Turbo Diesel grillemblem & en laddtrycksmätare... 

...men först en riktig tvätt i min inomhus tvätthall.
Då jag byggt mitt garage i ett gammalt våtrum, där smörjgroparna under 80-talet varit simbassänger för travhästar (jodå, det är sant!) är det inga problem att tvätta bilarna inomhus. Det är skönt under den här säsongen, när det ofta är minusgrader ute. Murade väggar, betonggolv och rejäla industribrunnar gör att man inte behöver vara orolig för fuktproblem i byggnaden.

Gjorde även en första motorrumstvätt.

Och renare blev det, även om man kanske borde göra en till tvätt på sikt.

Nåja, över till det roliga. Som jag nämnt hade jag köpt ett Turbo Diesel emblem. Detta var i NOS-skick i obruten förpackning. Kändes nästan lite synd att bryta förpackningen, men jag är av uppfattningen att sakerna skall kunna användas. 
Vad jag inte nämnt var att jag samtidigt fått tag på en laddtrycksmätare (av det tidiga utförandet med gult och rött fält). Dieslarna har aldrig laddtrycksmätare, varför? - Det är sannolikt därför att de inte bygger något direkt vakuum i insuget (D24:orna måste till och med ha en vakuumpump för att driva bromsservot). Man kan således inte se negativt laddtryck, d.v.s. den svarta delen av skalan på en diesel. Laddar man inte står alltså mätaren still.
Men positivt laddtryck ger självfallet utslag och det är det viktigaste.
I nästa inlägg blir det montering av den.

Över till emblemet, som nu monterades. Tills vidare låter jag 760 emblemet sitta kvar.

Det var allt för idag!
Senast redigerat av Loveless (28 januari )