En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...
  • 844 Följare
  • 681 301 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 november
MeatWeed
3 juli · 7 Inlägg
#1301

Galet fränt hoppas du får till det som du vill


Berglund_89 skrev:
Kanske står tidigare i tråden, men hur många HK / NM ligger maskineriet på? Galet är det iaf lol

Kolla första posten i tråden wink

MaskinarN
27 september · 415 Inlägg
#1302

Det här var när jag monterade ihop den innan förra testkörningen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a31b1fb8afc849bc16563f1ef9f88570.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-aff8f2fd93ce9f478dd77b09310f4b8a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ccf547b34eedca113a361862c629e8c8.jpg
Köpte även en ny servopump för den gamla har en rutten bottenplatta vilket gör att rotorn i motorn tar i huset och leder till kortslutning tongue Ska försöka svarva ett nytt sånt lock och använda den som primerpump till oljan, men till servot har jag en fräsch nu iaf smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0e2e06b62eac1147b753be48bd2d1b2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-616efc3d6cd0ce6231aa8d555230ab89.jpg
Och så blev det provkörningen som jag lade upp sist
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-00780f9549efeb42f0d6dd6064b0de03.jpg
Växeln kräkte dock olja överallt och det visade sig varför när jag rev igen roll
Hade inte tänkt på att bara halva pinnen gick fritt, så den blev ihoptryckt när jag skruvade dit adapterplattan, rejält hål i den också, men blev ändå en springa som oljan läckte ut ur.
Slipade till pinnen lite så den skulle sluta tätt igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-88d1153b90c9787add5f69ff5a1129d8.jpg
Börjar se använd ut big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-573c7645e3dd7b809fb0a82bd4e560db.jpg

MaskinarN
27 september · 415 Inlägg
#1303

Gjorde ett försök att modifiera regulatorn och slippa pulseringen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f7d11eb690f412086c453b94b0770c28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ea6991465725661f1a04f14728f802a6.jpg
Fjädern spänns upp till kanske 70-80% vilket gör att gaspådraget inte kan öka mer än pedalen rör sig. I orginalutförande kan motorn i princip ge full gas även om man inte rör pedalen, om varvtalet sjunker under tomgångsvarv.
Om man gasar mer än förspänningen (70% gas, 1400-1600 varv) börjar regulatorn fungera som vanligt, alltså finns varvstoppet kvar, vilket var ett krav. Jag kan eventuellt öka förspänningen sen om det verkar fungera bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-123bbb0d88054a8569a8393084f9626d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4b09a339cba4669653f295b148547032.jpg
Och det fungerade faktiskt rätt bra. Den svarar betydligt lugnare på gaspådrag nu. En nackdel är att tomgången är borta, och det funkade inte riktigt att ställa en fast tomgång på pedalen, den ökar eller minskar i varv långsamt oavsett inställning. Så det skulle behövas en tomgångsfjäder som kan reglera det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b12a9fab815ff6ab1e14753999773dc3.jpg
Köpte även luftfilter till den, 3,5" big_smile Tänkte det var bäst innan jag suger in ett spännband i den här motorn också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f3a6f22a5ba92e075d329d271a28c9ce.jpg
Sen blev det början till en oljetank, 3 mm stålplåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-fe0fd9eeb4ee58c06b900be17d945c4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9ca10b5bd948a7421a6b9d75f885210a.jpg
Fick hamna precis framför kylaren. Jag har tidigare haft fungeringar på att använda ramen som oljetank, men då hamnar ytan lägre än inloppet i pumpen så det kändes lämpligare att göra såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0f532993f0aff40a9021a919f28cd074.jpg
Den sitter ganska högt så jag tänker mig att kylaren får luft underifrån ändå. Det är fritt lopp från frontens grill under tanken. Primerpumpen ska sitta i botten på tanken, så jag behöver svarva en adapter till den.
Med tiden kan det bli kylare i skuffen istället eftersom jag inte tror storleken räcker.
Utrymmet framför oljetanken ska dieseltanken ta upp, och den ska då bli så stor som möjligt tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-87d63479af646dd57d898f21a4b2af4b.jpg
Läcktestade och tätade med TIG:en.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d4f1a72f29d528ef65fe607234ca992f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-03ea3e8f37fe4c0392be6496c4db59b3.jpg
Blev även lite bafflar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0a3a73d75d6add42249442bed197be7b.jpg
Och började svarva nipplar, blir in och ut till oljepumpen, stort hål med adapter till primerpumpen och två små nipplar till läckledningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d4549f85df0bbe24a14ac8ee366563ec.jpg
Till expansionskärl och dieseltank tänkte jag använda aluminium istället, och kanske även oljetanken då jag inte blev helt nöjd med resultatet.
Och då måste jag ju lära mig TIG:a aluminium först, så jag har gjort lite försök på det, inte det lättaste kan jag meddela roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9ec200d5a788eb34c6a116c6131bd18f.jpg

MrCrankyface
27 september · 316 Inlägg
#1304

Känns som den vänstra kanske kan läcka lite. lol

Så otroligt bra kämpat med detta projekt!

Jag är inget proffs på TIG men om stål är känsligt så är aluminium myyycket värre.
Ytterst viktigt att slipa av oxidskiktet och använd gärna aceton på en trasa för att torka riktigt rent.
Passningen på bitarna som ska svetsas ihop är mycket viktigare än med stål, gärna kontakt mellan stycke längs hela sömmen.
Superviktigt att man låter "pölen" bli ren innan man börjar mata i 'filler'.
Så tänd TIGen och titta noggrant så att det smälta materialet blir nästan spegelblankt innan du faktiskt kör vidare.
Det är mycket lättare att se detta beteende om man provar på en bit plattstång först. smile
Fotpedal är nästan ett måste(enligt mig..) då man kontinuerligt behöver justera strömstyrkan, man kommer till en punkt där biten blir mättad med värme och då behöver man verkligen backa av på strömmen.
Testa även justera AC balansen ifall du har problem med att få en ren svets, ser ut som den högra inte riktigt rengjort ordentligt.

Senast redigerat av MrCrankyface (27 september )

vEight Baronen
27 september · 1 109 Inlägg
#1305

Håller med föregående talare. Sen ska man ha en rostfri stålborste att rugga av med precis innan och den får BARA användas till det för den blir kontaminerad om man använder den till något annat och det märks direkt 🙂

I brist på macka får man äta limpa.
MaskinarN
28 september · 415 Inlägg
#1306

MrCrankyface skrev:
Känns som den vänstra kanske kan läcka lite. lol

Så otroligt bra kämpat med detta projekt!

Jag är inget proffs på TIG men om stål är känsligt så är aluminium myyycket värre.
Ytterst viktigt att slipa av oxidskiktet och använd gärna aceton på en trasa för att torka riktigt rent.
Passningen på bitarna som ska svetsas ihop är mycket viktigare än med stål, gärna kontakt mellan stycke längs hela sömmen.
Superviktigt att man låter "pölen" bli ren innan man börjar mata i 'filler'.
Så tänd TIGen och titta noggrant så att det smälta materialet blir nästan spegelblankt innan du faktiskt kör vidare.
Det är mycket lättare att se detta beteende om man provar på en bit plattstång först. smile
Fotpedal är nästan ett måste(enligt mig..) då man kontinuerligt behöver justera strömstyrkan, man kommer till en punkt där biten blir mättad med värme och då behöver man verkligen backa av på strömmen.
Testa även justera AC balansen ifall du har problem med att få en ren svets, ser ut som den högra inte riktigt rengjort ordentligt.

vEight skrev:
Håller med föregående talare. Sen ska man ha en rostfri stålborste att rugga av med precis innan och den får BARA användas till det för den blir kontaminerad om man använder den till något annat och det märks direkt 🙂

Bra tips! Fotpedal har jag ingen dessvärre, men jag har helt klart märkt att det blir bråttom som faan när biten är varm lol
Ska se om jag kan fixa en sådan.

Hade en del problem med att det ville smälta under ytan innan den blev blank, kanske är rengöring/AC-balans som spökar där? Rinner iväg som en seg blobb..

Hade varit gött att kunna få ihop det hyfsat, snyggt med alu, och man slipper lacka cool

MrCrankyface
28 september · 316 Inlägg
#1307

Att det smälter "under ytan" är ett typiskt tecken på att du inte slipat bort oxidlagret.
Oxiden som automatiskt bildas på aluminium(reagerar på luft) smälter vid typ 2000c medans aluminiumet smälter redan vid 700c.
Därav effekten av smält aluminium som hålls ihop av skalet!
Jag var riktigt förvirrad av dessa fenomen när jag började ...  lol

Ska man vara riktigt pedant, vilket jag kan lova underlättar för dig sen när du ska svetsa ihop sakerna, så följ detta:

1. Avfetta/rengör med typ aceton och trasa.
2. Slipa av ytan med t.ex roterande rostfri stålborste.
3. Avfetta igen specifikt där du ska svetsa, man kan gnugga rätt ordentligt och fortfarande få bort skit..
4.Svetsa!

Gör du steg 2 innan steg 1 så kommer du bara trycka ner fett och smuts i aluminiumet, vilket blir nästintill omöjligt att bli av med sen.
Använder du inte en rostfri stålborste, eller använder en rostfri stålborste som du använt på andra material så får du samma problem = andra material och skräp nertryckt i aluminiumet.

AC balans är viktigt men har du inte gjort steg 1 och 2 så kommer ingen mängd AC balans hjälpa.

För mig som amatör... Kör jag utan pedal så kan jag bara köra VÄLDIGT korta bitar innan biten måste kylas ner igen vilket både sabbar arbetstempot(som om inte TIG är långsamt nog) och riskerar att skita ner biten.
Större bit = mer termisk massa = möjlighet att köra lite längre.
Men hade definitivt rekommenderat att införskaffa en pedal alternativt lära dig pulsa på avtryckaren, det blir lite som att springa ner för en väldigt brant nerförsbacke annars...

Senast redigerat av MrCrankyface (28 september )

MaskinarN
1 oktober · 415 Inlägg
#1308

Blev inbjuden till en liten träff med traktorer och tändkulemotorer ett par kilometer bort, så fixade så jag kunde dra den med traktorn big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f10569c0179240c19a5687b6049f75f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9297ff851c5d07d9b2d92a4825b0bcaf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b66f6fd3f16a57e57787857e5637f072.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5eddf92611d136e772449e8d1fdf6571.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d0f6932516fcc17d3822e5c41134c90b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-1096a7749243cdf2d8f612a946d99c18.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-aaa236bd9e054b75923bed1d3f9bd6e6.jpg
Fick ta stöd så långt fram som möjligt på rambalkarna. Den sitter skruvad på undersidan av framvagnsbalken och på de här stöttorna, så den går att ta bort om man behöver plocka framvagnen eller om man inte vill ha ett mordvapen i fronten tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6e25f095e83389d47ca0027e82338680.jpg
Fick ta upp hålet lite pga vinkeln, och det blev lite lite material kvar i "öglan" så får lägga till nåt där vid tillfälle. Men annars funkade det fint och jag kom till och från träffen utan problem smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a14b52aaae7ccc26cd10fa565b7a7172.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6340e820b078255e2d9fb77a4d830d0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5e4ff47b6993393d4e6e46719afcfdde.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c678037b78a27e4b81d322d5ade68607.jpg
Blev två uppstarter på plats, så nu tänkte jag riva och kolla så inget har lossnat. Om skruvarna som håller mässingsringen har lossnat tänkte jag popnita dit den istället med försänkta stålnitar.

Provade även svetsa en runda till, körde med rampning och pulsa knappen, det funkade bättre. Lade även plåten så den överlappade istället för att mötas jämnt, vilket gjorde det mycket lättare att få det att rinna ihop. Ska prova slipa kanten 45 grader nästa gång och se hur det går. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4bf7cb01ad96b833dcb47f56b8308049.jpg

MaskinarN
2 november · 415 Inlägg
#1309

Fick hjälp i garaget en runda, så de fick uppdraget att byta plats på grenrören (så de mynnar bakåt)
Det visade sig vara betydligt besvärligare på den här motorn, muttrarna på insidan går knappt att komma åt, och de gick tungt hela vägen ut. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-79901d1af1d240522293b32121c85880.jpg
Sen hade de slagit sig ganska ordentligt vid svetsning så de gick knappt att få av, det vänstra grenröret (som nu skulle på på högersidan) var så böjt så det skiljde mer än en håldiameter på hålbilden, så det behövde riktas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ab53c59829ff8a360dba86cac4b75df1.jpg
Spände upp det i fundamentet med traversen, men vågade inte dra ordentligt då jag inte vet hur mycket last jag lägger.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6bad8bae6bcc559d858a8f581a755b8c.jpg
Provade även med portapowern, men den var rent för klen roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-842011363411264b088503dd5225f210.jpg
Slutade med pallvågen istället så jag kunde se lasten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-29cf10ed4d3a9776984227ab5885a25c.jpg
Det funkade fint, var uppe och vände på 1850 kg, då gav det med sig tongue Blev till o med lite böjt på fel håll.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b94bad5dff8eaf1bd20683d2dd98a80c.jpg
Blev en liten bula, men den ger karaktär cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7efb86a497e41b5a6332e7247ed7b507.jpg
Och nu var det bara att smacka dit smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-2cca247580135ae7f6b0e6c7a3c56afd.jpg
Så nu är hornen på plats igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6dae33892efb172d20768d11334e6d27.jpg

MaskinarN
3 november · 415 Inlägg
#1310

Har även börjat sätta ihop kylningen igen..
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0f1b4ad016e5c3ed8863dd726d5fb878.jpg
Som såklart är i vägen för mina fina luftfilter tongue Så de skulle behöva flyttas ut lite. Har en liten fundering på att kombinera detta med spjäll så jag har något att döda motorn med, samt för att ryka lite svart cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e1b87311804405fc706985ee4211a1d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-1a99cf4b4f14cb982af7404ab8927ea0.jpg
Den nya printade kröken ser ut att funka fint smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-75e37fae7481df9ca654949f7a18f320.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a760a0fa08a11e2eec94e514e422df56.jpg
Sen var det dags för expansionskärl, stansade ut det i 3 mm aluminium.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a333522eeb2e9548369c0e3197b47821.jpg
Gick oväntat bra att svetsa får jag säga, blev betydligt lättare på en större grej jämfört med mina testkuber.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-204915f27bd3c50e1fb6744ebdf9e48c.jpg
Sen fixade Emil lite aluminium, tackar för det big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-692cacdbdfca3d419f7b218d3f8ada40.jpg
Svarvade ett par nipplar, 40 mm slang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-522c6febc53316d41c78ec44f04961f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-723b303430765ab3f2fa6a432e936529.jpg
Och svetsade dit, den här gången bråkade svetsen lite mer men det blev trots allt tätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3820f708b64b6ef56c76f54f381d41c1.jpg
Sen skulle den behöva sitta fast här nånstans.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4bf2cac3d234d2ad43fe392a9ff8979b.jpg
Finns inte så mycket att välja på vad gäller fästen i den här hörnan av motorn, så fick bli en specialare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0100d9c277b035c4991e9bb242fe61e9.jpg
Papp till testbit i stål..
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8abe9ef2c75fee6bd82b287ef5b7cb55.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-110e42a6990d9adb58b5dc572dd2b1c4.jpg
Sen fixa till lite i CAD..
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ab5bae63f2b9237623342d105260d8ca.jpg
Och stansa ut och bocka i aluminium smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8e92b711bbabcd4d74ac914017bbf22c.jpg
Fick fila till öronen lite och slipa ventilkåpan lite med höghastighetsfilen, sen satt den som en smäck.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9d537aeed6ca57847748667cdc59585a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-97805f262cd4a83100e5b4e88837c273.jpg
Sen var det bara att passa in tanken och markera..
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-79a61698a7b494bed40f5feb515aa5df.jpg
Sen in och svetsa och ut igen och montera tongue Den här gången jävlades svetsen nåt enormt, så det blev mest kladd. Kom till slut fram till att strömförsörjningen inte dög (10A enfas), så fick tag i en adapter från 3-fas till enfas så jag fick ut 16A istället. Blev något helt annat så sen försökte jag rädda kladdet genom att köra över allt igen, därav blev det såna mängder svets roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-dc66033427156768fe080fda69b32c5a.jpg
Sen printade jag ut ett nytt lock till motorn på första servopumpen, den ska få tjänstgöra som primerpump för oljan när jag får ihop oljetanken cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-50cf8273b946fb442cfeebc1b7b7a634.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7502f53211b7ee7eb9f71752214a357b.jpg

Nästa på listan blir oljetanken, väntar med locket på expansionskärlet tills jag har provstartat med vatten i. Vill se om det behövs nån baffel eller så i det för att eventuell luft inte ska blåsa rakt igenom.

zemet
15 november · 3 565 Inlägg
#1311

Grymt imponerande bygge:)

Hunted Jackass
16 november · 735 Inlägg
#1312

MaskinarN skrev:
Sen printade jag ut ett nytt lock till motorn på första servopumpen, den ska få tjänstgöra som primerpump för oljan när jag får ihop oljetanken cool

Det blir fel att säga att det är detaljerna som gör det på den här bilen men, kul att du lägger ner tid och omsorg på dessa också smile

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
MaskinarN
16 november · 415 Inlägg
#1313

zemet skrev:
Grymt imponerande bygge:)

Tackar smile

Hunted skrev:

MaskinarN skrev:
Sen printade jag ut ett nytt lock till motorn på första servopumpen, den ska få tjänstgöra som primerpump för oljan när jag får ihop oljetanken cool

Det blir fel att säga att det är detaljerna som gör det på den här bilen men, kul att du lägger ner tid och omsorg på dessa också smile

Hehe, det börjar gå över till lite mer småpill nu, men det måste ju betyda att det närmar sig något tongue

Pumpen gav jag en hundring för och det är ett jävla krut i den så kändes synd att den skulle gå hädan bara för att locket hade ärgat sönder roll

När jag väl har fixat de tre tankarna så kommer allt vara slutet och med fungerande kylning så då kan man våga ta ut den lite mer. Tänker börja kalla den för ett rullande projekt vid det laget cool

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 november · 13 379 Inlägg
#1314

Hoppas inte luftfilterna knycklar ihop sig och försvinner in i maskin när du drar på bara roll

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
MaskinarN
22 november · 415 Inlägg
#1315

Ny helg, nya äventyr smile

Gav mig på att göra ett skruvlock till expansionskärlet, finns ju att köpa men tyckte de var dyra och inte helt snygga. Sen har jag aldrig gängat i svarven innan så det var kul att prova cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4c4400763e9a4a0e83b1b7a714d22e6c.jpg
Körde motsvarande M22, 2.5 mm stigning, fast nu på 45 mm diameter istället. Aluminiumet kletade rätt hårt så blev inte så snyggt först.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-402ff58da402397558230cdb5587f697.jpg
Körde över det igen med lite smörja så blev det bättre. Som nån kanske har uppmärksammat blev det lite galet, körde vänstergängat roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e8fb077bc52c091db05ca054d00bae2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e5814cb1983e5baae7b37f6424819594.jpg
Så då fick ju gärna locket också vara vänstergängat tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-de1521872571417f5215fb29f79193e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-36d99de64de08cd1f7dfbef56f6cff8a.jpg
Bara att ta djupare tills det gick att gänga i, blev riktigt najs.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ffd33bb521bedd50403f3c8a1f999441.jpg
Blev onödigt mycket gänga, så jag kommer göra de andra två lägre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e434fe6f18ab597f0d2fbcf703e7e011.jpg
Rymde upp hålet i locket till expansionskärlet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-831c17485061f7397cc4d30fd796f63f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-978d19bf181441588e1e12da4b880513.jpg
Blev lite skitigt i svetsen, men det fungerade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0a5f4640a8887177e86df38ef6572fcc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a1b8bb7180cd779e7b08dd56a94279fa.jpg
Sen printade jag en adapter till primerpumpen, den kilas ner i ett spår och har en O-ring utvändigt, så det blev två versioner innan den passade ordentligt. Ska bli intressant att se om det blir tätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f0427d5d58041d716273a25bac4ace3b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7c2c98d0ec3392978f3be9628abb93c5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-10565f8e4dd1cf0c8a7dea6f5ac9a7f5.jpg
Sen blev det stansning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-1787da883f9364d6548ced136737b924.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b5174337255547f027359d1326bede00.jpg
Färdiggängade hål direkt från maskinen, smidigt cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-1fe01504e169f96eb46b84f558545e6d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f70addf3854b6c21c5e5acdb8c3a148f.jpg
Tänker mig silikona dit adaptern, men det skulle behöva hålla tätt mellan adapter och pump iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-79016beb497229cfe9f34711b9299414.jpg
Sen lite svets igen, hade lite besvär från och till, avslutade med att köra utan tillsats vilket var lättare men blir inte lika snyggt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8c381d26b20db7351934c4b5d80ba379.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b18f5f8b1986aca2cabdc11acf48ebc8.jpg
Och så ett par mindre nipplar, olja in/ut är 20 mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-2b9b128f896658af8fa961f07881e6da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ceb6eb1293da2c2104f623d83a630f32.jpg
Precis som med pannkakor och barn blev den första lite konstig, men det funkar. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-08668c65fea68a429f4e2b3e193bdb17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-1bb673e760f30e73b31839589b259d48.jpg
Nu funkade svetsen riktigt bra, blev rent och snyggt direkt. Nu återstår bara problemet bakom handtaget, har svårt för att hålla tillräckligt stabilt, speciellt när man ska runt som här på nipplarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-33a98586a20cabe0c577bda584f9a191.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0aee2cb6e5534bf4604edb0b6b051587.jpg
Så blev det läcktest, mina tidigare problem med svetsarna visade sig tyvärr, läckte i två hörn och på två andra ställen, men det kör jag över igen nästa gång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-91f7d8b5a843b3b7cdbb4ff25ed58579.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-97c4755c196b7d6fb4738a5b02faeb96.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-325978758046f79d9d2c546f179bdcba.jpg
Sen har vi skaffat en gravyrlaser, så jag var ju tvungen att pilla ihop en Stridsvagnshotrod att skriva ut big_smile Ska se över storleksförhållandena lite tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-19aa699ab23d5452238e6a6a1cae6ced.jpg

Skulle behöva en logga att skriva på grejor, frågan är bara hur den skulle se ut hmm

Mack Forum- och sitemoderator
22 november · 24 951 Inlägg
#1316

Härligt att se att det går framåt!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
eastmotorsport -sommar ska de va....
25 november · 4 367 Inlägg
#1317

Härligt med framstegen, du é inte brydd att greja minsann. Bra som tusan!

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang