan monterat ur hela motorn etc?


Brukar också tänka att man inte ska laga något som är trasigt men tänkte passa på nu då mycket av arbetet med att plocka ur motorn etc är gjort!

xXSammy
11 oktober 2020 · 6 571 Inlägg

Att byta koppling och svänghjul med motorn urplockad är typ 10min arbete, utan stress.

De/Dem
bmwbmwhoy
11 oktober 2020 · 18 Inlägg

xXSammy skrev:
Att byta koppling och svänghjul med motorn urplockad är typ 10min arbete, utan stress.

Aha, men själva svänghulet och kopplingen kostar en del va? Bara snabbgooglat lite!

amazinjoey
11 oktober 2020 · 1 139 Inlägg

Å så uttrampslagret, Slavcylindern

bmwbmwhoy
11 oktober 2020 · 18 Inlägg

amazinjoey skrev:
Å så uttrampslagret, Slavcylindern

Tackar!

Är det såna delar som brukar behöva bytas, eller lika bra att byta?

Kollade med en polare som har en firma och han sa att svänghjul och koppling kostade cirka 15k... inte jättesugen på att lägga ut det om man inte behöver. Men kanske värt att be mekanikern på verkstaden kolla hur skicket är på dem.

slavcylindern verkar ju vara mycket billigare, men antar att man likagärna ska byta allt ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang