Hur vårdar man sitt laptop-batteri?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2021 · 17 477 Inlägg

Fick tummen ur och köpt en ny surfdator idag. Men för att få så lång livslängd på batteriet? Hur gör man? Den kommer vara kopplad till laddning i princip alltid men det kanske inte är bra? Jag kör den i läge "bättre batteri - sämre prestanda" just nu då den är äckligt snabb ändå.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
chrizz Administratör
27 januari 2021 · 11 783 Inlägg

Windows tror jag har ett läge där batteriet hålls runt 60-80% laddat, och inte 100%. Kort och gott; 100% hela tiden mår det inte bäst av. Men det är inte värt besväret imho så tillvida det inte kan skötas automatiskt då.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 januari 2021 · 17 477 Inlägg

chrizz skrev:
Windows tror jag har ett läge där batteriet hålls runt 60-80% laddat, och inte 100%. Kort och gott; 100% hela tiden mår det inte bäst av. Men det är inte värt besväret imho så tillvida det inte kan skötas automatiskt då.

Hm. Hittar inget sådant läge. Win10. Men du har ju rätt. Inte hålla det fullt. Ska forska vidare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari 2021 · 13 742 Inlägg

chrizz skrev:
Windows tror jag har ett läge där batteriet hålls runt 60-80% laddat, och inte 100%. Kort och gott; 100% hela tiden mår det inte bäst av. Men det är inte värt besväret imho så tillvida det inte kan skötas automatiskt då.

har en dell burk som är från 2007  kör fortfarande orginal batteri.. har 2st ett av 2 har dött.. det som dött dog förra året..  laddar alltid fullt inte märkt några problem batteriet hade bra livslängd enda tills det dog helt. 

eftersom antal laddcykler var förbrukade.    kändes lika bra som när jag köpte datorn beg 2010 det andra batteriet fungera fin fint.. datorn ligger med laddaren i pluggade och gjort dom sista 2månaderna avstängd 

känns lite overkill att krånga med en bärbar dator när man pluggar i ett batteri på några sec och kostar ett par hundra ny.     men visst på den tiden så var det 100% eller att man rykte ur sladden hela tiden.

bästa datorn jag haft om jag ska vara ärlig..  har haft samma installation sedan 2010 smile xp är grejer wink

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
chrizz Administratör
27 januari 2021 · 11 783 Inlägg

Growe skrev:

chrizz skrev:
Windows tror jag har ett läge där batteriet hålls runt 60-80% laddat, och inte 100%. Kort och gott; 100% hela tiden mår det inte bäst av. Men det är inte värt besväret imho så tillvida det inte kan skötas automatiskt då.

har en dell burk som är från 2007  kör fortfarande orginal batteri.. har 2st ett av 2 har dött.. det som dött dog förra året..  laddar alltid fullt inte märkt några problem batteriet hade bra livslängd enda tills det dog helt. 

eftersom antal laddcykler var förbrukade.    kändes lika bra som när jag köpte datorn beg 2010 det andra batteriet fungera fin fint.. datorn ligger med laddaren i pluggade och gjort dom sista 2månaderna avstängd 

känns lite overkill att krånga med en bärbar dator när man pluggar i ett batteri på några sec och kostar ett par hundra ny.     men visst på den tiden så var det 100% eller att man rykte ur sladden hela tiden.

bästa datorn jag haft om jag ska vara ärlig..  har haft samma installation sedan 2010 smile xp är grejer wink

Jag har aldrig bekymrat mig heller. Alltid pluggat i och hållt 100%, men det tar på kapaciteten snabbare än om man hade hållt det 80%. Samma gäller ju telefonen, det finns en orsak till att nya telefoners batteritid är så bra, men bara efter ett år så inser man att batteriet knappt håller hela dagen längre. Det går tydligen att förlänga med lite batterivård. T.ex. inte ladda fullt om det inte är nödvändigt, samt ej ladda över natten, utan bara vid behov. Men vem orkar? wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari 2021 · 13 742 Inlägg

chrizz skrev:

Growe skrev:

chrizz skrev:
Windows tror jag har ett läge där batteriet hålls runt 60-80% laddat, och inte 100%. Kort och gott; 100% hela tiden mår det inte bäst av. Men det är inte värt besväret imho så tillvida det inte kan skötas automatiskt då.

har en dell burk som är från 2007  kör fortfarande orginal batteri.. har 2st ett av 2 har dött.. det som dött dog förra året..  laddar alltid fullt inte märkt några problem batteriet hade bra livslängd enda tills det dog helt. 

eftersom antal laddcykler var förbrukade.    kändes lika bra som när jag köpte datorn beg 2010 det andra batteriet fungera fin fint.. datorn ligger med laddaren i pluggade och gjort dom sista 2månaderna avstängd 

känns lite overkill att krånga med en bärbar dator när man pluggar i ett batteri på några sec och kostar ett par hundra ny.     men visst på den tiden så var det 100% eller att man rykte ur sladden hela tiden.

bästa datorn jag haft om jag ska vara ärlig..  har haft samma installation sedan 2010 smile xp är grejer wink

Jag har aldrig bekymrat mig heller. Alltid pluggat i och hållt 100%, men det tar på kapaciteten snabbare än om man hade hållt det 80%. Samma gäller ju telefonen, det finns en orsak till att nya telefoners batteritid är så bra, men bara efter ett år så inser man att batteriet knappt håller hela dagen längre. Det går tydligen att förlänga med lite batterivård. T.ex. inte ladda fullt om det inte är nödvändigt, samt ej ladda över natten, utan bara vid behov. Men vem orkar? wink

Telefoner löser sig själv inom 1år tappar jag luren spräcker skärmen antigen  köper jag en ny lur eller så byter jag display och då väljer jag alternativet med bytt batteri    då jag byter det själv kostar display ram och batteri mindre än vad det kostar att bara byta skärm hos någon annan.    Telefonerna plågar jag extremt   här ju 8timmara skördetid varje dygn minst.   Fördelen när man mest rullar tummarna på jobbet    men en dator lever ju i regel rätt länge    märkt att ungarnas bärbara alltid har trasiga batterier   så kanske håller dom inte så bra längre     mina ungar här dödat 2datorer var på 6år   men det är soldater som kostar typ nada att köpa loss det brukar vara 300-400kr är då 3år gamla men batterierna brukar dö direkt efter även hårddiskarna verkar dö straxt efter det

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang