Val av olja till C-HR

C-HRallybil
17 december 2020 · 13 Inlägg

Hej! Har sedan några veckor en fantastisk Toyota C-HR 1.8 HSD från 2017.

För att bevara bilen så bra som möjligt vill jag använda bästa möjliga olja. Kommer använda "Toyotacertifierad" olja, som de själva rekommenderar. Toyota själva rekommenderar bl.a Castrol som märke.

Men mer exakt vilken olja är bra?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2020 · 17 483 Inlägg

C-HRallybil skrev:
Hej! Har sedan några veckor en fantastisk Toyota C-HR 1.8 HSD från 2017.

För att bevara bilen så bra som möjligt vill jag använda bästa möjliga olja. Kommer använda "Toyotacertifierad" olja, som de själva rekommenderar. Toyota själva rekommenderar bl.a Castrol som märke.

Men mer exakt vilken olja är bra?

Lämna in bilen på Toyota-service. Annars tappar du garantin. Dumt inte minst med tanke på drivlinan som har 15000 mil garanti.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
C-HRallybil
17 december 2020 · 13 Inlägg

Hybrid_ skrev:

C-HRallybil skrev:
Hej! Har sedan några veckor en fantastisk Toyota C-HR 1.8 HSD från 2017.

För att bevara bilen så bra som möjligt vill jag använda bästa möjliga olja. Kommer använda "Toyotacertifierad" olja, som de själva rekommenderar. Toyota själva rekommenderar bl.a Castrol som märke.

Men mer exakt vilken olja är bra?

Lämna in bilen på Toyota-service. Annars tappar du garantin. Dumt inte minst med tanke på drivlinan som har 15000 mil garanti.

Okej! Så även vid påfyllning av olja?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 december 2020 · 17 483 Inlägg

C-HRallybil skrev:

Hybrid_ skrev:

C-HRallybil skrev:
Hej! Har sedan några veckor en fantastisk Toyota C-HR 1.8 HSD från 2017.

För att bevara bilen så bra som möjligt vill jag använda bästa möjliga olja. Kommer använda "Toyotacertifierad" olja, som de själva rekommenderar. Toyota själva rekommenderar bl.a Castrol som märke.

Men mer exakt vilken olja är bra?

Lämna in bilen på Toyota-service. Annars tappar du garantin. Dumt inte minst med tanke på drivlinan som har 15000 mil garanti.

Okej! Så även vid påfyllning av olja?

Påfyllning? Aldrig hört om en Toyota hybrid som behöver påfyllning av olja mellan servicear, förutom gamla och rejält långmilade HSD-bilar.

Men enligt instruktionsbok vill bilen ha:
Helsyntetisk motorolja (viskositet) 5W-30
Halvsyntetisk motorolja (viskositet) 5W-30

Castrol rekommenderas som du påpekar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
17 december 2020 · 5 733 Inlägg

Hej!
Halvsyntetiska olja till en så ny bil???? Alla "moderna" bilar ska väl ha helsyntetisk olja?!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2020 · 17 483 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Halvsyntetiska olja till en så ny bil???? Alla "moderna" bilar ska väl ha helsyntetisk olja?!

Står så instruktionsboken. Men visst håller jag med dig. Troligen är det helsyntet i den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang