Spänning vid start

JB_
22 november · 4 Inlägg
#1

Hej,
Jag undrar om någon här vet vilken spänning som är rimlig (mätt över batteriet) under start. Alltså när startmotorn går. Mätte upp 10,99 på min bil. Är det lågt?
Edit: bilen i fråga är en Audi100 årsmodell -91. Bensindriven. Batteriet 71 AH.
Tack på förhand!

Senast redigerat av JB_ (22 november )

Brådhis * Voff voff *
22 november · 5 678 Inlägg
#2

JB_ skrev:
Hej,
Jag undrar om någon här vet vilken spänning som är rimlig (mätt över batteriet) under start. Alltså när startmotorn går. Mätte upp 10,99 på min bil. Är det lågt?
Tack på förhand!

Diesel (glödning)? Bensin? Bilmärke? Storlek på batteri? Frågorna är många... Hur långt är ett snöre? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
JB_
22 november · 4 Inlägg
#3

Brådhis skrev:

JB_ skrev:
Hej,
Jag undrar om någon här vet vilken spänning som är rimlig (mätt över batteriet) under start. Alltså när startmotorn går. Mätte upp 10,99 på min bil. Är det lågt?
Tack på förhand!

Diesel (glödning)? Bensin? Bilmärke? Storlek på batteri? Frågorna är många... Hur långt är ett snöre? smile

Tack för feedback 😊. Jag har uppdaterat inlägget.

jaka54
22 november · 4 086 Inlägg
#4

Hej!
En undring? Varför frågar du?
Jag har en audi 100 Avant 2,0E, en -89:a  med nytt Biltema 75A batteri...ska kolla  spänningen i morgon.

Utmarks-Loke
22 november · 3 566 Inlägg
#5

10,99V när startmotorn går är inte speciellt illa, skulle jag säga. Sedan vet man ju inte med uthålligheten, har man fortfarande nästan 11V efter 5 sekunders malande på starten? 10? Sånt är jobbigt för ett batteri som börjar bli gammalt och dåligt. Men med den informationen vi har verkar ditt batteri vara ok. Skadar ändå inte att ladda det med vanlig batteriladdare någon gång ibland nu på vintern, speciellt om man inte kör några långturer.

JB_
23 november · 4 Inlägg
#6

Anledningen till frågan är att bilen plötsligt blivit svårstartad. Min tech-support försöker komma fram till vad det kan bero på. Bilens instrument visar på dålig laddning emellanåt, men när vi mätt över batteriet har vi inte kunnat se att den laddar dåligt. Eftersom misstanken funnits ville vi utesluta att detta skulle vara anledningen till att den inte startar, men tech-supporten var lite osäker på vad som är normalt.

jaka54
23 november · 4 086 Inlägg
#7

Hjej!
Med svårstartad ...menar du då att du får köra på startnyckel länge (längre än vanligt).
Och ...är det bara när motorn är kall den är svårstartad eller när motorn är varm?

Är det när den är kall du får köra med startmotorn inkopplad länge så kan det vara solenoiden på  startmotorn som har en dålig kontktatyta då den styr kallstartventilen som pystar in extra soppa när motorn är kall . Så var fallet på min Audi för något år sedan. Svår att starta kall men ätt att starta varm. Bytte Solenoiden på startmotorn och allt fungerade perfekt efteråt.

JB_
23 november · 4 Inlägg
#8

Det är när den är kall, men inte att startmotorn måste gå längre än vanligt utan snarare att den ger upp. Eller att det blir ett startförsök som inte lyckas. Jag är inte helt säker faktiskt.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november · 13 380 Inlägg
#9

Var på en kurs i hur man mäter olika saker som händer i en bil. Lite förenklat. Men startmotorn drar väldigt mycket vid start på en helt ny fossilbil. Fick ett spänningsfall på 8 volt den. Men den tar ju igen detta snabbt och laddar över 15 volt initialt.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
jaka54
23 november · 4 086 Inlägg
#10

Hej!
Så du menar att startmotorn lägger av?
Lägger den av "elektriskt" (stannar för att den inte orkar dra)  eller lägger den av på så sätt att den "halkar av" svänghjulet och bara spinner (inte drar svänghjulet),  efter tag.

Senast redigerat av jaka54 (23 november )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang