Motorbyte Audi A6 3.2

Fipplarn
13 december 2020 · 8 Inlägg

Tjena, det är så att jag fick bördan att ärva en Audi A6 3.2 FSI Quattro av min farbror då han lyckades med det klassiska kemkedje raset och gjorde köttfärs av ventilerna. Jag går i tankarna att byta ut motorn till en lika dan för enkelhetens skull tänkte jag..
Men sen får jag höra av en verkstadsgranne att även om jag köper en lika dan motor och ska byta så måste jag riva ur hela kabelhärvan ända till instrumenthuset och koda om lås osv pga något med startspärr!??!
Kan detta verkligen stämma jag får inte ihop hur det är tänkt och varför jag skulle behöva göra det.. Tycker det verkar konstigt och undrar verkligen om det kan vara sant?Ett nytt motorblock ska väll inte påverka något sådant på bilen tänker jag iallafall.

Om det nu är så att audi har lyckats igen så måste det ju vara enklare att köpa 2 nya topplock, kamdrlvning mm och byta ut.

Bilen är årsm 2005 och har tiptronic låda.
Tar gärna emot tips Mvh

Utmarks-Loke
13 december 2020 · 5 813 Inlägg

Borde bara vara att flytta över de mera avancerade elektroniska komponenterna från din gamla motor så behöver ingenting kodas om

Fipplarn
13 december 2020 · 8 Inlägg

Tack för svar, ja det tycker jag låter rimligare, har du bytt förut på liknande modell och vet?

xXSammy
13 december 2020 · 6 566 Inlägg

Generellt så är det bara spridarna på en dieselmotor som behöver matchas med motorstyrningen.
Byter du turbo, EGR eller gasspjäll så behöver de nollställas

Två saker att tänka på dock; kommer nya motorn ifrån en manuell bil kan det finnas ett mellanlager i vevaxeln som behöver tas bort.
Och så vet jag inte om motorblocken skiljer sig, vet bara (som ett exempel) att 1.0an i Ford har en balansaxel om det är en automat, vilket inte de med manuell låda har

De/Dem
Fipplarn
13 december 2020 · 8 Inlägg

Hej sammy det är en bensinare och jag ska ha en motor som hör till rätt låda. Ja visst ska det vara enkelt men vad jag hört så har audi krånglat till det.

spillolja
13 december 2020 · 4 014 Inlägg

är det inte bättre att fixa nuvarande spisen ?
den du köper har kanske okänd historik
om du lagar så byter man ut dåliga kamdrivningsprylar mot nya och byter ut krökta ventiler och slipar in dessa, motorn får en viss genomgång och alla packingar på dess övrehalva blir utbytta mot nya

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Fipplarn
14 december 2020 · 8 Inlägg

spillolja skrev:
är det inte bättre att fixa nuvarande spisen ?
den du köper har kanske okänd historik
om du lagar så byter man ut dåliga kamdrivningsprylar mot nya och byter ut krökta ventiler och slipar in dessa, motorn får en viss genomgång och alla packingar på dess övrehalva blir utbytta mot nya

Du har faktiskt en poäng i det. Tänkte att det skulle bli billigare och smidigare att köpa en ny och stoppa i, men köper jag en ny motor vill jag ju ändå byta ut kamdrivningen för förebyggande syfte så blir väll en prislapp runt 25 totalt isåfall. Så blir nog ändå billigare och bättre som du säger. Får se inte hunnit rulla in o rycka ut pjäsen då andra projekt står ivägen.

Tack för svar

spillolja
14 december 2020 · 4 014 Inlägg

Du har väl koll på

Bildelaronline24.se  mister-auto.se ebay  mfl. innan ni börjar shoppa delar

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Fipplarn
14 december 2020 · 8 Inlägg

spillolja skrev:
Du har väl koll på

Bildelaronline24.se  mister-auto.se ebay  mfl. innan ni börjar shoppa delar

Jodå brukar handla på autodoc för priset och enkelhetens skull. Har aldrig varit missnöjd över kvaliten på eftermarknads delarna där faktiskt. Är väll samma sida som bildelaronline24

Myhran
14 december 2020 · 452 Inlägg

Fipplarn skrev:
Hej sammy det är en bensinare och jag ska ha en motor som hör till rätt låda. Ja visst ska det vara enkelt men vad jag hört så har audi krånglat till det.

Köper du en motor med rätt motornummer och samma årsmodell behöver du inte flytta över något, du behöver gå in och göra om alla grundinställningar med obd11 eller VCDS exempelvis,  men alla komponenter på motorn är “vanilla” komponenter så länge du inte byter motorstyrenhet eller instrumentpanelinsats,

Fipplarn
15 december 2020 · 8 Inlägg

Myhran skrev:

Fipplarn skrev:
Hej sammy det är en bensinare och jag ska ha en motor som hör till rätt låda. Ja visst ska det vara enkelt men vad jag hört så har audi krånglat till det.

Köper du en motor med rätt motornummer och samma årsmodell behöver du inte flytta över något, du behöver gå in och göra om alla grundinställningar med obd11 eller VCDS exempelvis,  men alla komponenter på motorn är “vanilla” komponenter så länge du inte byter motorstyrenhet eller instrumentpanelinsats,

Tack för grymt svar. Är det fritt fram att byta instrumenthus då utan komplicerat dator krångel? För mitt displayen är nämligen ur funktion. Apropå vagcom/obd11 spelar det roll funktionsmässigts vilken jag införskaffar? Mvh

Myhran
15 december 2020 · 452 Inlägg

Fipplarn skrev:

Myhran skrev:

Fipplarn skrev:
Hej sammy det är en bensinare och jag ska ha en motor som hör till rätt låda. Ja visst ska det vara enkelt men vad jag hört så har audi krånglat till det.

Köper du en motor med rätt motornummer och samma årsmodell behöver du inte flytta över något, du behöver gå in och göra om alla grundinställningar med obd11 eller VCDS exempelvis,  men alla komponenter på motorn är “vanilla” komponenter så länge du inte byter motorstyrenhet eller instrumentpanelinsats,

Tack för grymt svar. Är det fritt fram att byta instrumenthus då utan komplicerat dator krångel? För mitt displayen är nämligen ur funktion. Apropå vagcom/obd11 spelar det roll funktionsmässigts vilken jag införskaffar? Mvh

Nej instrumenthus kan du inte byta, då måste du ha instrumenthus samt databox samt nycklar och lås från samma bil om det räcker, du får skicka in instrumenthuset på renovering istället,


Jag kör VCDS har pillat lite med obd11 och gillar den med, obd11 nextgen PRO kostar 1200:- så priset är väldigt tilltalande för vad man får!

Senast redigerat av Myhran (15 december 2020)

Fipplarn
15 december 2020 · 8 Inlägg

Myhran skrev:

Fipplarn skrev:

Myhran skrev:

Köper du en motor med rätt motornummer och samma årsmodell behöver du inte flytta över något, du behöver gå in och göra om alla grundinställningar med obd11 eller VCDS exempelvis,  men alla komponenter på motorn är “vanilla” komponenter så länge du inte byter motorstyrenhet eller instrumentpanelinsats,

Tack för grymt svar. Är det fritt fram att byta instrumenthus då utan komplicerat dator krångel? För mitt displayen är nämligen ur funktion. Apropå vagcom/obd11 spelar det roll funktionsmässigts vilken jag införskaffar? Mvh

Nej instrumenthus kan du inte byta, då måste du ha instrumenthus samt databox samt nycklar och lås från samma bil om det räcker, du får skicka in instrumenthuset på renovering istället,


Jag kör VCDS har pillat lite med obd11 och gillar den med, obd11 nextgen PRO kostar 1200:- så priset är väldigt tilltalande för vad man får!

Okej då vet jag tack för hjälpen kommer underlätta mitt arbete! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang