Min Volvo 740 med b230f får ingen gnista när man kör runt motorn på starten men den får riktigt bra gnista precis när man släpper nyckeln till läge 2 och då försöker motorn hoppa igång. Tycker det är jätte skumt och jag kan inte förstå mig på vad som är problemet.
Jag har bytt: fördelare, rotor, tändmodul, tändspole, vevaxelgivare och bränslepumpsrelä
Det är relativt nya tändstift och tändkablar och det blir samma grej om jag kopplar stiftet direkt på spolen. Jag har idag haft isär tändningslåset och slipat lite på stiften i kontakten men det vart inte någon skillnad och det såg inte dåligt ut på något sätt.
Jag har hört från en bilmekaniker att om inte båda bränslepumparna går så får inte bilen någon gnista så jag ska kolla imorgon om pumpen i tanken fungerar den andra pumpen under bilen hör jag att den går och det kommer soppa fram till motorn och spridarna är det inget fel på.
Hade det problemet på min Cadillac, då hade en kabel som ger tändspolen direktplus hoppat av, startmotorn drog så mycket ström så att utan den blev spolen strömlös fram tills att startmotorn slutade jobba, då fick den gnista igen. Startmotorn käkade alltså all el medan den gick. Kopplade på kabeln på tändspolen igen och problemet var löst. Men det bör väl inte vara ett problem på en förhållandevis liten rödblockare? Värt att kolla iallafall.
Hade det problemet på min Cadillac, då hade en kabel som ger tändspolen direktplus hoppat av, startmotorn drog så mycket ström så att utan den blev spolen strömlös fram tills att startmotorn slutade jobba, då fick den gnista igen. Startmotorn käkade alltså all el medan den gick. Kopplade på kabeln på tändspolen igen och problemet var löst. Men det bör väl inte vara ett problem på en förhållandevis liten rödblockare? Värt att kolla iallafall.
Glömde skriva det men har kollat direktströmmen på spolen och den är bra hela tiden även på starten, har också testat att dra en ny direktström från batteriet men får samma resultat då med
Har precis samma problem med min 240 b230f. Har bytt en massa grejer. Får du igång den vill jag gärna veta vad felet var. Kan ju bara samma på min. Mvh jocke
Har bilen 9volt tändspole med förkopplingsmotstånd? Styrs i så fall förkopplingsmotståndet av ett relä som aktiveras av endera: Startmotorreläet(solenoiden)? Tändlåset?
Kan vara fel på reläet till förkopplingsmotståndet eller elanslutningarna, solenoiden eller tändlåset. Alternativt kontaktproblem med ledningarna till- och från relät.
B t w så hade för länge sedan vissa jänkare 9volt-spolar som under startmomenten fick 12 volt direkt från solenoiden - utan relä.
Jag har sett flera med förkopplingsmotstånd även på brytarlösa system. Hade själv en då relativt ny 1984 Volvo 360 GLT med det.
Men 1990 inbillar man sig att den ska vara utan. Men....
Symptomet på brott i motståndet är också det direkt motsatta som beskrives. Dvs, vill starta men stannar i läge 2.
360'n och även de 240 jag haft med dessa motstånd fick sin direktström från en extra pol på startmotorsolenoidens kontakt när den var dragen. (Samma som startar själva elmotorn i startmotorn) Men, det var alla tidiga 80talare.