2851
Sök

Volvo 740 1990, b230f. Ingen gnista när man försöker starta för ens man släpper tillbaka nyckeln till läge 2

7 Inlägg
28 juli 2020
Trådstartare
#1
Tjena!

Min Volvo 740 med b230f får ingen gnista när man kör runt motorn på starten men den får riktigt bra gnista precis när man släpper nyckeln till läge 2 och då försöker motorn hoppa igång. Tycker det är jätte skumt och jag kan inte förstå mig på vad som är problemet.

Jag har bytt: fördelare, rotor, tändmodul, tändspole, vevaxelgivare och bränslepumpsrelä

Det är relativt nya tändstift och tändkablar och det blir samma grej om jag kopplar stiftet direkt på spolen. Jag har idag haft isär tändningslåset och slipat lite på stiften i kontakten men det vart inte någon skillnad och det såg inte dåligt ut på något sätt.

Jag har hört från en bilmekaniker att om inte båda bränslepumparna går så får inte bilen någon gnista så jag ska kolla imorgon om pumpen i tanken fungerar den andra pumpen under bilen hör jag att den går och det kommer soppa fram till motorn och spridarna är det inget fel på.


5 820 Inlägg
Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
28 juli 2020
#3
Låset verkar vara lite dåligt, när det fungerar på det sättet..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 343 Inlägg
28 juli 2020
#4
Hade det problemet på min Cadillac, då hade en kabel som ger tändspolen direktplus hoppat av, startmotorn drog så mycket ström så att utan den blev spolen strömlös fram tills att startmotorn slutade jobba, då fick den gnista igen. Startmotorn käkade alltså all el medan den gick. Kopplade på kabeln på tändspolen igen och problemet var löst. Men det bör väl inte vara ett problem på en förhållandevis liten rödblockare? Värt att kolla iallafall. smile
Senast redigerat av Mew (28 juli 2020)


7 Inlägg
28 juli 2020
Trådstartare
#5
Mew skrev:
Hade det problemet på min Cadillac, då hade en kabel som ger tändspolen direktplus hoppat av, startmotorn drog så mycket ström så att utan den blev spolen strömlös fram tills att startmotorn slutade jobba, då fick den gnista igen. Startmotorn käkade alltså all el medan den gick. Kopplade på kabeln på tändspolen igen och problemet var löst. Men det bör väl inte vara ett problem på en förhållandevis liten rödblockare? Värt att kolla iallafall. smile

Glömde skriva det men har kollat direktströmmen på spolen och den är bra hela tiden även på starten, har också testat att dra en ny direktström från batteriet men får samma resultat då med


Reservdelsnisse
199 Inlägg
28 juli 2020
#6
Fel på elkontakten på tändningslåset är mitt förslag


7 Inlägg
28 juli 2020
Trådstartare
#7
Bmsone skrev:
Fel på elkontakten på tändningslåset är mitt förslag

Jag hade isär den kontakten igår och alla stiften såg bra ut men slipade lite på dem för att det ska bli bättre kontakt men det hjälpte inte


7 Inlägg
28 juli 2020
Trådstartare
#8
Har kollat bränslepumparna nu och dem båda går som de borde


6 452 Inlägg
28 juli 2020
#9
Hej!
Byt kontaktdelen i tändningslåset!!
Kostar inte mer än en hundralapp på ebay!
Senast redigerat av jaka54 (28 juli 2020)


7 Inlägg
28 juli 2020
Trådstartare
#10
jaka54 skrev:
Hej!
Byt kontaktdelen i tändningslåset!!
Kostar inte mer än en hundralapp på ebay!

Har precis beställt en ny tändningsstyrbox blir det ingen skillnad så får jag köpa nytt kontaktstycke till tändningslåset


7 Inlägg
30 juli 2020
Trådstartare
#11
jaka54 skrev:
Hej!
Byt kontaktdelen i tändningslåset!!
Kostar inte mer än en hundralapp på ebay!

Bytte det de vart ingen skillnad


7 Inlägg
30 juli 2020
Trådstartare
#12
Har börjat leta efter kabelbrott nu


2 Inlägg
13 december 2020
#13
Fick du iordning på bilen ? Vad var felet har precis samma fel på min 740 , har bytt samma grejir som du , men får inte igång gnista

Forummoderator
18 282 Inlägg
13 december 2020
#14
Wigrell skrev:
Fick du iordning på bilen ? Vad var felet har precis samma fel på min 740 , har bytt samma grejir som du , men får inte igång gnista

Sätt på tändningen. Kolla noga så inte växel är i. Tvångskör startmotor. Startar den då är tändningslåset kasst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
13 december 2020
#15
Var det tändningslås som var felet på din bil?

4 Inlägg
4 januari 2021
#16
Har precis samma problem med min 240 b230f. Har bytt en massa grejer. Får du igång den vill jag gärna veta vad  felet var. Kan ju bara samma på min. Mvh jocke

7 658 Inlägg
5 januari 2021
#17
Har bilen 9volt tändspole med förkopplingsmotstånd?
Styrs i så fall förkopplingsmotståndet av ett relä som aktiveras av endera:
Startmotorreläet(solenoiden)?
Tändlåset?

Kan vara fel på reläet till förkopplingsmotståndet eller elanslutningarna, solenoiden eller tändlåset.
Alternativt kontaktproblem med ledningarna till- och från relät.

B t w så hade för länge sedan vissa jänkare 9volt-spolar som under startmomenten fick 12 volt direkt från solenoiden - utan relä.

Om nu bilen har 9volt-spole.

1 177 Inlägg
5 januari 2021
#18
torsen skrev:
Om nu bilen har 9volt-spole.

Mig veterligt är det bara bilar med brytartändning som har förkopplingsmotstånd och b230f har brytarlös tändning...om allt är original dvs roll


1 Inlägg
14 juli 2021
#19
Precis samma problem här, har bytt samma prylar förutom tändningslåsrelaterade grejer.
Fick nån av ordning på detta?

3 640 Inlägg
15 juli 2021
#20
Jag har sett flera med förkopplingsmotstånd även på brytarlösa system.
Hade själv en då relativt ny 1984 Volvo 360 GLT med det.

Men 1990 inbillar man sig att den ska vara utan. Men....

Symptomet på brott i motståndet är också det direkt motsatta som beskrives.
Dvs, vill starta men stannar i läge 2.


360'n och även de 240 jag haft med dessa motstånd fick sin direktström från en extra pol på startmotorsolenoidens kontakt när den var dragen. (Samma som startar själva elmotorn i startmotorn)
Men, det var alla tidiga 80talare.
Senast redigerat av Mossan1 (15 juli 2021)


Sök