Rostreparation Yaris 2007

DennisCA
29 oktober 2020 · 247 Inlägg

Ännu en tråd bland många om detta ämne... Har en Yaris turbodiesel som varit med om mycket men det värsta är väl rostangreppet under förardörren.

Så jag funderar hur jag ska gå till väga med reparationen. Jag undrar om det ens är möjligt nu för jag har inte rum att köra in bilen i garaget (det är full med maskiner och verktyg) utan har bara biltak. Så jag måste vara utomhus.

Såhär har jag tänkt gå tillväga. Kommentera gärna om jag klantar till det i något skede...

1. Jag tänkte jag börjar med att sandblästra bort rosten. Kanske jag penslar på med fosforsyra också för att få bort all rost.

2. Måla på plåten med epoxigrundfärg, låt härda (med hjälp av IR värmare förmodligen), slipa lätt.

3. Spackla med epoxispackel om det behövs, låt härda, slipa till ca 600 kornighet.

4. Måla? Färgen är en metallic blå-grå som jag redan har en burk av, den är 1k. Men kan den målas direkt på efter spacklet eller bör det vara nån sorts mellanlager?

5. Sen lackar jag med nån form av 2k klarlack tänkte jag.

Jag har epoxifärg från förr som jag använde till att grundmåla en fräsmaskin, denna sort, tror ni den lämpar sig för detta?
https://www.teknos.com/sv-SE/produkter/ … st-hs-150/

Är det någon som provat Mastons TWO 2k sprayfärger på burk? Dom har både primer och klarlack. Jag tycker det ser intressant ut så slipper man kladda med 2k färger och köpa stora mängder färg då man bara behöver fixa ett litet område. Jag skulle klara mig med en sprayburk av varje, jag är mera intresserad av ett resultat som håller än att få det kosmetiskt perfekt så sprayburksfinish är Ok bara det håller.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 oktober 2020 · 14 039 Inlägg

DennisCA skrev:
Ännu en tråd bland många om detta ämne... Har en Yaris turbodiesel som varit med om mycket men det värsta är väl rostangreppet under förardörren.

Så jag funderar hur jag ska gå till väga med reparationen. Jag undrar om det ens är möjligt nu för jag har inte rum att köra in bilen i garaget (det är full med maskiner och verktyg) utan har bara biltak. Så jag måste vara utomhus.

Såhär har jag tänkt gå tillväga. Kommentera gärna om jag klantar till det i något skede...

1. Jag tänkte jag börjar med att sandblästra bort rosten. Kanske jag penslar på med fosforsyra också för att få bort all rost.

2. Måla på plåten med epoxigrundfärg, låt härda (med hjälp av IR värmare förmodligen), slipa lätt.

3. Spackla med epoxispackel om det behövs, låt härda, slipa till ca 600 kornighet.

4. Måla? Färgen är en metallic blå-grå som jag redan har en burk av, den är 1k. Men kan den målas direkt på efter spacklet eller bör det vara nån sorts mellanlager?

5. Sen lackar jag med nån form av 2k klarlack tänkte jag.

Jag har epoxifärg från förr som jag använde till att grundmåla en fräsmaskin, denna sort, tror ni den lämpar sig för detta?
https://www.teknos.com/sv-SE/produkter/ … st-hs-150/

Är det någon som provat Mastons TWO 2k sprayfärger på burk? Dom har både primer och klarlack. Jag tycker det ser intressant ut så slipper man kladda med 2k färger och köpa stora mängder färg då man bara behöver fixa ett litet område. Jag skulle klara mig med en sprayburk av varje, jag är mera intresserad av ett resultat som håller än att få det kosmetiskt perfekt så sprayburksfinish är Ok bara det håller.

Tänkte du blästra ute under biltaket som jag förmodar är en carport?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

#4 brukar jag lägga på hagmans grundfärg.
Annars så ser det väl bra ut..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
29 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

Sånt går säkert bra att göra utomhus, om det är sommar och varmt och torrt. Men i Finland i november? Det låter inte som någon hit.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
29 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Öh, finland?
Det missade jag fullkomligt, för jag är ingen d"ä"ckare som kollar på signaturen..tongue

Senast redigerat av axxet (29 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
DennisCA
29 oktober 2020 · 247 Inlägg

Nä jag var lite oroad över detta med nordiskt klimat och november vädret... Kan ju hända jag måste vänta tills sommaren isåfall, men rostangreppet blir ju bara värre med tiden.

Jo jag tänkte blästra utomhus oavsett, kanske inte under biltaket nödvändigtvis, har en såndär blästerpistol som man kan punktblästra med.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
jaka54
29 oktober 2020 · 5 716 Inlägg

Hej!
Har du bilder på rostangreppet? Är det stort hål så glöm allt vad punktblästerheter,de är helt värdelösa enligt mig. Ska du blästra bort rost så måste du ha en friblåsande bläster och då kan jag lova att det dammar!
Sen måste du naturligtvis svetsa om det är ny plåt som ska dit.
Men att hålla på och lacka nu i slutet av Oktober början av November  tycker jag du ska strunta i då färg vill ha omkring 20graders celsius för att torka.

