Chiptrimma GLC 220D

Dashio
28 december 2020 · 14 Inlägg

Jag har precis blivit far där vi är i behov av en större bil och både jag och frugan har fått ögonen på denna https://www.blocket.se/annons/stockholm … s/93477925

Men jag provkörde den idag och jag kunde tycka att den var en aning "slö" vid omkörningar och såg lite grann på några sidor att man kunde chiptrimma de och få upp från 170 till 210 hästkrafter.

Tänkte fråga er ifall någon av er har gjort det och ifall det är värt det?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 december 2020 · 13 736 Inlägg

oftast får man en helt ny bil..  framför allt så ökar man laddtrycket vilket gör att bilen känns lite mer rapp

har ju aldrig åkt en glc eller någon annan mb med den motorn.  men generellt är skillnaden klart märkbart..  får man värsta snabba bilen.. nej. 

eftersom en nära vän som jag hjälper en del håller på med just optimeringar så har jag åkte i  ett 50tal bilar före och efter chippning och det är sällan skillnaden inte är påtaglig.   

har min egen lilla polo med 90hk orginal optimerad till 135hk  och från att faktist vara urusel bil. som knappt ökade farten på motorvägen utan att man fick växla ner så blev det en bil som utan problem ökar farten på högsta växeln      dock inte en snabb bil men på just den bilen blev den från icke fungerande till en helt okej halvkvick liten bil.    så som vw borde gjort från fabrik.



jag skulle utan tvekan göra det.    med en reservation..   gör det inte om det fortfarande är garanti på bilen.   men utan garantier så kör på.

även om många trimfirmor påstår att dom har divs garantier efter optimering så täcker dom inget och har väldigt märklig bakgrund när man börjar kolla närmare på.   

men du har fortfarande försäkringen på din försäkring till typ 10-15k vilket täcker allt sånt oavsätt.

det är sällan optimeringen pajar saker men dåliga saker pajar så klart lättare när det är mer belastning. 

och välj optimerare med förstånd finns mängder med "källar" bolag som bara är intreserad av pengar.    och kommer släppa iväg en bil som inte är som den borde eller märkliga effektökningar genom att stänga av olika säkerhetsfunktioner.

och vad du än gör...   köp INTE!!! en box typ kcr och liknande för dom har inget i en bil att göra.  sliter extremt på spridare och övriga bränslesystemet pga den lurar dieselsystemet att tro att den har lägre spridartryck än vad den i själva verket har.. vilket sätter alla säkerhetssystem för motorn ur spel

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Dashio
28 december 2020 · 14 Inlägg

Growe skrev:
oftast får man en helt ny bil..  framför allt så ökar man laddtrycket vilket gör att bilen känns lite mer rapp

har ju aldrig åkt en glc eller någon annan mb med den motorn.  men generellt är skillnaden klart märkbart..  får man värsta snabba bilen.. nej. 

eftersom en nära vän som jag hjälper en del håller på med just optimeringar så har jag åkte i  ett 50tal bilar före och efter chippning och det är sällan skillnaden inte är påtaglig.   

har min egen lilla polo med 90hk orginal optimerad till 135hk  och från att faktist vara urusel bil. som knappt ökade farten på motorvägen utan att man fick växla ner så blev det en bil som utan problem ökar farten på högsta växeln      dock inte en snabb bil men på just den bilen blev den från icke fungerande till en helt okej halvkvick liten bil.    så som vw borde gjort från fabrik.



jag skulle utan tvekan göra det.    med en reservation..   gör det inte om det fortfarande är garanti på bilen.   men utan garantier så kör på.

även om många trimfirmor påstår att dom har divs garantier efter optimering så täcker dom inget och har väldigt märklig bakgrund när man börjar kolla närmare på.   

men du har fortfarande försäkringen på din försäkring till typ 10-15k vilket täcker allt sånt oavsätt.

det är sällan optimeringen pajar saker men dåliga saker pajar så klart lättare när det är mer belastning. 

och välj optimerare med förstånd finns mängder med "källar" bolag som bara är intreserad av pengar.    och kommer släppa iväg en bil som inte är som den borde eller märkliga effektökningar genom att stänga av olika säkerhetsfunktioner.

och vad du än gör...   köp INTE!!! en box typ kcr och liknande för dom har inget i en bil att göra.  sliter extremt på spridare och övriga bränslesystemet pga den lurar dieselsystemet att tro att den har lägre spridartryck än vad den i själva verket har.. vilket sätter alla säkerhetssystem för motorn ur spel

Tack för svar verkligen!
Det är just det, jag märkte att den hade lite svårt med omkörningar på motorvägen och självklart förväntas inte någon supersnabb bil heller för den delen utan tänker mig snarare att bara kunna köra om andra bilar smile

Får jag fråga hur du har optimerat din bil? Jag tänkte mig att man skulle stoppa in en liten box och lura systemet och därefter plocka ur den vid besiktning eller hur gör man annars då?

Med garantier, tänker du garantier från bilhandlaren eller? smile
Vet inte om man får lista de här men vet du några i Stockholmsområdet som optimerar och som inte bara är "källar" bolag?

Sorry ifall det är många frågor men jag uppskattar verkligen svaret! smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 december 2020 · 17 466 Inlägg

En Bluetec? Inte de mest driftsäkra grejerna även om den är bättre än 350:in. Jag hade avrått från trimning tills garantin går ut. Och det där med 24 månader extra garanti. Lusläs det finstilta!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
28 december 2020 · 3 109 Inlägg

Köp inte något box-trim utan en ordentlig mjukvaruprogrammering.
Effektökningen är inte så stor med tanke på att 250d är samma motor, den lämnar 500nm och har ca 205hk.

Senast redigerat av viccoA (28 december 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 december 2020 · 13 736 Inlägg

Dashio skrev:

Growe skrev:
oftast får man en helt ny bil..  framför allt så ökar man laddtrycket vilket gör att bilen känns lite mer rapp

har ju aldrig åkt en glc eller någon annan mb med den motorn.  men generellt är skillnaden klart märkbart..  får man värsta snabba bilen.. nej. 

eftersom en nära vän som jag hjälper en del håller på med just optimeringar så har jag åkte i  ett 50tal bilar före och efter chippning och det är sällan skillnaden inte är påtaglig.   

har min egen lilla polo med 90hk orginal optimerad till 135hk  och från att faktist vara urusel bil. som knappt ökade farten på motorvägen utan att man fick växla ner så blev det en bil som utan problem ökar farten på högsta växeln      dock inte en snabb bil men på just den bilen blev den från icke fungerande till en helt okej halvkvick liten bil.    så som vw borde gjort från fabrik.



jag skulle utan tvekan göra det.    med en reservation..   gör det inte om det fortfarande är garanti på bilen.   men utan garantier så kör på.

även om många trimfirmor påstår att dom har divs garantier efter optimering så täcker dom inget och har väldigt märklig bakgrund när man börjar kolla närmare på.   

men du har fortfarande försäkringen på din försäkring till typ 10-15k vilket täcker allt sånt oavsätt.

det är sällan optimeringen pajar saker men dåliga saker pajar så klart lättare när det är mer belastning. 

och välj optimerare med förstånd finns mängder med "källar" bolag som bara är intreserad av pengar.    och kommer släppa iväg en bil som inte är som den borde eller märkliga effektökningar genom att stänga av olika säkerhetsfunktioner.

och vad du än gör...   köp INTE!!! en box typ kcr och liknande för dom har inget i en bil att göra.  sliter extremt på spridare och övriga bränslesystemet pga den lurar dieselsystemet att tro att den har lägre spridartryck än vad den i själva verket har.. vilket sätter alla säkerhetssystem för motorn ur spel

Tack för svar verkligen!
Det är just det, jag märkte att den hade lite svårt med omkörningar på motorvägen och självklart förväntas inte någon supersnabb bil heller för den delen utan tänker mig snarare att bara kunna köra om andra bilar smile

Får jag fråga hur du har optimerat din bil? Jag tänkte mig att man skulle stoppa in en liten box och lura systemet och därefter plocka ur den vid besiktning eller hur gör man annars då?

Med garantier, tänker du garantier från bilhandlaren eller? smile
Vet inte om man får lista de här men vet du några i Stockholmsområdet som optimerar och som inte bara är "källar" bolag?

Sorry ifall det är många frågor men jag uppskattar verkligen svaret! smile

min är optimerad genom att byta programvaran i ecun   så man läser ur orginal programvaran och byter ut delar ut den mot en som ger mer effekt.. inget som fysiskt går att se.
man känner det om man är van vid bilen  märkesverkstäder kan se det om dom ger sig tusan på det.     derför ska man låta det vara tills nybils garantin är slut för sin egna skull..
men vet dom som tagit sprillans nya dyra bmw bilar och optimerat dom direkt fast polarn avrådet dom. 

garantierna menar jag nybils garantierna dom som firman påstår att dom skickar med är skräp med största sanorlikhet och täcker inte ett skit i själva verket.   

det går liksom inte ens att teckna sånna försäkringar hos normala bolag men du har ju alltid viss försäkring på din bil upp till ett visst antal mil och år  förutsatt att du har en helförsäkring


när nybilsgarantin är borta spelar det ingen roll längre du får endå betala dina reprationer eller ta det på helförsäkringen om tex motorn rasar.    optimering som är utför rätt påverkar inte bilen nämnd värt..  med mer effekt ökar så klart slitaget en del men det är ju bara när det används och det är ju normalt sätt 1% högst av tiden en bil rullar som man skulle använda effekten så riskerna är väldigt små.   förutsatt att man hittar en seriös optimerare..  dom mesta köper in sina programvaror från stora firmor som utvecklar programvaror. men en del hittar på egna genvägar för att tjäna pengar  det är dom som man ska akta sig för.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 december 2020 · 13 736 Inlägg

viccoA skrev:
Köp inte något box-trim utan en ordentlig mjukvaruprogrammering.
Effektökningen är inte så stor med tanke på att 250d är samma motor, den lämnar 500nm och har ca 205hk.

är dom identiska så blir det ingen nämnd värd extra jobb för en sån motor.

men märkligt att dom inte får ur mer ur 220d

som min polo har identisk motor på både 75hk 90hk och 105hk  och ger identisk max effekt med optimering.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Dashio
29 december 2020 · 14 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En Bluetec? Inte de mest driftsäkra grejerna även om den är bättre än 350:in. Jag hade avrått från trimning tills garantin går ut. Och det där med 24 månader extra garanti. Lusläs det finstilta!

Oj jag är lite osäker ifall det är en bluetec? Men är alla dieselbilar bluetec?
Ja, det är några till som också rekommenderar att invänta tills garantin går ut så det lutar nog att jag också kommer att göra det.

viccoA skrev:
Köp inte något box-trim utan en ordentlig mjukvaruprogrammering.
Effektökningen är inte så stor med tanke på att 250d är samma motor, den lämnar 500nm och har ca 205hk.

Men kostar mjukvaruprogrammering mer än boxen? Hur gör man vid besiktning?
Jag provkörde den nya 220d med 190hk och det var tillräckligt för min del. Därmed misstänker jag att 200hk borde räcka smile

Growe skrev:

Dashio skrev:

Growe skrev:
oftast får man en helt ny bil..  framför allt så ökar man laddtrycket vilket gör att bilen känns lite mer rapp

har ju aldrig åkt en glc eller någon annan mb med den motorn.  men generellt är skillnaden klart märkbart..  får man värsta snabba bilen.. nej. 

eftersom en nära vän som jag hjälper en del håller på med just optimeringar så har jag åkte i  ett 50tal bilar före och efter chippning och det är sällan skillnaden inte är påtaglig.   

har min egen lilla polo med 90hk orginal optimerad till 135hk  och från att faktist vara urusel bil. som knappt ökade farten på motorvägen utan att man fick växla ner så blev det en bil som utan problem ökar farten på högsta växeln      dock inte en snabb bil men på just den bilen blev den från icke fungerande till en helt okej halvkvick liten bil.    så som vw borde gjort från fabrik.



jag skulle utan tvekan göra det.    med en reservation..   gör det inte om det fortfarande är garanti på bilen.   men utan garantier så kör på.

även om många trimfirmor påstår att dom har divs garantier efter optimering så täcker dom inget och har väldigt märklig bakgrund när man börjar kolla närmare på.   

men du har fortfarande försäkringen på din försäkring till typ 10-15k vilket täcker allt sånt oavsätt.

det är sällan optimeringen pajar saker men dåliga saker pajar så klart lättare när det är mer belastning. 

och välj optimerare med förstånd finns mängder med "källar" bolag som bara är intreserad av pengar.    och kommer släppa iväg en bil som inte är som den borde eller märkliga effektökningar genom att stänga av olika säkerhetsfunktioner.

och vad du än gör...   köp INTE!!! en box typ kcr och liknande för dom har inget i en bil att göra.  sliter extremt på spridare och övriga bränslesystemet pga den lurar dieselsystemet att tro att den har lägre spridartryck än vad den i själva verket har.. vilket sätter alla säkerhetssystem för motorn ur spel

Tack för svar verkligen!
Det är just det, jag märkte att den hade lite svårt med omkörningar på motorvägen och självklart förväntas inte någon supersnabb bil heller för den delen utan tänker mig snarare att bara kunna köra om andra bilar smile

Får jag fråga hur du har optimerat din bil? Jag tänkte mig att man skulle stoppa in en liten box och lura systemet och därefter plocka ur den vid besiktning eller hur gör man annars då?

Med garantier, tänker du garantier från bilhandlaren eller? smile
Vet inte om man får lista de här men vet du några i Stockholmsområdet som optimerar och som inte bara är "källar" bolag?

Sorry ifall det är många frågor men jag uppskattar verkligen svaret! smile

min är optimerad genom att byta programvaran i ecun   så man läser ur orginal programvaran och byter ut delar ut den mot en som ger mer effekt.. inget som fysiskt går att se.
man känner det om man är van vid bilen  märkesverkstäder kan se det om dom ger sig tusan på det.     derför ska man låta det vara tills nybils garantin är slut för sin egna skull..
men vet dom som tagit sprillans nya dyra bmw bilar och optimerat dom direkt fast polarn avrådet dom. 

garantierna menar jag nybils garantierna dom som firman påstår att dom skickar med är skräp med största sanorlikhet och täcker inte ett skit i själva verket.   

det går liksom inte ens att teckna sånna försäkringar hos normala bolag men du har ju alltid viss försäkring på din bil upp till ett visst antal mil och år  förutsatt att du har en helförsäkring


när nybilsgarantin är borta spelar det ingen roll längre du får endå betala dina reprationer eller ta det på helförsäkringen om tex motorn rasar.    optimering som är utför rätt påverkar inte bilen nämnd värt..  med mer effekt ökar så klart slitaget en del men det är ju bara när det används och det är ju normalt sätt 1% högst av tiden en bil rullar som man skulle använda effekten så riskerna är väldigt små.   förutsatt att man hittar en seriös optimerare..  dom mesta köper in sina programvaror från stora firmor som utvecklar programvaror. men en del hittar på egna genvägar för att tjäna pengar  det är dom som man ska akta sig för.

Tack verkligen då förstår jag det som mjukvaruprogrammering fick jag precis lära mig smile
Garantin gällde bara 1 år eller 3000 mil sade de hos bilhandlaren så jag har 2 val:
1, invänta garantin och därefter optimera den
2, optimera den och strunt samma för att som du säger så kanske deras nybilsgaranti inte täcker det ändå

Men är det någonting man hittar vid besiktning eller om jag exempelvis skulle krocka med bilen?

Growe skrev:

viccoA skrev:
Köp inte något box-trim utan en ordentlig mjukvaruprogrammering.
Effektökningen är inte så stor med tanke på att 250d är samma motor, den lämnar 500nm och har ca 205hk.

är dom identiska så blir det ingen nämnd värd extra jobb för en sån motor.

men märkligt att dom inte får ur mer ur 220d

som min polo har identisk motor på både 75hk 90hk och 105hk  och ger identisk max effekt med optimering.

Ja, tyvärr ger det inte mer än 200hk men för min del är det tillräckligt smile

Det som oroar mig är att de inte kan leverera 200hk utan att de bara säger det på nätet och därefter inte ger det hmm

viccoA
29 december 2020 · 3 109 Inlägg

Growe skrev:

viccoA skrev:
Köp inte något box-trim utan en ordentlig mjukvaruprogrammering.
Effektökningen är inte så stor med tanke på att 250d är samma motor, den lämnar 500nm och har ca 205hk.

är dom identiska så blir det ingen nämnd värd extra jobb för en sån motor.

men märkligt att dom inte får ur mer ur 220d

som min polo har identisk motor på både 75hk 90hk och 105hk  och ger identisk max effekt med optimering.

Det är billigare att ha två olika mjukvaror än två olika hårdvaror antar jag.

Dashio
30 december 2020 · 14 Inlägg

viccoA skrev:

Growe skrev:

viccoA skrev:
Köp inte något box-trim utan en ordentlig mjukvaruprogrammering.
Effektökningen är inte så stor med tanke på att 250d är samma motor, den lämnar 500nm och har ca 205hk.

är dom identiska så blir det ingen nämnd värd extra jobb för en sån motor.

men märkligt att dom inte får ur mer ur 220d

som min polo har identisk motor på både 75hk 90hk och 105hk  och ger identisk max effekt med optimering.

Det är billigare att ha två olika mjukvaror än två olika hårdvaror antar jag.

Jaha okej, men jag kommer nog att avvakta och därefter köra på motoroptimering då.

Men de priser som man ser, 6k-7k, avser de boxen eller är motoroptimering dyrare?

viccoA
30 december 2020 · 3 109 Inlägg

Dashio skrev:

viccoA skrev:

Growe skrev:

är dom identiska så blir det ingen nämnd värd extra jobb för en sån motor.

men märkligt att dom inte får ur mer ur 220d

som min polo har identisk motor på både 75hk 90hk och 105hk  och ger identisk max effekt med optimering.

Det är billigare att ha två olika mjukvaror än två olika hårdvaror antar jag.

Jaha okej, men jag kommer nog att avvakta och därefter köra på motoroptimering då.

Men de priser som man ser, 6k-7k, avser de boxen eller är motoroptimering dyrare?

Nu var ovan inte svar på din fråga utan varför det inte skiljer någon hårdvara mellan GLC220d och GLC250d.

Oavsett, ja du ska köra på mjukvara, inte effektbox. Köp en mjukvara där du kan ladda tillbaka den själv om du tänker besöka märkesverkstan, för det kan hända att de uppdaterar mjukvaran tillbaka till orginaleffekt om man har otur eller inte säger till noga innan.

Dashio
30 december 2020 · 14 Inlägg

viccoA skrev:

Dashio skrev:

viccoA skrev:

Det är billigare att ha två olika mjukvaror än två olika hårdvaror antar jag.

Jaha okej, men jag kommer nog att avvakta och därefter köra på motoroptimering då.

Men de priser som man ser, 6k-7k, avser de boxen eller är motoroptimering dyrare?

Nu var ovan inte svar på din fråga utan varför det inte skiljer någon hårdvara mellan GLC220d och GLC250d.

Oavsett, ja du ska köra på mjukvara, inte effektbox. Köp en mjukvara där du kan ladda tillbaka den själv om du tänker besöka märkesverkstan, för det kan hända att de uppdaterar mjukvaran tillbaka till orginaleffekt om man har otur eller inte säger till noga innan.

Jaha smart! Utan att ha sökt djupare i hur motoroptimering går till så tänkte jag att man lämnar in bilen och de gör det åt en och därefter åker man därifrån? Eller ska man få något fysiskt objekt som man "laddar" in i bilen?

Vid motoroptimering, är det någonting som syns vid besiktning?

viccoA
30 december 2020 · 3 109 Inlägg

Dashio skrev:

viccoA skrev:

Dashio skrev:

Jaha okej, men jag kommer nog att avvakta och därefter köra på motoroptimering då.

Men de priser som man ser, 6k-7k, avser de boxen eller är motoroptimering dyrare?

Nu var ovan inte svar på din fråga utan varför det inte skiljer någon hårdvara mellan GLC220d och GLC250d.

Oavsett, ja du ska köra på mjukvara, inte effektbox. Köp en mjukvara där du kan ladda tillbaka den själv om du tänker besöka märkesverkstan, för det kan hända att de uppdaterar mjukvaran tillbaka till orginaleffekt om man har otur eller inte säger till noga innan.

Jaha smart! Utan att ha sökt djupare i hur motoroptimering går till så tänkte jag att man lämnar in bilen och de gör det åt en och därefter åker man därifrån? Eller ska man få något fysiskt objekt som man "laddar" in i bilen?

Vid motoroptimering, är det någonting som syns vid besiktning?

Optimering gjord på rätt sätt ska inte synas vid besiktning.

Dashio
30 december 2020 · 14 Inlägg

viccoA skrev:

Dashio skrev:

viccoA skrev:

Nu var ovan inte svar på din fråga utan varför det inte skiljer någon hårdvara mellan GLC220d och GLC250d.

Oavsett, ja du ska köra på mjukvara, inte effektbox. Köp en mjukvara där du kan ladda tillbaka den själv om du tänker besöka märkesverkstan, för det kan hända att de uppdaterar mjukvaran tillbaka till orginaleffekt om man har otur eller inte säger till noga innan.

Jaha smart! Utan att ha sökt djupare i hur motoroptimering går till så tänkte jag att man lämnar in bilen och de gör det åt en och därefter åker man därifrån? Eller ska man få något fysiskt objekt som man "laddar" in i bilen?

Vid motoroptimering, är det någonting som syns vid besiktning?

Optimering gjord på rätt sätt ska inte synas vid besiktning.

Tack för svar! smile

Christian S
30 december 2020 · 4 816 Inlägg

Dashio skrev:
Utan att ha sökt djupare i hur motoroptimering går till så tänkte jag att man lämnar in bilen och de gör det åt en och därefter åker man därifrån? Eller ska man få något fysiskt objekt som man "laddar" in i bilen?

det beror på var du gör det någonstans, tex BSR använder sig av en dosa som man kopplar till OBD uttaget och laddar in mjukvaran själv, du kan läsa mer på deras hemsida https://sv.bsr.se

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Dashio
1 januari 2021 · 14 Inlägg

Christian S skrev:

Dashio skrev:
Utan att ha sökt djupare i hur motoroptimering går till så tänkte jag att man lämnar in bilen och de gör det åt en och därefter åker man därifrån? Eller ska man få något fysiskt objekt som man "laddar" in i bilen?

det beror på var du gör det någonstans, tex BSR använder sig av en dosa som man kopplar till OBD uttaget och laddar in mjukvaran själv, du kan läsa mer på deras hemsida https://sv.bsr.se

Jaha! Tack! smile

Jag kollar med de smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang