Öka vikten A-traktor

Beaunne
2 januari 2021 · 3 Inlägg

Sonen bygger A-traktor av en V70. Bilen behöver väga 420kg mer. Hur ökar vi vikten på enklast/lagligast vis? Några tips.

Senast redigerat av Beaunne (2 januari 2021)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 januari 2021 · 14 008 Inlägg

Beaunne skrev:
Sonen bygger Epa av en V70. Bilen behöver väga 420kg mer. Hur ökar vi vikten på enklast/lagligast vis? Några tips.

Får man bygga Epor längre, är det inte A-traktor du menar? Fördela blytackor jämnt och fint i hela bilen, det är mitt förslag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Beaunne
2 januari 2021 · 3 Inlägg

Helt rätt. A-traktor.
Vart hittar/köper man dem och hur fäster man dem tänker du? Gjuter?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 januari 2021 · 14 008 Inlägg

Beaunne skrev:
Helt rätt. A-traktor.
Vart hittar/köper man dem och hur fäster man dem tänker du? Gjuter?

Det finns färdiga tackor men vet inte var man köper dom (GOOGLE) och man fäster dom med skruv och mutter. Det kan finnas annat material än bly. Bly är ju inte miljövänligt direkt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2021 · 13 674 Inlägg

varför måste du lägga på så mycket vikt

det är 60procent eller mer på driven behöver du inte ha bärlastflak.  väger bilen under 2000kg måste bilen ha en släpvagnsvikt av minst 1000kg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Beaunne
2 januari 2021 · 3 Inlägg

Det saknas 160kg fram.
Tänker att det är svårare att placera ut så mycket vikt fram? Hur får man till det? Det finns alltså två alternativ
Öka totalvikten eller bara öka fram.

Wille03
2 januari 2021 · 67 Inlägg

Hade jag varit dig så hade jag försökt få upp 60 procent fram. Börja med att riva ur all onödig inredning bak, speciellt baksäte väger en hel del. Bygg mellanvägg/galler/låda så lätt som möjligt. Skulle det fortfarande saknas lite vikt fram bygg någon slags hasplåt i tjock plåt under motorn och/eller placera någon annan vikt i motorrum eller innanför stötfångaren fram. Ju längre fram vikten placeras framför framhjulen desto mer går bilen upp bak. Tänk också på att vid reg ska det vara full tank.


Redigerade lite.
Här ska det inte fuskas någonting.

Mvh mod.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 januari 2021 · 13 674 Inlägg

Wille03 skrev:
Hade jag varit dig så hade jag försökt få upp 60 procent fram. Börja med att riva ur all onödig inredning bak, speciellt baksäte väger en hel del. Bygg mellanvägg/galler/låda så lätt som möjligt. Skulle det fortfarande saknas lite vikt fram bygg någon slags hasplåt i tjock plåt under motorn och/eller placera någon annan vikt i motorrum eller innanför stötfångaren fram. Ju längre fram vikten placeras framför framhjulen desto mer går bilen upp bak. Tänk också på att vid reg ska det vara full tank alternativt fuska lite och bygla tankmätaren så den visar fullt.

mm ryggstöd reservhjul    räcker med galler i dom så det väger inte så mycket. 

väg lite fälgar och se om du kan regga den med tunga framhjul och lätta bakhjul osv.

bättre att lägga 160kg fram än 400 över hela bilen. 

betydligt mycket lättare. 

har du vägt bilen ännu eller gissar du bara?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
EmsAnders
3 januari 2021 · 151 Inlägg

Betong i krockbalk fram kanske?

Brådhis * Voff voff *
3 januari 2021 · 10 245 Inlägg

Beaunne skrev:
Det saknas 160kg fram.
Tänker att det är svårare att placera ut så mycket vikt fram? Hur får man till det? Det finns alltså två alternativ
Öka totalvikten eller bara öka fram.

Varför öka? Du kan ju även minska bak? 60% av bruttovikten över framhjulen är det du ska uppnå, det är ju inget fast tal räknat i kg.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang