2186
Sök

Försäkring vid Modifierat avgasystem

1 Inlägg
14 oktober 2020
Trådstartare
Tjena! Efter många om och men har jag kommit fram till att införskaffa en Audi r8 som sommarbil. Är främst faceliften jag är ute efter, alltså 2019 +. Sorgliga med faciliteten är ju dock att den kommer med Partikelfilter OPF/GPF som helt dödar ljudet av den ljuvliga V10:an, vilket är därför jag vill ha den. Går ju självklart att köra utan det men undrar då hur försäkringen gäller om någon har erfarenhet av det. Tex om man är med i skada så upptäcker bolaget att bilen har modifierat avgassystem, gäller inte försäkringen då? Kan det bli minskad ersättning? Kollar ens bolaget efter sånt?

Tack på förhand

689 Inlägg
14 oktober 2020
Är nog bäst att du hör med ditt tänkta försäkringsbolag om den frågan. De flesta har lite olika villkor.

22 Inlägg
14 oktober 2020
Försäkringsbolaget kommer inte klaga för det - dock så kommer dom inte stå för kostnaden av ditt avgasystem om bilen blir totalt krockad/stulen etc.

Hamnar du i en olycka med en bil så kommer dock trafikförsäkringen betala ut - inklusive ditt avgasystem.

Har du ECU trimmat billen eller dylikt så kan dom neka 20-100% ersättning då bilen avviker från orginal / det som finns registrerat på bilen.
Senast redigerat av Fadel (14 oktober 2020)

6 217 Inlägg
14 oktober 2020
Försäkringsbolaget kan inte neka utbetalning eftersom ett modifierat avgassystem inte orsakade olyckan.

Sök