Senast redigerat av jaka54 (29 oktober 2020)

DennisCA
30 oktober 2020 · 247 Inlägg

Det är inga hål ännu. Jag funderar vad jag ska göra för att hålla det i skick tills sommaren då. Linolja kanske, för det sugs in i rosten och förhindrar det blir värre.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Jag hade sprutat med zinkfärg tills jag kunde åtgärda det..
Men FÖRST tagit bort all lös rost med en stålborste..

Senast redigerat av axxet (30 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
EmsAnders
30 oktober 2020 · 151 Inlägg

Köp rostätare och pensla på efter du rengjort med roterande stålborste, lägg på grund och en topplack, så håller det sig kanske över vintern.

torsen
30 oktober 2020 · 7 231 Inlägg

DennisCA skrev:
Har en Yaris turbodiesel som varit med om mycket men det värsta är väl rostangreppet under förardörren.

Menar du på undersidan av dörren?
Eller menar du sidobalken/"tröskeln" under dörren?

Det senare, om plåten är tunn, kan rendera en "tvåa" vid besiktningen.
Rostig dörr kanske inte ens blir en "bra att veta".

Blästring avråder jag från på det bestämdaste.
Blästersanden tar mera på den friska plåten än på den oxiderade.
Resultatet kan bli att du får hål.

Blästra kan man göra på ramar med minst 4 mm materialtjocklek.
T ex Land Rover-, Geländewagen- och Suzukiramar.
INTE Jeep- eller Citroenramar.

DennisCA
30 oktober 2020 · 247 Inlägg

Hmm jag har blästrat många grejer som inte är bilar i blästerskåp, tycker inte det nöter något på metallen. Kör jag på grejer där jag inte vill att dimensionerna ska ändras. Kanske du har grovare grejer än jag (glaskulor och aluminumsilikat).
P.s. grader och vassa kanter nöts dock bort bra.

Jag tror rostangreppet måste vara ganska framskridet isåfall, och då kanske det är bäst man svetsar litet. Är mest van med TIG och pinne men skaffade en migsvets förra veckan också fast ingen gas ännu.

Det är som du säger på tröskeln under dörren.

Senast redigerat av DennisCA (30 oktober 2020)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Utmarks-Loke
30 oktober 2020 · 5 833 Inlägg

torsen skrev:
Blästra kan man göra på ramar med minst 4 mm materialtjocklek.
T ex Land Rover-, Geländewagen- och Suzukiramar.
INTE Jeep- eller Citroenramar.

Finns väl ingen bil som har 4mm godstjocklek i ramen? Kanske på en lastbil, eller en stridsvagn. Definitivt inte på en suzuki.

torsen
30 oktober 2020 · 7 231 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

torsen skrev:
Blästra kan man göra på ramar med minst 4 mm materialtjocklek.
T ex Land Rover-, Geländewagen- och Suzukiramar.
INTE Jeep- eller Citroenramar.

Finns väl ingen bil som har 4mm godstjocklek i ramen? Kanske på en lastbil, eller en stridsvagn. Definitivt inte på en suzuki.

Kanske inte 4 mm, jag har inte mätt, men jag prutar inte på 3 mm.
Har ägt 4 "småsukkor", f n en Jimny, och jag kan försäkra att det är tjockt material att borra igenom när man ska montera hasplåtar under.
Så tjockt material att det går utmärkt att gänga hålen och använda maskingängade skruvar.

Min uppfattning och erfarenhet.

DennisCA
9 november 2020 · 247 Inlägg

I helgen var det bra väder 10+ och sol. Först tvättade jag bilen som bara den i flera omgångar, polerade och vaxade den, det har jag slarvat med ganska länge.

Efteråt blästrade rosten vid tröskeln och målade med kallgalv från biltema och sen klarlack också över det. Jag tog även och gick runt bilen med zinkspray i en kopp och en tandpetare och duttade på alla små märken jag hittat från stenskott. Bilen ser inte direkt ny ut, för många ärr för det men den ser mycket bättre ut, så bra har den inte sett ut på länge...

Hoppas jag ska tid i sommar att ge den en ordentligare genomgång, har många andra projekt på gång.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
torsen
9 november 2020 · 7 231 Inlägg

DennisCA skrev:
I helgen var det bra väder 10+ och sol. Först tvättade jag bilen som bara den i flera omgångar, polerade och vaxade den, det har jag slarvat med ganska länge.

Efteråt blästrade rosten vid tröskeln och målade med kallgalv från biltema och sen klarlack också över det. Jag tog även och gick runt bilen med zinkspray i en kopp och en tandpetare och duttade på alla små märken jag hittat från stenskott. Bilen ser inte direkt ny ut, för många ärr för det men den ser mycket bättre ut, så bra har den inte sett ut på länge...

Hoppas jag ska tid i sommar att ge den en ordentligare genomgång, har många andra projekt på gång.

Bra gjort. Nu kommer den nog att "stå sig" till våren och behagligare temperatur för "finliret".

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang