Enormt rost arbete

Tamlin
27 december 2020 · 8 Inlägg

Jag har då en gammal opel blitz jag införskaffat och behöver lite råd när det gäller rostborttagning och behandling.

Där är många partier med rost och även en del hål och min fråga är då hur jag ska gå till väga för att lösa det här på billigast men fortfarande hållbart sätt då min ekonomi just nu inte tål större utgifter.

Låter slipa, rostborttagningsmedel och sen ett lager primer eller rostskydd bra och isåfall vilken? Då det är så mycket känns det dumt att lacka ställena efter varje fläck för att sen gå på nästa och även dyrt...

skulle en kåpa över bilen när jag inte jobbar på den hjälpa mot ny rostbildning om där iallafall är rostskydd eller det håller inne fukt och gör det värre?

Förlåt om det verkar som dumma frågor men jag är väldigt ny inom det här och vill gärna ha flera personers synpunkter så jag vet vad som funkar bäst.

/ En fattig student

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 december 2020 · 14 041 Inlägg

Tamlin skrev:
Jag har då en gammal opel blitz jag införskaffat och behöver lite råd när det gäller rostborttagning och behandling.

Där är många partier med rost och även en del hål och min fråga är då hur jag ska gå till väga för att lösa det här på billigast men fortfarande hållbart sätt då min ekonomi just nu inte tål större utgifter.

Låter slipa, rostborttagningsmedel och sen ett lager primer eller rostskydd bra och isåfall vilken? Då det är så mycket känns det dumt att lacka ställena efter varje fläck för att sen gå på nästa och även dyrt...

skulle en kåpa över bilen när jag inte jobbar på den hjälpa mot ny rostbildning om där iallafall är rostskydd eller det håller inne fukt och gör det värre?

Förlåt om det verkar som dumma frågor men jag är väldigt ny inom det här och vill gärna ha flera personers synpunkter så jag vet vad som funkar bäst.

/ En fattig student

"Enormt rostarbete"

Känns inte som att det är nåt för en fattig student. Du måste införskaffa en svets med kringutrustning samt slipmaskiner plus diverse andra verktyg. Du måste ha ett skapligt stort garage att vara i också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Steff240
27 december 2020 · 1 017 Inlägg

Det bästa för att få bort rost är ju att blästra, men har man inte den möjligheten är väl rostbortagare och en jäkla massa slip och stålborstande näst bäst.
Vilket medel som funkar bäst ska jag väl inte uttala mig om för jag har inte prövat alla, men jag har fått bra resultat med exempelvis https://pingens.se/produkt/acid-clean-gel/. Det funkar dock bäst om man kan sänka ner detaljen i ett bad med detta medlet så det passar kanske inte för att lösa rost på tex rambalkar...

Även citronsyra funkar bra http://www.blekingeveteranbilsklubb.se/ … ttagning/.
Du får dock ha i åtanke att metoden med rostbortagare tar väldigt väldigt lång tid.

Ang. Primer tycker jag att Hagmans gula Ca-primer är kanon. Den släpper inte igenom fukt vilket gör att man inte behöver lacka över detaljen direkt.
Dessutom är den 2-komponentsfärg så man kan lacka över den med det mesta.
Den är lite dyr, men den dryg och räcker långt.

Att man måste ha ett garage håller jag inte med om, det finns gott om folk som gjort stora renoveringar på garageuppfarten. Men det blir helt säkert både lättare och roligare med tak över huvudet...
Du kanske kan snickra ihop någon enklare carport eller ställning typ, det viktigaste är ju att hålla regnet borta. Så länge det blir lite ventilation därinne så är det ganska lugnt.

Senast redigerat av Steff240 (27 december 2020)

Tamlin
27 december 2020 · 8 Inlägg

Vettemannen skrev:

Tamlin skrev:
Jag har då en gammal opel blitz jag införskaffat och behöver lite råd när det gäller rostborttagning och behandling.

Där är många partier med rost och även en del hål och min fråga är då hur jag ska gå till väga för att lösa det här på billigast men fortfarande hållbart sätt då min ekonomi just nu inte tål större utgifter.

Låter slipa, rostborttagningsmedel och sen ett lager primer eller rostskydd bra och isåfall vilken? Då det är så mycket känns det dumt att lacka ställena efter varje fläck för att sen gå på nästa och även dyrt...

skulle en kåpa över bilen när jag inte jobbar på den hjälpa mot ny rostbildning om där iallafall är rostskydd eller det håller inne fukt och gör det värre?

Förlåt om det verkar som dumma frågor men jag är väldigt ny inom det här och vill gärna ha flera personers synpunkter så jag vet vad som funkar bäst.

/ En fattig student

"Enormt rostarbete"

Känns inte som att det är nåt för en fattig student. Du måste införskaffa en svets med kringutrustning samt slipmaskiner plus diverse andra verktyg. Du måste ha ett skapligt stort garage att vara i också.

/Benny

Nu är det ju så att allt du listade upp där förutom just garage har jag så den biten är inga problem och blästringsmöjligheter finns också det är just det här med tak över huvudet och därav fukt så jag måste jobba snabbt och fläckvis för att ta hand om det och söker helt enkelt det smidigaste tillvägagångssättet. jag har både mig svets med gas och pinna svets men den duger nog inte mer än till att svetsa på balkarna.

Tamlin
27 december 2020 · 8 Inlägg

Steff240 skrev:
Det bästa för att få bort rost är ju att blästra, men har man inte den möjligheten är väl rostbortagare och en jäkla massa slip och stålborstande näst bäst.
Vilket medel som funkar bäst ska jag väl inte uttala mig om för jag har inte prövat alla, men jag har fått bra resultat med exempelvis https://pingens.se/produkt/acid-clean-gel/. Det funkar dock bäst om man kan sänka ner detaljen i ett bad med detta medlet så det passar kanske inte för att lösa rost på tex rambalkar...

Även citronsyra funkar bra http://www.blekingeveteranbilsklubb.se/ … ttagning/.
Du får dock ha i åtanke att metoden med rostbortagare tar väldigt väldigt lång tid.

Ang. Primer tycker jag att Hagmans gula Ca-primer är kanon. Den släpper inte igenom fukt vilket gör att man inte behöver lacka över detaljen direkt.
Dessutom är den 2-komponentsfärg så man kan lacka över den med det mesta.
Den är lite dyr, men den dryg och räcker långt.

Att man måste ha ett garage håller jag inte med om, det finns gott om folk som gjort stora renoveringar på garageuppfarten. Men det blir helt säkert både lättare och roligare med tak över huvudet...
Du kanske kan snickra ihop någon enklare carport eller ställning typ, det viktigaste är ju att hålla regnet borta. Så länge det blir lite ventilation därinne så är det ganska lugnt.

så du menar att så länge jag kan ha ett tak över, behöver inte nödvändigtvis va heltäckande väggar att det kan räcka?

Innan den primern vad är bäst då aceton för att få väck det sista som kan ligga kvar och sen slänga på sån primer? hur länge tror du det klarar sig?

Tack för att du ger konkreta tips och faktiskt svarar på det jag frågar efter och inte försöker dumförklara.

caromania Forummoderator
27 december 2020 · 9 296 Inlägg

Du kan göra arbetet i steg. Om du behöver kapa ut rostig plåt så kan du göra det först, dvs kapa ur all rostig plåt överallt för att sedan börja laga. Däremot är det inget jag skulle rekommendera eller göra själv. Lagningarna tar ju tid när det kommer till att få till plåten så den passar och då vill man hellre göra klart allt inkl svets och rostskyddsprimer. Jag arbetar så. Kapa ur. Knacka plåt. Svetsa. Spackla. Rostskydda.

Sedan är problemet tid. Om du arbetar utomhus, även under tak så behöver du använda tvåkomponents grund som det tipsats om. Då håller det längre, men med det sagt, det är inte optimalt att laga rost utomhus i januari. Helst vill du ha det varmare och torrare. (Egentligen ett krav)

Regel: lämna ingen naken plåt öht i mer än korta stunder. Absolut inte över natten.

Jag har använt corrostabil rostomvandlare och den är bra. Lösa delar som tex hjulupphängning, skruvar/muttrar kan du med stor fördel sänka ner i ett tråg med citronsyra över natten. Det blir som nytt efter några tag med stålborsten. Blästra är som påpekat bäst men man ska inte blästra för stora ytor då de växer. Kruxet med att blästra är att man får så in i helvete med sand överallt. Där är det en stor fördel att arbeta utomhus, gärna någonstans där sanden ”försvinner”. Sanden är ju egentligen inte sand men du fattar...

Edit: För övrigt vill ja utdela mitt hederspris för 2020 till dig, starta en tråd som ”fattig student” under julen där du berättar att du ska rostlaga en Opel Blitz! Min rutiga keps är avtagen och jag bugar djupt inför denna berömvärda handling!

Senast redigerat av caromania (27 december 2020)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang