ABS lampan lyser ibland vad är fel?

OttoM
21 november 2020 · 321 Inlägg

Ibland lyser ABS lampan i min Opel Astra. Den tänds när jag slår till tändningen och ibland släcks den inte. Slår jag av tändningen och sen till igen kanske den fungerar och släcks. Det är alltså "random", den strular 1 gång av 50, och det verkar inte vara något med givarna, samt om jag kör eller ej spelar ingen roll.
Tror inte jag kört mer än hundra mil på ett år, sen förra besiktningen men nu är det tid igen, och det skulle väl inte förvåna om lampan jävlas just på besiktningen och det är obarmhärtigt en ombesiktning som kan sluta likadant om jag inte hittar felet.

torsen
22 november 2020 · 7 198 Inlägg

Tyder, enligt mig, på glappkontakt eller oxid i någon elledning mellan ABS-givare vid hjulen och "elcentralen".
Har jag råkat ut för.
Särade på alla ledningsskarvar och smorde med vattenfri vaselin för elkomponenter.
Vet själv inte vilken av ledningsskarvarna som var boven i dramat, med det hjälpte.

I mitt fall en 3 år gammal Mazda Tribute 3.0 V6 med 5 års garanti!!!!!!
Märkesverkstaden, där bilen var köpt, kunde inte hitta felet.
Därför egen insats!

OttoM
22 november 2020 · 321 Inlägg

torsen skrev:
Tyder, enligt mig, på glappkontakt eller oxid i någon elledning mellan ABS-givare vid hjulen och "elcentralen".
Har jag råkat ut för.
Särade på alla ledningsskarvar och smorde med vattenfri vaselin för elkomponenter.
Vet själv inte vilken av ledningsskarvarna som var boven i dramat, med det hjälpte.

I mitt fall en 3 år gammal Mazda Tribute 3.0 V6 med 5 års garanti!!!!!!
Märkesverkstaden, där bilen var köpt, kunde inte hitta felet.
Därför egen insats!

Läste på internet att såna där intermittenta fel kan vara svåra att hitta med OBD eftersom datorn återställer sig direkt när det inte är fel längre. Vet inte om jag kan få fram felet och koppla in OBDn utan att stänga tändningen, om det skulle gå.
Plockade fram en gammal dator som Opeltech gick att installera i, heter Vauxhall märkligt nog, men följde med hårdvaran. Får se om det funkar med den där kontakt-bytar-sladden.
Annars blir det som du skriver, leta upp alla kontakter, rengöra och smörja. Särskilt jordningen tror jag behöver omsorg.

Senast redigerat av OttoM (22 november 2020)

Mossan1
23 november 2020 · 2 752 Inlägg

Nu är jag ingen Opelexpert men, felkoder sparas i minnet, även om lampan släcks. Felet blir ej aktivt, men loggen finns kvar.
Om du gör bilen strömlös försvinner dom.

Man kan INTE läsa ABS system med enkla generiska felkodsläsare för enstaka hundring.
Dom läser bara motorstyrdonet.
Opeltech borde läsa alla styrdon antar jag. (Har dock inte den blekaste)


Tänds ABS varningslampan redan innan bilen börjat rulla så är det inte dom berömda kransarna som ABS sensorerna känner av.
(Som annars det vanligaste ABS-felet på alla bilar)

Utan det kan vara strömförsörjning (relä tex) kontaktproblem till sensor som redan nämnts och även dålig lödning i ABS styrdonet.

Så en felkodsläsning med utrustning som läser HELA bilen rekomenderas.

Senast redigerat av Mossan1 (23 november 2020)

OttoM
24 november 2020 · 321 Inlägg

Mossan1 skrev:
Nu är jag ingen Opelexpert men, felkoder sparas i minnet, även om lampan släcks. Felet blir ej aktivt, men loggen finns kvar.
Om du gör bilen strömlös försvinner dom.

Man kan INTE läsa ABS system med enkla generiska felkodsläsare för enstaka hundring.
Dom läser bara motorstyrdonet.
Opeltech borde läsa alla styrdon antar jag. (Har dock inte den blekaste)


Tänds ABS varningslampan redan innan bilen börjat rulla så är det inte dom berömda kransarna som ABS sensorerna känner av.
(Som annars det vanligaste ABS-felet på alla bilar)

Utan det kan vara strömförsörjning (relä tex) kontaktproblem till sensor som redan nämnts och även dålig lödning i ABS styrdonet.

Så en felkodsläsning med utrustning som läser HELA bilen rekomenderas.

Jaha, i så fall är de borta nu för jag har plockat alla huvudsäkringar och rengjort.
Jag ska försöka få Opeltech att funka, även om det inte behövs just nu kan det vara bra att ha.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang