2960
Sök

Motorbyte Audi A6 3.2

8 Inlägg
13 december 2020
Trådstartare
#1
Tjena, det är så att jag fick bördan att ärva en Audi A6 3.2 FSI Quattro av min farbror då han lyckades med det klassiska kemkedje raset och gjorde köttfärs av ventilerna. Jag går i tankarna att byta ut motorn till en lika dan för enkelhetens skull tänkte jag..
Men sen får jag höra av en verkstadsgranne att även om jag köper en lika dan motor och ska byta så måste jag riva ur hela kabelhärvan ända till instrumenthuset och koda om lås osv pga något med startspärr!??!
Kan detta verkligen stämma jag får inte ihop hur det är tänkt och varför jag skulle behöva göra det.. Tycker det verkar konstigt och undrar verkligen om det kan vara sant?Ett nytt motorblock ska väll inte påverka något sådant på bilen tänker jag iallafall.

Om det nu är så att audi har lyckats igen så måste det ju vara enklare att köpa 2 nya topplock, kamdrlvning mm och byta ut.

Bilen är årsm 2005 och har tiptronic låda.
Tar gärna emot tips Mvh

6 226 Inlägg
13 december 2020
#2
Borde bara vara att flytta över de mera avancerade elektroniska komponenterna från din gamla motor så behöver ingenting kodas om

8 Inlägg
13 december 2020
Trådstartare
#3
Tack för svar, ja det tycker jag låter rimligare, har du bytt förut på liknande modell och vet?

6 689 Inlägg
13 december 2020
#4
Generellt så är det bara spridarna på en dieselmotor som behöver matchas med motorstyrningen.
Byter du turbo, EGR eller gasspjäll så behöver de nollställas

Två saker att tänka på dock; kommer nya motorn ifrån en manuell bil kan det finnas ett mellanlager i vevaxeln som behöver tas bort.
Och så vet jag inte om motorblocken skiljer sig, vet bara (som ett exempel) att 1.0an i Ford har en balansaxel om det är en automat, vilket inte de med manuell låda har

De/Dem

8 Inlägg
13 december 2020
Trådstartare
#5
Hej sammy det är en bensinare och jag ska ha en motor som hör till rätt låda. Ja visst ska det vara enkelt men vad jag hört så har audi krånglat till det.

4 202 Inlägg
13 december 2020
#6
är det inte bättre att fixa nuvarande spisen ?
den du köper har kanske okänd historik
om du lagar så byter man ut dåliga kamdrivningsprylar mot nya och byter ut krökta ventiler och slipar in dessa, motorn får en viss genomgång och alla packingar på dess övrehalva blir utbytta mot nya

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

8 Inlägg
14 december 2020
Trådstartare
#7
spillolja skrev:
är det inte bättre att fixa nuvarande spisen ?
den du köper har kanske okänd historik
om du lagar så byter man ut dåliga kamdrivningsprylar mot nya och byter ut krökta ventiler och slipar in dessa, motorn får en viss genomgång och alla packingar på dess övrehalva blir utbytta mot nya

Du har faktiskt en poäng i det. Tänkte att det skulle bli billigare och smidigare att köpa en ny och stoppa i, men köper jag en ny motor vill jag ju ändå byta ut kamdrivningen för förebyggande syfte så blir väll en prislapp runt 25 totalt isåfall. Så blir nog ändå billigare och bättre som du säger. Får se inte hunnit rulla in o rycka ut pjäsen då andra projekt står ivägen.

Tack för svar

4 202 Inlägg
14 december 2020
#8
Du har väl koll på

Bildelaronline24.se  mister-auto.se ebay  mfl. innan ni börjar shoppa delar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

8 Inlägg
14 december 2020
Trådstartare
#9
spillolja skrev:
Du har väl koll på

Bildelaronline24.se  mister-auto.se ebay  mfl. innan ni börjar shoppa delar

Jodå brukar handla på autodoc för priset och enkelhetens skull. Har aldrig varit missnöjd över kvaliten på eftermarknads delarna där faktiskt. Är väll samma sida som bildelaronline24

452 Inlägg
14 december 2020
#10
Fipplarn skrev:
Hej sammy det är en bensinare och jag ska ha en motor som hör till rätt låda. Ja visst ska det vara enkelt men vad jag hört så har audi krånglat till det.

Köper du en motor med rätt motornummer och samma årsmodell behöver du inte flytta över något, du behöver gå in och göra om alla grundinställningar med obd11 eller VCDS exempelvis,  men alla komponenter på motorn är “vanilla” komponenter så länge du inte byter motorstyrenhet eller instrumentpanelinsats,

8 Inlägg
15 december 2020
Trådstartare
#11
Myhran skrev:
Fipplarn skrev:
Hej sammy det är en bensinare och jag ska ha en motor som hör till rätt låda. Ja visst ska det vara enkelt men vad jag hört så har audi krånglat till det.

Köper du en motor med rätt motornummer och samma årsmodell behöver du inte flytta över något, du behöver gå in och göra om alla grundinställningar med obd11 eller VCDS exempelvis,  men alla komponenter på motorn är “vanilla” komponenter så länge du inte byter motorstyrenhet eller instrumentpanelinsats,

Tack för grymt svar. Är det fritt fram att byta instrumenthus då utan komplicerat dator krångel? För mitt displayen är nämligen ur funktion. Apropå vagcom/obd11 spelar det roll funktionsmässigts vilken jag införskaffar? Mvh

452 Inlägg
15 december 2020
#12
Fipplarn skrev:
Myhran skrev:
Fipplarn skrev:
Hej sammy det är en bensinare och jag ska ha en motor som hör till rätt låda. Ja visst ska det vara enkelt men vad jag hört så har audi krånglat till det.

Köper du en motor med rätt motornummer och samma årsmodell behöver du inte flytta över något, du behöver gå in och göra om alla grundinställningar med obd11 eller VCDS exempelvis,  men alla komponenter på motorn är “vanilla” komponenter så länge du inte byter motorstyrenhet eller instrumentpanelinsats,

Tack för grymt svar. Är det fritt fram att byta instrumenthus då utan komplicerat dator krångel? För mitt displayen är nämligen ur funktion. Apropå vagcom/obd11 spelar det roll funktionsmässigts vilken jag införskaffar? Mvh

Nej instrumenthus kan du inte byta, då måste du ha instrumenthus samt databox samt nycklar och lås från samma bil om det räcker, du får skicka in instrumenthuset på renovering istället,


Jag kör VCDS har pillat lite med obd11 och gillar den med, obd11 nextgen PRO kostar 1200:- så priset är väldigt tilltalande för vad man får!
Senast redigerat av Myhran (15 december 2020)

8 Inlägg
15 december 2020
Trådstartare
#13
Myhran skrev:
Fipplarn skrev:
Myhran skrev:

Köper du en motor med rätt motornummer och samma årsmodell behöver du inte flytta över något, du behöver gå in och göra om alla grundinställningar med obd11 eller VCDS exempelvis,  men alla komponenter på motorn är “vanilla” komponenter så länge du inte byter motorstyrenhet eller instrumentpanelinsats,

Tack för grymt svar. Är det fritt fram att byta instrumenthus då utan komplicerat dator krångel? För mitt displayen är nämligen ur funktion. Apropå vagcom/obd11 spelar det roll funktionsmässigts vilken jag införskaffar? Mvh

Nej instrumenthus kan du inte byta, då måste du ha instrumenthus samt databox samt nycklar och lås från samma bil om det räcker, du får skicka in instrumenthuset på renovering istället,


Jag kör VCDS har pillat lite med obd11 och gillar den med, obd11 nextgen PRO kostar 1200:- så priset är väldigt tilltalande för vad man får!

Okej då vet jag tack för hjälpen kommer underlätta mitt arbete! smile


Sök