Någon som kan ljud i e39?

Malte74
15 november 2020 · 24 Inlägg

Hej alla!
Har en BMW e39 2001 som ljudet ska uppgraderas i. Huvudenhet och bas kommer senare så tänkte börja med att uppgradera högtalarna i framdörrarna (5,25” och diskant). Har ett Infinity Kappa 50.7cs som jag ska använda men har ett par frågor.
Behöver jag ta bort dörrsidan för bytet eller går gallret framför högtalaren peta bort utifrån?
Hur filtreras det mellan bas och diskant original? Får de filtrerad signal eller måste jag böka med de medföljande delningsfiltren (de ska användas när HU byts och hamna bakom i mittkonsolen men kan de funka hjälpligt utan så länge så är det ett plus)?
Hur tar man lättast bort huvudenheten?
Tack på förhand.

ricebridge
19 november 2020 · 51 Inlägg

Ja, jag vill inte komma med dåliga nyheter, men E39:ans stereo är en ren bedrövelse...
Den del som sitter inne i kupén är bara en styrenhet. Resten har de lyckats knöka ner i bagaget till vänster bakom en vägg, och där finns följaktligen också alla anslutningar till bilens högtalare. Dessutom är mojängen inne i kupén bredare än normala bilstereor, så det blir ett gripande HÖL där om man byter (finns dock täckplattor, men ändå, GRRRRR).
Så först och främst måste du antingen lirka fram högtalarkablarna eller dra nya egna.
Jag är inte 100 på om delningsfiltren sitter ”lokalt” vid högtalarna eller om de också finns i burkarna därbak — men det ser du på hur många högtalarkablar som kommer ut där. Att köra utan delningsfilter går (men låter piss) i bas-och mellanregisterhögtalare, men man ska för död och pina inte köra diskanterna som sitter högre upp utan delningsfilter, då blåser man pappen ur dem.
Jag skulle starkt, mycket starkt, rekommendera dig att offra en helg och göra allt i ett svep — och då byta ut rubbet (diskanterna kan du iofs ha kvar, bara du har delningsfiltren på plats) inklusive att dra egna kablar. Det låter som slöseri, men kommer att bespara dig väldigt många fula ord och farligt höga blodtrycksnivåer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang