Snabbfästen stolsmontering

GroundX Got N/A?
21 december 2020 · 358 Inlägg

Skall montera en stol, men jag vill ha möjlighet att smidigt demontera denna i händelse av att utrymmet behöver nyttjas till någonting annat än en stol. Att bara bulta fast skiten med vanliga genomgående bult är mao inte ett alternativ.
Jag har lite idéer, men ingen som känns riktigt klockrent. Är helt säker på att någon här inne har löst motsvarande på något snyggt sätt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38518/38518-5016fcd67421c6ba13c0f8ecf4daf63f.jpg

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 december 2020 · 13 736 Inlägg

du får montera skenor i golvet från en merceders sprinter Taxi/buss
på dessa brukar vissa säten gå att plocka ur relativt lätt med några spakar man drar i.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
GroundX Got N/A?
22 december 2020 · 358 Inlägg

Jo, vill man byta skenor så finns det ju alternativ. Dock så är det inte aktuellt för mig - alldeles för mycket jobb som behöver läggas på andra saker. Att svetsa på rejälare excenterlås vore en variant, men då tappar man det plana golvet som kan vara bra.
Svetsmutter är ju såklart ett alternativ, även om det innebär att man fortfarande får bulta loss stolen.

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
torsen
22 december 2020 · 7 234 Inlägg

Titta på hur Suzuki/Santana Samurai hade sina separata stolar bak infästa.
4 vingskruvar.
Plant golv.
Men det förutsätter att säkerhetsbältena inte är fästa i stolen.
Popnitmuttrar(eller vad det heter) i golvplåten?
Finns dock inte grövre än M6 (i Biltemasatsen).

GroundX Got N/A?
24 december 2020 · 358 Inlägg

Denna stol är "allt i ett", dvs. integrerat 3-punktsbälte. Någon vingmuttervariant kan dock bli aktuellt ändå smile
Muttrarna du tänker på är nog såna "Svetsmutter" skulle jag tro. Och grövre än M6 behöver det nog vara för att jag skall lita på att det håller om olyckan är framme. M10-12 är nog rimligt.

Honda Civic VTi EG6 "Wannabe Rare n Ricy" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang