Trimmad Volvo 940 Turbo går inte riktigt som den ska

Ricky745SE
26 december 2020 · 3 Inlägg

Hej!
Efter att ha följt garaget anonymt under en längre period (troligtvis närmare 3 år...) så kände jag att det var dags för att skapa sig ett konto (:
Nu är det som så att jag äger en 940 Turbo från -95 som det ursprungligen satt en b230fk i, men som numera är utbytt till en b230ft -97 då det hände en grej... (;

Denna motor är numera lite stressad i form utav:
T3/t4 turbo på originalgrenrör
3” avgas hela vägen från turbo utan kat, miljövänligt och så... (;
3” lmm och 968-spridare @3,5 bar grundtryck,  linjär btr, naturligtvis med chip till detta
Aluminiumintercooler
531 topp med Turbo-530:ns avgasventiler, KL Racings T2 kam med laschcaps och justerat spel till 0.35-0.40 på alla ventiler, justerbart kamdrev
Även bytt bränslepump till en Wallbro 341 @255l/h
Efter toppbytet till 531 så fick jag för mig att ”köra in” motorn på 0.75-0.8 bar i laddtryck för att inte stressa nya delar i onödan (topplockspackning etc) och den gick relativt hyfsat (betydligt bättre än en originalbil iallafall). Efter en viss period fick jag för mig att öka på laddtrycket gradvis och i dagsläget ligger det på 1.25-1.3 vid fullast.

Mitt problem är nu följande:
Det blir ingen skillnad med högre laddtryck!
Jag förstår att det inte är som dag och natt med 0.5 bar extra i ladd men lite skillnad måste det väl ändå vara?
Mätarnålen glider relativt proportionerligt upp till tidigare nämnda laddtryck men det är 0 skillnad mot 0.75-0.8... Det är som att bilen inte ”sjunger ut” ordentligt eller hur man nu ska uttrycka sig?

Jag är mycket väl medveten att det inte blir 400+ hjulhästar med detta trim men polarens bil med identisk spec (exkl. aluminiumintercooler samt 3bars grundtryck på bränslet) är BETYDLIGT mycket piggare än min tycker jag ):

Jag har sökt som en dåre på detta forum efter någon som haft samma ”problem” men har inte hittat något vettigt utifrån min position.
Tilläggas bör att bilen kan rycka lite vid jämn gas i lägre hastighet men aldrig när man trampar på samt att vid användning av ngk:s 7 stift startar den inte vid kall väderlek...
Tändkablar, fördelare, rotor, tändspole och bränslefilter bytt, nya tändstift samt kontroll av ev tjuvluft gjord. Även komptest är utfört, 12, 12, 11.5, 11,5

Får den kanske FÖR mycket bensin, eller är det kanske fel typ av kam, för liten turbo eller rentav dålig tändspole?

Några fler idéer? Ytterst tacksam för hjälp! Mvh Ricky

Marcus_89 Biltokig elektriker
26 december 2020 · 3 352 Inlägg

Har du någon lambdamätare? Om inte så skaffa en smile Då har du bra koll på om den får rätt blandning. Ett måste vid mappning och inställning av allt smile

Men kan vara att den går för fett. Prova att ställa ner bränsletrycket till 3 bar.
Är laddtrycksmätaren inkopplad direkt på insuget? Eller är den ihopskarvad med en annan slang? smile

Senast redigerat av Marcus_89 (26 december 2020)

Ricky745SE
26 december 2020 · 3 Inlägg

Tack så mycket för svaret!
Jag har faktiskt funderat på en bredbandslamda ett tag nu, men ska jag vara helt ärlig så har detta varit en krångelbil sedan dag 1 och jag har bytt ut i stort sett hela drivlinan på den (exkl. kardan), så lusten att kosta på den mer nu är inte direkt på topp om man säger så 😂 Är det dock sista utvägen för att få den att gå som den ska så får jag väl överväga det lite mer...
Jag kan givetvis testa att ställa ner grundtrycket till 3 bar och se hur den beter sig! Enda anledningen till att det blev just 3.5 bar är att jag läst överallt (samt att det stod i pappret som medföljde chipen) att grundtrycket på spridarna ska vara 3.8 bar, men att många haft problem med att bilen går för fett då så därför testade jag lite lägre.
Laddtrycksmätaren sitter förövrigt  direktkopplad till insuget
Med vänlig hälsning, Ricky

Marcus_89 Biltokig elektriker
26 december 2020 · 3 352 Inlägg

Ricky745SE skrev:
Tack så mycket för svaret!
Jag har faktiskt funderat på en bredbandslamda ett tag nu, men ska jag vara helt ärlig så har detta varit en krångelbil sedan dag 1 och jag har bytt ut i stort sett hela drivlinan på den (exkl. kardan), så lusten att kosta på den mer nu är inte direkt på topp om man säger så 😂 Är det dock sista utvägen för att få den att gå som den ska så får jag väl överväga det lite mer...
Jag kan givetvis testa att ställa ner grundtrycket till 3 bar och se hur den beter sig! Enda anledningen till att det blev just 3.5 bar är att jag läst överallt (samt att det stod i pappret som medföljde chipen) att grundtrycket på spridarna ska vara 3.8 bar, men att många haft problem med att bilen går för fett då så därför testade jag lite lägre.
Laddtrycksmätaren sitter förövrigt  direktkopplad till insuget
Med vänlig hälsning, Ricky

Lugnt smile Jag förstår precis känslan, har känt så med några bilar man har ägt. Är inte särskilt motiverande att lägga mer pengar när bara strular. Okej smile Testa 3,3 först och sen kan du testa 3 för att se om det blir skillnad. Iom att du har en annan bränslepump så lär den ju räcka till bra smile

Kanon, då vet man att mätaren är kopplad på rätt ställe. Annars kan det bli tokiga värden.

Byggde en 940 turbo med liknande setup för 10 år sen. Hade dock en 16t-turbo och vx3 kam i den. Men körde också med 968:or och 3"lmm, samt linjär btr. Hade strul med att den gick illa. Och fick för sig att dö på låga varv. Visade sig att bränsletrycket var för högt och att den mådde bäst att tryck ner mot 3 bar.

Ricky745SE
26 december 2020 · 3 Inlägg

Vad skönt att höra att jag inte är den enda med  strulande bilar!😂
Ska definitivt testa att sänka bränsletrycket! Var ärligt talat lite rädd för att den skulle spika med ”för lågt” tryck då alla ”kunniga” omkring en har berättat hur man ska göra, men insåg nu att bränsleflödet också spelar roll när man tänker efter lite😁
Tack återigen för svar!

Allx
9 januari 2021 · 321 Inlägg

Har du ställt kammen med vinkelskiva och indikatorklocka?

Senast redigerat av Allx (9 januari 2021)

EViLution!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang